Smokkeslutt! Når?

Her slutta 4-åringen når hun var 10 mnd gammel. Husker dagen så godt, dette var på 17. mai. Sluttet av egen fri vilje, og jeg var litt desperat - vi skulle jo reise til Kreta den sommeren, og smokk hadde vært fint på flyturen :laughing002
Hun bare ville ikke ha den, spyttet den ut heletiden - men hun hadde nettopp fått to nye tenner oppi, så tenker det er det som gjorde det. Det gikk veldig fint for henne, det var jeg som tilbydde smokken flere uker videre, haha. Tenkte også det ville være kjekt som overgangsobjekt til barnehagestart. Hun har hatt koseklut da, den har hun enda, men bruker den bare innimellom
 
Hun sluttet rundt året. Brukte den sjeldent annet enn ved søvn, men etter en sykdomsperiode var den ikke interessant.
 
Her er smokken minis kjæreste eiendel for tiden, så jeg ser ikke heeelt npr vi skal få slutta :hilarious:
Begrenser det til soving og eventuelt ettermiddager etter bhg hvor han er sliten. Han er nå 1 år og 10 mnd. Tenker vi prøver til sommeren npr det er ferie fra bhg. Tidligere tenkte jeg at vi skulle prøve rundt 2 år, men tror det blir best utenfor Barnehagehverdagen.
 
Forhåpentligvis siste året med smokk. Han ble 2 år i sep. Kanskje i løpet av sommeren neste år.
 
Slutta av seg selv da hen var 2 år :)
 
Jeg tenker når han fyller 3:) han bruker den ikke så mye utenom når han er trøtt og/eller skal sove​
 
Eldste var 2år og 4mnd, mellomste 2,5 år, minste 2 år og 9mnd. Hadde ingen problemer med smokkeslutt annet enn spørsmål om den den første natta.
 
3-4 mnd. Da skulle han ikke ha den mer, til min store fortvilelse. Har aldri hatt stort sugebehov
 
2,5 akkurat. Vi hadde snakket en del om å slutte med smokken om natten. Så plutselig en kveld spurte hun ikke om den og da var hun ferdig.
 
Mini her slutta ved 2 mnd alderen, til stor frustrasjon for mammaen og pappaen :facepalm: Prøvde iherdig å få han til å ta smokk igjen fram til han var 6 mnd, men han ville ikke ha. Én ting mindre å avvenne da! :joyful:
 
Nr en var 8 mnd og nr 2 6 mnd. Egentlig ganske perfekt har jeg funnet ut. Har trøsten gjennom den mest urolige babytiden og når sugebehovet er størst, men slipper noe drama ved slutt senere :p
Begge har slutta selv..
 
Ingen av mine har brukt smokk. Eldste ville ikke ha, og yngste prøvde smokk sånn 4-5 ganger. Hun ville ha, men vi hadde problemer med ammingen (sugetaket) og så viste det seg at hun hadde kort tungebånd som vi måtte klippe, og da kunne hun ikke bruke smokk.

Fint å slippe alt styret med smokk og at de klarer å roe seg og sovne uten :)
 
Noen mnd før han ble 3 år sluttet min, jeg ee ekstremt glad han brukte smokk faktisk.
Sluttet på dagen etter uhell i barnehagen hvor han endte opp med løse fortenner.
 
Eldste brukte fra 4 mnd til 5 mnd, så ville han ikke mer etter en forkjølelse. Yngste er 4,5 måned nå og bruker ikke. Ikke prøvd å få han til å ta heller (eller, jo! Han fikk prøve en i går for moro skyld, men bare spyttet ut). Vi syns det er mest praktisk uten. Storebroren var ikke fingersuger og foreløpig ikke lillebror heller :)
 
Min slutta når han var rett over 3. Brukte den kun på natta siste året, så vi "glemte" de hjemme når vi dro på ferie i sommer. Det gikk helt fint og han aksepterte det med en gang :)
 
Begge mine sluttet litt ufrivillig ved at de fikk fot, hånd munnsyke mellom 1,5 og 2 år en gang. Da klarte de ikke smokk på ei ukes tid og etter det var det ikke av interesse.
 
Har 3 barn og kun 1 smokk barn. Jeg fjerna smokken på dagtid ved 7 mnd. Da har de ikke suttebehov og kan fint trøstes på andre måter. Var 2-3 dager med litt gråt ved legging da jeg fjernet den på natt kort tid etter. Gikk super fint.
Er ikke aktuelt med 2 åringer som går rundt og sutter på smokk, sikler og blabler i steden for å bruke språket sitt her i heimen :) nr 1 og 3 hadde ikke behov for smokk , så var kjempe fint :) ingen tommeltott heller
 
Nr 1 og 3 var 3 år og nr 2 var 2 år. Gikk veldig fint å slutte med alle 3. Nr 2 kom å så selv at store jenter ikke bruker smokk og så kastet hun den bare i bosset og ferdig med den saken. Da sto jeg litt forskrekka å så på og tenkte hun kom til å angre seg på kvelden, men hun etterlyste den aldri så det gikk som en lek.
 
Back
Topp