Smokk?

Roterommet

Glad i forumet
Novembergull 2017
Blir spurt ofte av venninner som har barn om jeg har tenkt å gi babyen smokk. Er det viktig/uviktig med smokk? Når må jeg bestemme meg for det? ;s Har ikke tenkt på det en gang.. Vet ikke hva jeg må tenke over en gang ;p
Noen meninger her inne??

Vet ikke hvordan det blir denne gangen, har ikke bestemt oss (meg [emoji28] ) for noe enda.
Med forrige ville vi ikke bruke smokk, men krøp til korset og gikk til innkjøp etter rundt 6 uker. Dette fordi han i praksis brukte meg som smokk - ammet HELE tiden. Kommer nok til å prøve uten en stund denne gangen også- og vurdere underveis [emoji5] er jo et herk å slutte med, så om vi klarer uten så gjør ikke det noe [emoji5]

Mi SKA ta smokk. Men etter hvert kun v soving el sykdom.
Grunnen e min egen erfaring. Kjøttsår på tommel'n fram te æ va langt over skolealder. Alt ble prøvd men æ våkna alltid m tommel'n i munnen. Så æ e rett å slett redd for at baby ska bynn me tommel'n. Smukken kan du fjern men du kan ikke fjern tommel'n

Jeg har tenkt å kjøpe ett par, i forskjellige merker og str, og se hva som skjer, har ikke noe i mot smokk, og er behovet der så bruker jeg det :)

Tenker å ha smokk tilgjengelig ethvert ja, men har hørt at man bør vente til etter at ammingen er kommet skikkelig i gang. Slik at de lærer riktig ammeteknikk før de får smokken. Har ingen erfaring men tenkte å ta med meg det tipset :)

Vi har ikke snakket noe om dette, men vet av mange kollegaer og venninner som har fått barn før at smokk kan være gull verdt. Så ingen planer om å klare oss uten det...

Jeg har kjøpt inn trøst smokken,det som er bra med den er at den ikke forvirrer sugeteknikken. Kommer til å prøve alt for at han skal ta smokken. Til oss er det ei av tre som brukte smokk,og hun var så rolig og enkel. Bare gi hun smokken,og hun lå leeenge å kosa seg med den. Mens de to andre var det hyl og vræl med det samme øynene åpnet seg.Hun med smokk var det bare å mate,gi smokk og legge i senga, mens de to andre var det byssing og bæring til de sovnet. Så her har han ingen valg.:)

Jeg har kjøpt inn smokk til nyfødte og til litt eldre. Men det betyr ikke at vi absolutt skal bruke det. Jeg tar det litt som det kommer:)

Selv ville jeg visst ikke ha smokk,jeg brukte tommelen:p Den klarte jeg ikke å slutte å sutte på før jeg var 8år. Jeg lå til og med i magen til mamma å suttet på den da de var på ultralyd:joyful:

Ser ann ungen. Førstemann ville ha smokk. Ingen problem å slutte (eller... mjaaaa... litt sutring nattestid, men null problem på dagen), og andremann tok aldri smokk.

Blir nok å ha det liggende i tilfelle det blir behov for det. Lillemor måtte ha smokk etter noen uker. Men sluttet selv rundt 3-4 mnd. [emoji14]

Jeg har kjøpt inn alt. Skal ikke amme, pga brystreduksjon og så og si null sjangse for at det kommer noe melk der. Når jentungen ble født, hadde hun et EKSTREMT sutte behov, så hun fikk smokk tidlig. Og ikke fikset hun puppen heller. Jeg styret og ordnet med å amme i 5 uker, men det var melkespreng og brystvorter som ikke eksisterte, da blir det ikke lett.
Så, ja til smokk her.

Har en smokk liggende. Som jeg fikk av min mor. Hun kjøpte den for de minste, og sa: denne kommer du til å trenge ;p Så får jo se. Har ingen tanker for eller i mot, men er nok lettere å ta bort smokk enn tommel senere da :s
Tusen takk for mange gode svar :happy:

Mi ville ikke ha smokk i det hele tatt, og ikke tok hun tommelen heller så så greit var det. Jeg brukte smokk ganske lenge å min mor slet med å få meg til å slutte men fikk kun ha den på natten uannsett. Hvis hun som kommer nå tar smokk så får hun gjerne ha det på nattestid/dupper men hvis hun heller ikke vil ha er det ikke noe jeg kommer til å prøve iherdig med for å si det sånn :)

Jeg skal ha smokk klar! Storesøster hadde et enormt sugebehov, så hadde hun ikke hatt smokk hadde jeg ikke hatt brystvorter igjen :-D men da hun ble større ble det kun smokk ved soving og sykdom :-)

Ser ikke helt grunnen til den store motstanden enkelte (ikke her) har mot smokk. Den roer barnet når det har stort suhebehov og kan ellers være en god trygghet i usikre situasjoner, veldig greit p kunne roe barnet når man kjører bil eller er i butikken. Noen ganger må man gjøre praktiske ting rett og slett og da er tutten kjekk å ha! Har to fra før, han som tok tutt fra starten var SÅ mye enklere å få til å sove, andre måtte ammes eller trilles i søvn til han var 10 mnd, han som tok tutt kunne etter kanskje 4 mnd sovne selv med tutten og mammas hånd på seg.

(Brukt kun ved soving og bilkjøring etter en viss alder, ikke noe problem å slutte med tutt om natten fra ca 3 års alder her.)

Anbefales som nevnt over her å la ammingen bli godt etablert først. At babyen dier " hele tiden" i starten er jo meningen, babyen er "programmert" til å få opp melkeproduksjonen din på den måten <3

Her funket ikke de "vanlige" fra dagligvare som avent og mam, men de fra NUK som har en skrå tutt, her foretrakk baby også de i latex (de brune) framfor de i silikon (de blanke) fordi de i latex er mykere :) Vi har kjøpt NUK på barnas hus og en lokal lekebutikk :)

Jeg skal ha med smokk i fødebagen! [emoji23] jeg ble brukt som smokk fra minuttet etter hun kom til verden, til hun fikk smokk seks uker gammel sist. Det var JÆVLIG. Denne gangen skal jeg være forberedt. Jeg gir på barsel hvis han suger hele tiden, så jeg kan få pause innimellom. Det er ikke sånn at han ikke skal få masse pupp altså, men denne gangen vil jeg ha mulighet til å få en pause innimellom og kanskje få litt søvn innimellom [emoji28]

Jeg skal ha med smokk i fødebagen! [emoji23] jeg ble brukt som smokk fra minuttet etter hun kom til verden, til hun fikk smokk seks uker gammel sist. Det var JÆVLIG. Denne gangen skal jeg være forberedt. Jeg gir på barsel hvis han suger hele tiden, så jeg kan få pause innimellom. Det er ikke sånn at han ikke skal få masse pupp altså, men denne gangen vil jeg ha mulighet til å få en pause innimellom og kanskje få litt søvn innimellom [emoji28]

Akkurat det samme skal jeg gjøre..
Opplevde akkurat det samme med mine 2 andre, men med første så venta jeg med smokk etter beskjed fra de på sykehuset.
Det var ikke lurt for niplene ble helt ødelagte.
Med nr 2 fikk han smokken samme dag siden han også brukte meg som smokk. Det var en hent ny verden. Amming og ant gikk helt fint selv om han fikk smokk tidlig.
Helt fantastisk og ingen ødelagte nipler.
Så denne gangen skal jeg være like godt forberedt:)

Word! Forrige gang sto gubben og trippet utenfor sykehusapoteket klokken åtte om morgenen og ventet på at de skulle åpne så han fikk kjøpt smokk. Da var brystvortene mine i ferd med å dette av omtrent. [emoji23] Denne gangen blir smokken med hjemmefra, ja! Kommer ikke til å presse den på henne, men den har vært utrolig god å ha for storesøster (som fortsatt bruker smokk på natt, for øvrig), så jeg håper lillesøster også tar smokk. Jeg tror mye av grunnen til at ammingen gikk så bra for oss fra starten av var at hun fikk smokken tidlig slik at jeg ikke ble så sår. (Ikke ment som noen oppfordring til andre, altså, men det var det som fungerte for oss. Hadde fått bekreftet at hun hadde riktig sugetak, så jeg følte meg ganske trygg på at smokken ikke ville ødelegge.)

Som min bror så fint sa "er det nokon som skulle ha vunnet nobelsfredspris så er det dei som fant opp smokken. Dei har skapt mykje fred rundtom!" [emoji85][emoji23]
Eg har gått til investering og håpar barnet kjem til å ta smokk når amminga er på plass ^^

Vi har brukt smokk på våre og skal det nå også[emoji4]. Føler de roer seg bedre med det hvis de er trøtt eller lei seg osv[emoji1374]

Back
Topp