Smokkeslutt fra helvete

Vivaliva

Elsker forumet
Assistert-jentene
❤️ Februarskattene 2019 ❤️
Augustbarna 2021
Jeg vet seriøst ikke hva vi skal gjøre snart.

Snuppa på snart 3 valgte i jula å gi bort smokkene sine i bytte for en gave. Hun var selv med på det og vi hadde snakket mye om det i løpet av høsten. I starten var hun avvisende, men som høsten gikk, ble hun mere og mere med på idéen. Hun har siden i sommer bare brukt smokk når hun skulle sove sammen med kosekluten sin

På kvelden forstod hun plutselig konsekvensen av handlingen og ble veldig lei seg og sint. Vi trøstet så godt vi kunne, anerkjente savnet, men sa også at nå hadde hun vært så flink og stor jente som ga bort smokkene sine og at de kom ikke tilbake. Da også at hun hadde jo fortsatt kosen sin (som jeg nå har skjønt har vært nærmest symbiotisk med smokken). Det tok et par timer og så sovnet hun av bare utmattelse. Dagene gikk og det var ikke særlig hyggelige kvelder. Hun gjorde alt for å ikke sovne. Samtidig var hun selvfølgelig sint og frustrert på dagen (hun var jo også trøtt). Men, etter et par uker sluttet hun å si at hun savnet smokken og hun ble mer seg selv igjen på dagen.

Nå, snart 4 uker senere er det fortsatt lvanskelig rundt sengetid. Fra å være en som kunne legges på 10-15 min tar det nå minst 45 min, men gjerne over en time, og jeg må ligge med henne hele tiden, noe som kan være litt utfordrende da jeg også har lillebror på 4 mnd å ta meg av. Men, det har nå gått til nå og jeg vil selvfølgelig gjerne være der for henne. Det tar gjerne dobbelt så lang tid hvis det er pappaen hennes som legger.

Leggestunden er veldig hyggelig helt opp til lyset slukkes og hun skal legge seg til å sove. Hun kaster seg rundt i sengen, prøver å forhandle (en bok til mamma...), lager rare lyder etc etc. Alt for å stresse seg opp på et vis. Men, hun roer seg til slutt og sovner inntil meg. Der hun sovnet rundt 19 tiden før, sovner hun nå som oftest 1-1,5 time senere. Dette kunne jeg forsåvidt leve med hvis det ikke var fordi hun nå også våkner veldig tidlig (4-5 tiden) og har vanskelig for å sovne igjen. Så hun (og vi...) er konstant trøtte og stemningen er trykket.

Jeg ser jo at hun trenger å lære seg å sovne uten smokken. Vi har vært ute og finne en "sovevenn" (bamse) og en ny bok, begge som hun valgte helt selv. Hun har skjønt at disse er ment for kveldstid for det sier hun selv. Men, spørsmålet er, hvor lang tid skal dette ta?? Eller er det bare sånn det skal være nå? Det er jo tydelig at hun ikke var helt klar til å gi den bort helt ennå (men tennene hennes var uten tvil klar...), men nå ble det jo sånn.

Synes vi har prøvd ganske mye nå uten at vi ser særlig bedring. Det eneste vi ikke har gjort, er å gi tilbake smokken... Noe som helt ærlig er noe jeg tenker hver dag nå. Selv om jeg innerst inne vet at det er no-go. Vi er bare så slitne....

Når jeg leser andres historier så går det hele tiden "over all forventning".... det gjør ikke akkurat denne situasjonen lettere.

Kanskje bare begynne med smokk igjen? :)
Du må jo kjenne på det, men jeg tenker hvertfall at det ikke er noen stor krise. Si at du ser at det er vanskelig for henne å sovne uten, og at dere kan bruke den frem til sommeren for eksempel?

Sover hun enda på dagen også?

Jeg har bare erfaring fra ett barn. Han var 3 år og 4 måneder når han slutta og det tok ikke lenger tid å sovne etterpå egentlig. Han kan fortsatt av og til gråte litt og spørre etter den, men det er nok mer et uttrykk for at han trenger oppmerksomhet i vårt tilfelle:) så jeg prøver å ignorere det litt også gi oppmerksomhet på en annen måte, feks ligge under dyna sammen og dikte en fortelling, som er noe han er veldig glad i.

Kanskje bare begynne med smokk igjen? :)
Du må jo kjenne på det, men jeg tenker hvertfall at det ikke er noen stor krise. Si at du ser at det er vanskelig for henne å sovne uten, og at dere kan bruke den frem til sommeren for eksempel?

Sover hun enda på dagen også?

Jeg har bare erfaring fra ett barn. Han var 3 år og 4 måneder når han slutta og det tok ikke lenger tid å sovne etterpå egentlig. Han kan fortsatt av og til gråte litt og spørre etter den, men det er nok mer et uttrykk for at han trenger oppmerksomhet i vårt tilfelle:) så jeg prøver å ignorere det litt også gi oppmerksomhet på en annen måte, feks ligge under dyna sammen og dikte en fortelling, som er noe han er veldig glad i.

Hun sover ikke på dagen mere.:)

Jeg vet ikke om det bare hjalp å skrive her inne jeg... Jeg er helt sjokkert etter dagens legging:hilarious: i dag tok hun den nye bamsen sin og ga den en god klem, la seg ned med den og spurte om jeg kunne kile henne under foten. Sovnet på ti minutter!!!:wideyed: dag to med det jeg valgte å introdusere som "sovevenn"... Jeg kan ikke tro at det ser ut til å ha virket!

:smiley-bounce016

Nå er jeg innmari spent på når hun våkner i morgen

Åh jeg håper det ordner seg:-) mi er også veeeldig glad i smukken å tviholder veldig på den, vi jobber med nedtrapping og håper ting kan gå smidig når det først er gjort:-) for ikke så lenge siden kuttet vi nattflaske, hun har av div gunner hatt fette en stund men i høst var hun brått på gli på å gi fra seg alle flaskene til julenissen;-) men jøss så tungt det var etterpå og det en god stund, legging tok lang tid, og jeg som trodde vi var ferdig med nattevåk måtte plutselig venne oss til å være våken mellom kl 3-6 på natta igjen men ei snuppe som ikke fikk sove å bare gråt. Vi var også temmelig fristet til å bare gi etter, men vi sto i det og nå har ting bedret seg veldig!

håper det blir samme greia med smukken, men her venter vi nå bare på at hun skal være mer på gli rett og slett:-) det nærmer seg og vi tror nok mot vår/sommer kanskje løser det seg, da har hun forhåpentligvis fått både bleieslutt og føaskeslutt også på avstand;-)

selv brukte jeg forresten nattsmukk til jeg var 5 år:-) tennene rettet seg fint igjen å har aldri hatt behov for tannregulering etc, samme har gjeldt for x antall andre barn i familien her:-)

Vår eldste sluttet med smokken et par uke før hun ble 3år.
Vi hadde to dager med savner smokken, og så fikk det greit.
Men det tok lang lang tid før legging ble lett igjen. Kan ha en sammenheng med at hun ble storesøster 2mnd etter smokkeslutt selvfølgelig.
Hun brukte alle triks i boka for å unngå å sove, bare tullet, lekte med bamser, var redd for ting, det var for lyst, for mørkt, dyna var feil, kald, for varm osv.
Meeeen.. Det går seg til :) Nå sovner hun i rekordfart.

Jeg ville ikke ha gitt tilbake smokken. Blir ikke lettere å slutte når de er eldre.

Åh jeg håper det ordner seg:) mi er også veeeldig glad i smukken å tviholder veldig på den, vi jobber med nedtrapping og håper ting kan gå smidig når det først er gjort:) for ikke så lenge siden kuttet vi nattflaske, hun har av div gunner hatt fette en stund men i høst var hun brått på gli på å gi fra seg alle flaskene til julenissen;-) men jøss så tungt det var etterpå og det en god stund, legging tok lang tid, og jeg som trodde vi var ferdig med nattevåk måtte plutselig venne oss til å være våken mellom kl 3-6 på natta igjen men ei snuppe som ikke fikk sove å bare gråt. Vi var også temmelig fristet til å bare gi etter, men vi sto i det og nå har ting bedret seg veldig!

håper det blir samme greia med smukken, men her venter vi nå bare på at hun skal være mer på gli rett og slett:) det nærmer seg og vi tror nok mot vår/sommer kanskje løser det seg, da har hun forhåpentligvis fått både bleieslutt og føaskeslutt også på avstand;-)

selv brukte jeg forresten nattsmukk til jeg var 5 år:) tennene rettet seg fint igjen å har aldri hatt behov for tannregulering etc, samme har gjeldt for x antall andre barn i familien her:)
Vår eldste sluttet med smokken et par uke før hun ble 3år.
Vi hadde to dager med savner smokken, og så fikk det greit.
Men det tok lang lang tid før legging ble lett igjen. Kan ha en sammenheng med at hun ble storesøster 2mnd etter smokkeslutt selvfølgelig.
Hun brukte alle triks i boka for å unngå å sove, bare tullet, lekte med bamser, var redd for ting, det var for lyst, for mørkt, dyna var feil, kald, for varm osv.
Meeeen.. Det går seg til :) Nå sovner hun i rekordfart.

Jeg ville ikke ha gitt tilbake smokken. Blir ikke lettere å slutte når de er eldre.

Det har heldigvis gått ganske fint til nå. Tre netter på rad der hun har sovnet rundt 19 som vanlig. Begynt å komme seg opp på ca 11 timers søvn igjen. Du verden for en forskjell på humøret hennes, hehe (og vårt;))!

I dag hadde vi et lite "tilbakefall". Merket på henne allerede da jeg leste bok at hun var urolig som hun har vært før. Ble fort lei seg da hun skulle til å legge seg til å sove og alt var galt og hun sa hun ville ha smokken sin. Så glemt er den ennå ikke... Men, etter at jeg gikk ut av rommet hennes for å legge lillebror (han kunne ikke vente mer) og kom tilbake, gikk det heldigvis lett, så ble 1930 i stedet. Det er jo helt greit.

Jeg har hatt det litt travelt i dag fordi vi gjør klart til å sette huset til salg, så mulig hun har reagert litt på det. Hun var vært med bestemoren sin mens jeg har ordnet ting, men skjønte jo ikke helt hvorfor jeg plutselig må bruke tid på å flytte på møbler å pakke ting i kasser.

Sånne tankespinn var smokken sikkert god til å ta. Men, fikk pratet oss igjennom det før hun sovna. <3

Back
Topp