Smokk

Lille her bruker smokk ja, innførte det ganske tidlig etter hjemkomst fra sykehuset, da hun hadde stort suttebehov. Ikke tatt noe på smokken nei, men testet litt ulike merker. Hun liker smokkene fra MAM best (av de vi har testet) :)

Last edited:
Ga smokk før hun var 2 uker gammel. Ellers hadde hun begynt med tommel for hun har et voldsomt suttebehov. Faller smokken ut, kommer hånden opp. :P
Brukte ingenting på den og hun tok den første vi ga henne (Mam). Prøvde med noen andre litt senere, men de ville hun ikke ha.

Han fikk smokken da han var en uke gammel og tok den med en gang, hadde veldig stort suttebehov :)
Men han bruker den ikke så veldig ofte, blir litt trøst når han er veldig trøtt og grinete :P

Hun vil foreløpig ikke ha her. Har prøvd ca 4 forskjellige merker.Nuk er den eneste hun ikke har spyttet rett ut. Men kom nokså kjapt ut den og:) Har nok ikke det største behovet for tutt (smokk) enda heller da. Hadde bare vært greit av og til.

Her fikk frøkna smokk allerede på NEO. Bare mam hun vil ha :)

Vi ventet med smokk til han var 4 uker, for å unngå sugeforvirring. Vi har prøvd både Mam og Nuk og han liker begge, men er ikke alltid han vil ha. Prøver å begrense det litt til kvelden og hvis han feks våkner og er skrubbsulten mens vi er ute og triller, så han ikke skal bli avhengig av sutt hele døgnet. Vi må gjerne holde den på plass litt slik at han får tak. Han sutter ivrig, men blir for ivrig/klarer ikke å holde vakuumet, så sutten plopper veldig lett ut og da blir han frustrert. Må hele tiden hjelpe og putte den tilbake eller støtte forsiktig opp med en lett klut el.l (da følger jeg selvsagt med i tilfelle gulp eller så den ikke havner foran nesa, selv om det virker som han liker det sistnevnte. Vet at mange babyer liker å kose ansiktet med klut eller bamse når de skal sove, men blir jo nervøs for at han ikke skal få puste så vi er litt skeptiske til det...)

Her fikk han smokk rett etter vi kom hjem fra sykehuset. Stort sugebehov og veldig såre brystvorter :p nå koser han seg veldig med den når han er trøtt :) har inntrykk av at de fleste som fikk smokk tidlig tar den lettere, men det er kanskje også de med størst sugebehov..

Begynte med smokk når vi kom hjem fra sykehuset. Hun har ett stort sugebehov og hun brukte puppene som smokk den første tiden.
Ble så sår. :(
Hun har bare brukt MAM smokkene. :)

Last edited:
fikk smokk etter ca 10 dager. virker som hun liker best mam sine, og hun koser seg mer og mer med den selv om hun ikke alltid vil ha. hvis hun er urolig må vi stadig putte den tilbake. bruker ikke noe på den

Begynte med smokk etter en ukes tid ca, her går det i MAM. :)

her fikk han smokken når han var rundt 3 uker. hadde ikke planer om at han skulle få smokk for det så ut til at han ikke trengte det. men så etter en dag med sutring og styr ble jeg så lei at jeg tenkte vi får prøve med smokk da, ga han smokken og stille ble det :p sovna som en stein!

begynte etter en ukestid hadde masse suttebehov, men de siste ukene nå vil ho ikke ha smokk. har ikke tatt på noe på smokken, men kan kanskje prøve å dyppe den i mm.. har ikke tenkt tanken før nå faktisk.. men nå har ho ikke behov for den enn så lenge. bare det ikke blir som søstra, ho ble brått avhening av smokken da ho var 1,5år.. og nå driver vi med avvenning.. ;)

Her er tutten blitt hennes beste venn....:/ men bedre enn tommelen ;) fikk den m en gang vi kom hjem...

Mam har forskjellige typer. Gutten min bruker mam air, noen ganger er han helt vill etter smokken og andre ganger ikke. Er vel når han har kose behov :P Detter smokken ut kommer hånda :P

Hun begynte da hun var ti dager. Jeg måtte slutte og amme og hun lå og sutret på fingrene hele tiden.
Hun liker best avent sine. Mam og nuk spytter hun ut eller begynner å gråte av :P

Begynte med smokk på sykehuset, og som storebror vil han bare ha mam ;)

Back
Topp