smokkeslutt til 3 åringen.. tips?

snuppesnellamamman

mamma med mange interesser :)
Har ei på 3 år som vi gjerne skulle sett har sluttet med smokken snart, så trenger noen tips... Vil gjerne at hun skal ville det selv til slutt, på en måte.. bruker den kun til soving og til en hvil midt på dagen nå.. skal vi stramme inn bruken på dagtid til å begynne med kansje? hva med en `belønnning` når hun har sluttet? feks 2hjulssykkel(bare et eks;) )

driver også med bleie avvenning, der venter en skikkelig premie ihvertfall, det har vi lovt henne lenge ;P

Holder på med samme sak. Men her har vi sluttet på dagtid og bruker den kun om natten. Men skulle gjerne hatt den vekk da også. Så henger meg på å håper på tips:)

junior brukte bare smokk i 6 mnd; og han var egentlig ikke avhengig av den i utgangspunktet.
Så jeg har dessverre ingen tips å komme med...

Min gutt sluttet av seg selv da han var knappe 2,5 år, jeg strammet inn så det var kun bruk ved soving, men han var syk uken før han sluttet og fikk bruke den mye så vet ikke hvor stor betydning det har. Tror det er viktig å snakke om det og kanskje sette en dato sammen hvor dere f.eks levere smokkene et sted de tar i mot smokker, eller henger dem på et smokketre eller lignende hvis dere har det i nærheten.

Vår niese gav smokkene til Nissen på julaften, det gikke forholdsvis fint, men hun skrek etter den da hun skulle legge seg og farmora syntes nok nesten det var like ille som jenta ;) men hun skrek bare den ene kvelden :) Hun hadde selv sagt hun skulle slutte på julaften og de hadde snakket mye om det før jul. Hatt mye fokus på at hun nå var storjente osv.

Her i huset løste det seg faktisk litt av seg selv. Hun hadde bare én smokk igjen, og den brukte hun for det meste kun ved soving. Én dag ble den faktisk bare borte, og det var hun som rota den bort mens hun lekte på rommet. Vi lette og vi lette etter den smokken, alle mann alle, men vi fant den rett og slett ikke. Dette godtok hun, merkelig nok. Og det var kanskje fordi vi så iherdig prøvde å finne den igjen at hun skjønte at den faktisk var borte nå. Og etter det hørte vi ikke noe mer om den. Jeg fant den under alle klærne i nederste skuff på kommoden ikke så lenge etter, og den gikk rett i søpla ;) Så her var det tilfeldigheter og flaks som gjorde at hun sluttet, og hun var HELT avhengig av den. Utrolig... :)

Kan jo snakke om det, lese barnebøker om det. Og bruke alderen for det den er verdt. Evnt sende siste smokken til kaptein sabeltann, nissen ??? (litt feil årstid) En annen tin er å kutte ned til kun soving og i det sekundet han er sovnet så tar dere smokken vekk. Det er noe av det som virka her i huset. Uansett lykke til :-)

Vi driver med det samme her i hus med 3 åringen vår. Vi har lovet en premie. Og har laget et stempel skjema der hun får sette på stempel når hun har klart en kveld uten. Fungerer supert. Da gutten sluttet klippet vi et hull i smokken å sa at musa hadde vert her.. hehehe.. det fungerte på han og han spurte aldri etter den igjen ;-) ønsker deg masse lykke til med avvenningen :-)

Er det noen smokketre i nærheten? Ellers ville jeg sendt den til sabeltann :)

Gutten vår slutten med smokk på dagen ved soving da han var ca 2,5 år. Det vi sa var at når han ble 3 år skulle han få en annen seng og at du var det slutt på smokk. har gått veldig greit :-)

Min 3,5 åring sluttet i helga. Han var HEEELT avhengig, og har uttalt ting som: Julenissen skal ikke komme, jeg vil ikke ha pakke (jeg foreslo å gi nissen smokkene), Jeg sverder Sabeltann, han har egen sutt (på spørsmål om å levere i dyreparken) etc.

Forrige onsdag skulle vi reise til Svigers, og jeg ba han pakke smokker men han orket ikke, kunne klare seg med en. Spurte hva han ville gjøre om den forsvant- og han sa: slutte vel! Gjett om den var borte når vi kom til bestemor! Han var litt sur, spør av og til, og sutter veldig i lufta mens han sover, men har gått strålende!!!!

Mitt beste tips er å prøve å lure inn noe som gjør at barnet har bestemt det selv, selv om h*n ikke egentlig ønsker å slutte-og så kjøre "cold turkey".

Min 3,5 åring sluttet i helga. Han var HEEELT avhengig, og har uttalt ting som: Julenissen skal ikke komme, jeg vil ikke ha pakke (jeg foreslo å gi nissen smokkene), Jeg sverder Sabeltann, han har egen sutt (på spørsmål om å levere i dyreparken) etc.

Forrige onsdag skulle vi reise til Svigers, og jeg ba han pakke smokker men han orket ikke, kunne klare seg med en. Spurte hva han ville gjøre om den forsvant- og han sa: slutte vel! Gjett om den var borte når vi kom til bestemor! Han var litt sur, spør av og til, og sutter veldig i lufta mens han sover, men har gått strålende!!!!

Mitt beste tips er å prøve å lure inn noe som gjør at barnet har bestemt det selv, selv om h*n ikke egentlig ønsker å slutte-og så kjøre "cold turkey".

det var en fin løsning :) vil jo gjerne at hun skal ønske det selv på en måte, men ser jo at litt press fra oss voksne må til :P tennene blir jo så rare når de bruker smokken så lenge :)

Back
Topp