Smokkeslutt

Que

Gift med forumet
Nå er det virkelig på tide å ta tak i det, så jeg lurer på hvordan deres erfaringer har vært når det kommer til smokkeslutt. Hva gjorde dere og hvordan gikk det?

Min tanke/plan er å begynne å forberede han på det en uke i forveien (vi har allerede snakket mye om at han snart skal slutte, men ikke satt noe konkret tid). Og deretter snakke litt om det/minne han på det hver dag fram til den store dagen kommer. Han bruker kun smokk på natta. På dagtid slutta vi for over ett år siden. Vi har foreslått at lillebror kan få smokkene hans og først var han positiv til det, men neste gang vi nevnte det, så var han ikke helt med lenger;p

Er også spent på hvor mange dager vi kommer til å bruke før han venner seg til det og ikke gråter etter smokken på kveldstid. Tar imot tips og råd som kan komme godt med;D

Han er forresten 3 år (fylte i april).

Dyttar og følger med på tråden din. Hadde tenkt å kutte ut på dagtid for mini no, for det har sklidd litt ut, og så prøve heilt slutt i løpet av hausten. 
Han er snart to år, grunn til at me vil slutta så tidlig, er at eg trur det er enklare å gjera det når han er så liten, og fordi eg syns tennene hans allerde er prega av bruken (sikkert berre eg som innbiller meg det).

Jeg har ikke hatt smokkebarn selv men vet ei jeg kjenner klipte høl i smokkene og da tok det ikke så lang tid før dem ikke ville ha den mere for da mister de den sugemotstanden..En annen venninne hang opp smokken på veggen så høyt at ungene ikke rakk den når den lå i senga men måtte reise seg opp for å sutte på smokken og det tok kort tid før ungen ikke gadd det noe mere..

Når vi kom igjen fra ferie sist sommer så hadde mange av barna vi traff på campingplasser sparkesykkel som Mia synest var veldig kjekt......Dagen etter gikk vi å kastet alle smokkene i elven (gjøre det mest mulig dramatisk........) og gikk å kjøpte sykkel og is.
Gikk over all forventning

Han var nesten 2.5 år. Vi leste på nettet på sidene til dyreparken i Krsand, der har sabeltann et smokarium. Så så vi på youtube om ei jente som hadde sendt dem dit. 

Så gjorde likt, pakket vekk alle smokkene og han la selv konvolutten i postkassa ;) Så var de borte =)

Han fikk henger til trøtraktoren sin i gave fra "sabeltann" etterspå :)

Var litt lei seg andre natten, men ikke noe høylytt protest, men trist å se han lei seg.

Gikk supert!

Venninna mi og datteren tok med seg en håndfull smokker, puttet de i en plastpose sammen med litt steiner og slapp de ned fra kaia sånn at fiskene skulle få de.

Dagen etter kom det et flott kort i posten med bilde av en mammafisk og en fornøyd babyfisk med smokk i munnen. :-)

Her tenker vi også på smokkeslutt, men vi tar bleia først tenker jeg, sammen med kutt av dagdupp som hun plutselig ikke vil ha lenger. Hun har ikke hatt smokk på dagtid siden hun var ca året uansett men den er utrolig god å ha når hun skal legge seg og når hun er syk.

Gjorde det før jul, da var han 3 år og 4 mnd :)
Forberedte han en god stund, på at når julaften kom skulle nissen få suttene og ta med seg til nissebarna..
På julaften samlet vi inn alle suttene, pakket dem inn med sløyfe og ventet på nissen..
Han kom - fikk suttene, og hadde med seg en stooor gave som takk til T :)

Selve julaften sloknet han som et lys uten spørsmål etter sutten, samme 1.dag - for da var vi rundt på familiefestligheter så han fikk liksom ikke tid til å savne den..
2. og 3. dag fikk vi spørsmål og beskjed om at han savnet sutten.. men vi minnet han på at han hadde gitt den til nissen og at babyene til nissen trengte de mer enn han.. Så var det greit.. :)

Vi sluttet her for 1 uke siden , nett fyllt 3 år.. Og det har gått over all forventning. Har ikke grene en gang :) . Vi forberedte han godt på forhånd sånn som du skrev. Og sa det hver dag siste uken. Og fortalte konsekvensen av det. At npr han hadde levert de så hadde han kkke fler. Ikke i senga og ikke i bilen.. Han gav alle tuttene til mikkeline, en liten fornøyelses park i nærheten og han var så stolt :) har spørt etter den og sagt vi må kjøre inn å hente de igjen :) men har aldri blitt noe skriking el sutring :) så det gikk mye bedre enn forventa :)

Fant en artikkel samt kommentarer om dette for ett par måneder siden. Husker ikke hvor det var, men kopierte det til open office på daten min. Her er det:

Råd til smokkeslutt

Når bør barnet slutte med smokk?
    Barnet bør slutte med smokk når det begynner å snakke. Smokken er i veien når barnet skal lære å uttale ord, og dette kan forstyrre språkutviklingene.

Hvorfor må det slutte?
    De viktigste faktorene er at språkutviklingen kan forstyrres. Samtidig kan bruk av smokk gi problemer med tannstillingen. Tannleger anbefaler at barn slutter med smokk senest i treårsalder.

Hvordan kan vi motivere barnet vårt til å slutte?
    Det er viktig å forberede barnet. En god måte er gjentakende forklaring. Det handler også om samarbeid og få til et samspill med mye positiv respons.

Er det greit å slutte gradvis, eller må det skje brått?
    Alle barn er forskjellige og det er mange måter å slutte med tutt på. Det er nok mest vanlig å slutte på dagtid først, men at barnet får ha smokk ved trøst og ved leggetid en stund videre.

Bør vi ta sluttekuren hjemme eller i barnehagen?
    Det er nok mange foreldre som får drahjelp av barnehagen. Og faktisk kan det være en god plass å begynne med å slutte! Barn liker å gjøre som andre barn og lærer fort av hverandre.

Hvor strenge skal vi være som foreldre?
    Det er viktig og ikke være problemfokusert, men løsningsorientert. Ikke mist motet og ta den tid barnet trenger. Gi barnet skryt for det som mestres.

Er det greit å bestikke barnet med små gaver?
    Det er ikke greit med gaver og bestikkelser. Muntlig ros og positiv lek er mye bedre.

Barnet mitt gråter og savner smokken sin sårt. Hva skal jeg gjøre?
    Det er lov å være lei seg, det er en normal følelse. Snakk om det.
    Hvis alt er galt, kan en gi tutten til trøst, men gjerne si at det er for denne gangen og ha tilmålt tid.

Hva gjør jeg hvis barnet mitt fortsetter med å suge på tommelen i stedet?
    Da er det bedre med tutt. Ellers så kan en pensle tommelen med noe som smaker vondt (kjøpes på apotek) Husk å forklare barnet.

Noen klipper hull i tuppen, andre smører sitron på smokken. Har du noen gode råd?
    Noen kan få eller ”arve” tutten, det er populært.
    Ellers som samspill ellers – la barnet selv klippe hull i tutten- la barnet selv henge opp tutt i tuttetre. La det bli en happening!

Andre tips:

1.

Jeg sa til dattera mi når ho var 3år at ho måtte slutte med sutt, ellers fikk ho stygge tenner, slutta på dagen ho, nå er det 3mnd siden ho slutta.

2.
Vi glemte smokken hjemme (ved et uhell) da vår eldste (da 2 år og 11 måneder) skulle på overnatting hos besteforeldrene, og benyttet muligheten til å ta smokkeslutten i den forbindelse. Da hun kom hjem dagen etter var alle smokkene på mystisk vis borte, og det gikk overraskende greit. Litt sutring første kvelden, men hun så jo selv at smokkene var borte, og godtok det. Da mellomste (da 2 år og 9 måneder) skulle slutte så greide vi igjen å glemme den igjen hjemme (også ved uhell) en dag han skulle i barnehagen. Det gikk kjempefint i barnehagen, så da han kom hjem snakket vi om at han ikke trengte smokken i barnehagen dagen etterpå heller. Han var enig i det. Da han kom hjem fra barnehagen dagen etterpå var alle smokkene (igjen) på mystisk vis borte, og det var det. Han nevnte smokkene bare én eneste gang etterpå, og det var i vel ei ukes tid etterpå, forbindelse med at han falt og slo seg, og da var det bare en konstatering av at han ikke lengre hadde smokker til å trøste seg med. Var redd for tilbakefall da lillebroren kom til verden 3 uker etterpå, men det gikk jammen meg knirkefritt det også. Nå er minsten rett over 2 år, og jeg tipper vi går for en planlagt "oi, den har vi glemt hjemme" denne gangen. Gjenglemte smokker har funket så bra tidligere.

3.
Sa til sønnen min når han var 2 1/2 år jeg, at nissebarna trengte den smokken, så fikk han en racerbil av nissen i bytte. hørte ikke et pip mer om den smokken...

4.
Jeg har ei jente på 2.5 år, og hun har vært svært avhengig av sutt fra ca 5 måneders alder. I fjor sluttet vi med sutt på dagtid, og forklarte bare enkelt og greit at hun var stor jente, og trengte den ikke på dagen. For noen uker siden tok vi sutten for godt, og sa at trollet hadde tatt den. Hun er veldig opphengt i troll om dagen, så det aksepterte hun greit. Hun nevner det jevnlig, men takler det fint.

Utenom soving, kosestund eller trøst når barnet har slått seg synes jeg kun er for barn under året! Ved soving så ser jeg ikke problemet med smokk selv om barnet er tre.

Back
Topp