smittevern i barnehagen

moongirl74

Elsker forumet
Nå har omgangssyken gått fram og tilbake mellom avdelingene i Michaels barnehage siden i Oktober, og jeg har fått nok! Vurderer å ringe smittevernlegen og be dem ta en titt på hygiene osv. Noen av dere som har erfaringer fra smittevernlege og sånt? Blir jeg som bekymret mamma tatt på alvor skal tro?

Jeg blir sprø av å tenke sykdom hele jævla tiden altså - og i andre barnehager omkring her er det langt fra så mye sykdom...

Skjønner frustrasjonen... Har de 48-timers regel etter siste oppkast? Hvis ikke bør de innføre det.
Og sprite og vaske som de aldri har gjort. Har de satt i gang noen tiltak for virkelig å bli kvitt det?
Ville kanskje hørt med barnehagen først (men det har du kanskje gjort)... ellers er jeg usikker...

Har ikke sett en eneste dispenser med sprit i bhg, og det har jeg virkelig savnet der borte..

Og i følge samboeren min så hang det i dag lapp om at de plages med gjentakende omgangssyke og at de ber foreldre følge en regel om 24 timer hjemme etter sykdom. Han var litt usikker på om det stod 24 eller 48 timer, men mente det stod 24!! Skal sjekke det i morgen da.

Jeg skal prøve å ringe smittevernlegen å høre hva de sier. Og visst det er sånn at bhg må melde fra selv så skal jeg faktisk forlange å få det gjort.

Trodde barnehagene skulle melde fra når det gikk gjentakende omgangssyke eller kanskje det bare er hvis det er påvist Noro virus. Her så ble barnehagen stengt for at de skulle vaske den etter en slik lengre periode med omgangssyke. Her gjelder i allefall 48 timersregelen både ved oppkast og diare.

ORIGINAL: MammaTilSmåsnuppene

I barnehagen vår har de ikke 48-timers regel såvidt jeg vet...det irriterer meg, for det gjør jo at de aldri blir kvitt sykdommen! Har vurdert flere ganger å ta det opp, men vet ikke hvilken vei jeg skal gå/hvordan jeg skal gripe det an.

Ta det opp med FAU og/eller styrer.

Moongirl, om du har snakket med de og hverken spritdispensere eller 48 timers regel (jeg må innrømme at jeg trodde 24 timer var nok jeg! [8|]) så ville jeg tatt en telefon til smittevernlegen jeg og. Men først ville jeg snakket med FAU og styrer.

Har fått bekreftet at det er 24 timer de operere med [:'(] Og denne dritten kan jo smitte opp til 72 timer! Mest vanlig er å holde barna hjemme i 48 timer etter siste oppkast eller diare ja.....

Jeg har sendt en mail til styrer og spurt hva slags tiltak de har gjort, og ang 48 timers regelen. Jeg spurte også om de har vært i kontakt med smittevernlegen - og at jeg satt å vurderte å kontakte dem men ville først høre om barnehagen allerede hadde gjort det. Det vet jeg jo at de ikke har gjort....siden det står oppslag om 24 timer [:'(]

Nå er jeg spent på svar.... og så håper jeg at styrer er profesjonell og ikke snakker dritt om meg etterpå [;)] "mammaen som er hysterisk og blander seg inn". Men jeg vil ikke ha denne dritten i hus flere ganger nå.

De burde ha spritdispensere i hele huset, bruke sprit og engangsunderlag på stellerommet, vaske hendene til ungene før hver måltid, basene/avdelingene bør vaskes skikkelig mens det står på (koke og/eller sprite leker o.l.), ha 48-timers regelen og oppfordre foreldrene til å vaske hendene på tur inn og ut av barnehagen!

Dette hindrer myyye smitte!

Sendte mail til styrer og fikk ett hånlig svar tilbake og det er tydelig at de ikke tar dette på alvor. Nå har jeg snakket med smittevernlegen og han tok meg skikkelig på alvor. Han skulle ringe styrer og prøve å få satt i gang noen tiltak! Og han sa at selvfølgelig har man som bekymret forelder full rett til å ringe smittevern! Så sett i gang folkens - la oss rydde opp i skitne barnehager! [;)] Og det er IKKE normalt med omgangssyke på rundgang, fram og tilbake i flere mnd. Da var det for dårlig hygiene og regler... så det så.

I bhg til snuppa er det 48 som er regelen etter siste oppkast/diare, med spørsmålet er jo om folk faktisk holder den regelen da.. Har vært borti barn som har sagt at de eller søstra/broren kastet opp før vi dro i bhg osv..

bytt barnehage

Back
Topp