Smokk til baby

M-40229578

Flørter med forumet
Gir dere smokk til baby?
Har ikke helt bestemt oss hva vi gjør..
Vil gjerne at baby sover litt lengre intervall på natten, men er samtidig bekymret for at smokken skal erstatte/rote til ammingen (har ingen problemer med ammingen per dags dato).
Noen med erfaring?
 
Nr 1 nektet smokk og vi veter nr 2 i oktober. Skal gi smokk med en gang uavhengig av hva som er anbefalt eller ikke! Vi har slitt så mye med søvn pga ekstremt høyt suttebehov og nekting av smokk. Vi prøvde ikke smokk før sent fordi vi fikk påpekt at barnet kunne bli sutteforvirret ifht amming om det fikk smokk. Føles ut som det ødla så mye for oss. Men dette er bare min erfaring da :)
 
Vi har brukt smokk hele veien. Hadde med smokk på barsel og begynte å introdusere der. Lille er en måned i dag. Varierer veldig når hun tar den. Men hun tar den gjerne når hun skal sove i bæresela feks. Hun er en måned i dag, og vi har ikke noe problem med ammingen :)

vi hadde sikkert venta med å bruke om vi sleit med ammingen, men det har gått så fint siden dag 1 at vi ikke var så urolige for å prøve.
 
Nr 1 (fullammet) ville aldri ta smokk, selv om vi prøvde og prøvde for å avlaste litt (han ble bare rolig hvis jeg ammet 2-3 timer gjennom hele kveldsuroen). Det ga seg ved 6-7 ukers alder og etter det hadde han ikke behov for smokk likevel.

Nr 2 (flaske) har vi allerede brukt smokk et par ganger, men bare når det er "krise" og vi ikke får ham til å roe seg ned på andre måter. Han har sikkert litt mer suttebehov enn storebroren. Vi ønsker ikke at han skal bli avhengig av smokk for å sovne.
 
Vi bruker smokk (5 uker nå), introduserte det fra ca 10 dager når amming gikk fint.
Kjenner baby så godt nå at vi merker forskjell på sult og suttebehov, så det er ikke noe problem med smokk :) Med smokk så har vi feks flere kvelder hvor han sovner av seg selv uten oss i rommet, så veldig deilig at han finner roen selv:happy:
 
Nr 1: Hadde smokk i munnen en gang, som bare ble spyttet ut.

Nr 2: Smokk i ca. 1 døgn på nyfødt intensiv, men kommer ikke til å bruke det igjen.
 
Smokkebabyen min gikk fra 3,3 kg til 10kg på 5mnd. Så det forstyrret absolutt ikke amming og sultfølelse altså :)
Vil du at babyen skal ha smokk, så kjør på. Min erfaring at flaske er det som ødelegger amming mest av alt, både sugetak og at de vender seg til å få melk mye lettere med flaske.
 
Vi startet med smokk på dag to. Ingen problem i forhold til amming, gir alltid tilbud om pupp først når han er urolig også smokk når spisingen er ferdig.. Eneste jeg kan merke er at jeg i halvsøvne gir smokk i stedet for å gi mat, så der må jeg passe på meg selv litt ekstra ;)
 
Jeg ville egentlig ikke gi smokk, både mtp avvenning senere og risiko for feil tannstilling. Men da baby var 3 uker gammel måtte jeg gi etter pga stort sugebehov og mangel på søvn hos meg (kunne bruke 3 timer på å få lagt han fordi han bare ville ligge med puppen og våknet hver gang jeg la han ned). Smokk har hjulpet oss veldig både på dagtid når jeg er alene med baby og om natten. Skal sies at han ikke trenger smokken for å sovne, og spytter den ofte ut når vi gir den på kvelden. Vi gir også den kun om han er urolig og vi vet at han ikke er sulten. Etterhvert som han blir større og det blir mer rutiner skal vi forsøke å kun gi smokk når han skal sove, pluss begynne å venne av når han er rundt et år.

Vi har for øvrig ikke hatt noe problemer med smokk og amming. Da vi begynte var ammingen godt etablert og han gikk tilfredsstillende opp i vekt.
 
Vi begynte med smokk første uken, men bruker det for å berolige han i enkelte situasjoner som ved bleieskift og bilkjøring. Han kan sovne med den når han kjører bil, men mister den så fort han sovner ordentlig så for oss hadde det ikke hjulpet på natten.
 
Begynte med smokk på føden denne gangen vi. Han har veldig sugebehov og det har hjulpet oss veldig med å roe ned (han er 11 dager i dag). Førstemann hadde smokk også,og jeg var så utrolig glad for roen det gav henne. Ser ikke utfordringen med avvenning senere, -det går seg til.
 
Ja ikke vær redd for skeivstilling av tenner og avvending. Vi avvendte eldste godt over 3 år, men de siste årene hadde han kun smokken til soving. Han hadde litt skeive fortenner før vi avvendte. Det tok seriøst 2 uker så var tennene helt rette. Tannlege sa at fristen var i god tid før 6(!!) år, så avvending rundt 3 er ganske greit altså. Han brukte litt lenger tid på å sovne de første 2-3 kveldene, men uten gråt. Har aldri spurt noe særlig etter smokken etter dette heller, så avvending er ikke så ille som man frykter :)
 
Jeg ville egentlig ikke gi smokk, både mtp avvenning senere og risiko for feil tannstilling. Men da baby var 3 uker gammel måtte jeg gi etter pga stort sugebehov og mangel på søvn hos meg (kunne bruke 3 timer på å få lagt han fordi han bare ville ligge med puppen og våknet hver gang jeg la han ned). Smokk har hjulpet oss veldig både på dagtid når jeg er alene med baby og om natten. Skal sies at han ikke trenger smokken for å sovne, og spytter den ofte ut når vi gir den på kvelden. Vi gir også den kun om han er urolig og vi vet at han ikke er sulten. Etterhvert som han blir større og det blir mer rutiner skal vi forsøke å kun gi smokk når han skal sove, pluss begynne å venne av når han er rundt et år.

Vi har for øvrig ikke hatt noe problemer med smokk og amming. Da vi begynte var ammingen godt etablert og han gikk tilfredsstillende opp i vekt.
Kjenner meg veldig igjen i det du sier og godt å høre at det har hjulpet dere. Har nå gått til innkjøp av smokk og håper det kan gi oss litt mer søvn. Har også en som bare vil ligge på puppen og kose.. Ammingen går bra og han drikker fint, men vil ha kosen i tillegg.. Veldig slitsomt på natten da det er nesten umulig å få lagt han noe annet sted enn på meg. Blir spennende å se hvordan han reagerer på smokken!
 
Kjenner meg veldig igjen i det du sier og godt å høre at det har hjulpet dere. Har nå gått til innkjøp av smokk og håper det kan gi oss litt mer søvn. Har også en som bare vil ligge på puppen og kose.. Ammingen går bra og han drikker fint, men vil ha kosen i tillegg.. Veldig slitsomt på natten da det er nesten umulig å få lagt han noe annet sted enn på meg. Blir spennende å se hvordan han reagerer på smokken!
Lykke til, håper det hjelper dere også :)
 
Forrige gang introduserte vi smokk på dag fire, denne på dag nummer to. Ikke opplevd verken da eller nå at deg har klusset til ammingen ☺️
 
Back
Topp