Smokkeslutt

Lille meg 90

Glad i forumet
Dette er sikkert skrevet her flere ganger. Men jeg finner det ikke. Hvordan fikk dere ungen til å slutte med smokk? Min e kjempe avhengig av smokken. Han får den ikke på dagtid. Han maser veldig etter den. Jeg sier at han e for stor for smokken og at fantorangen har lånt den. På natta så skrik han med en gang smokken er ute av munnen. Så jeg lurer på hva dere gjorde for å få ungen til å slutte med smokken på natta?. Finnes det noe å smøre på smokken som gjør at det blir en stygg smak? Tar i mot alle tips:)
 
Du kan klippe smokkene og si at de er ødelagt.. Selvfølgelig litt vanskelig noen dager..
 
Vi forberedte han i noen uker først. Sa at han snart kom til å bli for stor til å bruke smokk og at den snart ble ødelagt. En dag spurte vi om han ville klippe smokken sin, noe han ville. Etter at han klipte så kastet han den i søpla fordi den var ødelagt, uten at vi sa han skulle kaste den :) Smokkeslutt gikk over all forventing! Han var en skikkelig smokkegutt, men det ble ikke noe surving i det hele tatt! :D
 
Vi forberedte han i noen uker først. Sa at han snart kom til å bli for stor til å bruke smokk og at den snart ble ødelagt. En dag spurte vi om han ville klippe smokken sin, noe han ville. Etter at han klipte så kastet han den i søpla fordi den var ødelagt, uten at vi sa han skulle kaste den :) Smokkeslutt gikk over all forventing! Han var en skikkelig smokkegutt, men det ble ikke noe surving i det hele tatt! :D
Vi har prøvd å klippe smokken. Det har ikke hjulpet her. Vi har også sagt at han e blitt fir stir til den.:)
 
Hvorfor slutte hvis han ikke er klar? Hvis det er tenner du tar hensyn til, forstår jeg det, men vi har smokkavvent to barn gjennom gjensidig avtale da de ble 4. Tennene gikk tilbake i løpet av 6 mnd på begge. De har normalt bitt, og de etterspurte aldri smokken fordi de forsto konsekvensene av å kaste smokkene:altså, da ble de borte for alltid. Da ble det heller ingen erstatning med tommel i munnen.
 
Vi forberedte på forhånd. Hun gråt etter smokken de første nettene så var det stort sett greit. Tror det er vanskelig å få til smokkeslutt helt uten gråt. Klart eg kan på NRK har en episode som handler om smokkeslutt, den så vi mange ganger, kan anbefale den :) tror det er fra sesong 2 eller noe. Iallefall en av de første.
 
Vi forberedte et par uker i forimveien, og så at julenissen ønsker at noen mindre barn skulle få smokkene, som trengte de mer enn han.. Og på tirsdag samlet vi alle smokkene i en boks, og gikk å la boksen i postkassa vår for å "sende" de til julenissen. Han spurte en gang etter smokk da han lå seg, minnet han på om at de ble sendt med posten, så var det greit. Ikke spurt etter de siden, men skryter stolt av at han har sluttet med smokk og at han har sendt dem til julenissen og at andre barn kan få de.. vi var i postkassa og så dagen etter at de var borte. =)
 
Han er nokk ikke helt klar. Så han får den når han skal sove. Han bruker den ikke på dagtid.
 
Last edited:
Vi sendte de med posten til kaptein Sabeltann da barna var rundt 3 år. Etter det gikk det fint å slutte.
 
Min brukte kun når han sov nå på slutten, så «glemte» vi de hjemme når vi dro på ferie. Gikk helt fint :)
 
Om det er leggetid, slutte med smokk, slutte med bleie, eller hva som helst annet, bør man vente til barnet er klart. Da går det lett som en plett. ;)
 
Back
Topp