Smittetopp coronavirus i mai - hjemmefødsel?

Jeg spurte Sus hva som skjer om jeg får Corona og fødselen starter.
De svarte at uansett ville jeg få trygg og god fødselshjelp hos oss. Vi har et eget opplegg for dem dette gjelder. Det er veldig vikitig at du sier fra at du har eller mistenker korona virus når du ringer fødetelefonen. Så avtaler de nærmere med deg og sluser deg inn der det er planlagt at eventuelle kornasmitete skal komme inn.
 
Er ikke engstelig for fødsel, har aldri vært det. Om mannen ikke kan være med, så har min mor allerede avklart det med hennes jobb at hun blir med. Svigermor er også selvstendig næringsdrivende og jeg er komfortabel med at hun blir med hvis hverken mann eller mamma kan være med.
Det jeg ikke er så forberedt på eller komfortabel med er at han ikke kan være med på barsel. Så kommer nok ikke til å bli så lenge på barsel pga dette.
 
Sniker fra mars

Jordmor på Mamastork i Stavanger sa idag på direktesending på instagram at de gjennomfører ikke hjemmefødsler for øyeblikket. Dette for de må hjelpe til på føden på sykehuset.
Hvis toppen kommer i mai, er det nok stor sannsynlighet for mange steder ikke prioriterer hjemmefødsler.
 
Det vil være mye større risiko å føde hjemme uten helsepersonell og medisinsk hjelp tilstede utenom jordmor, enn å føde på sykehus når det er coronatider..
 
Det vil være mye større risiko å føde hjemme uten helsepersonell og medisinsk hjelp tilstede utenom jordmor, enn å føde på sykehus når det er coronatider..
Har du kilder på dette? Mitt inntrykk er at hjemmefødsler, i mye større grad enn sykehusfødsler, foregår på en trygg og fin måte uten komplikasjoner. Mor er mer avslappet og trygg bl.a. noe som har vist seg svært viktig for et godt fødselsforløp (er bl.a. dette jeg tenker de vil kunne få ett problem med - utrygge fødende uten partner, for får fødsel som drar ut/stopper opp.

Oppstår det noe under en hjemmefødsel vil
Man knapt bli sendt til sykehus, og mange steder (f.eks der vi bor) så er det ikke lov med hjemmefødsel nettopp fordi vi bor så langt unna at det ikke anses som trygt.
 
Har du kilder på dette? Mitt inntrykk er at hjemmefødsler, i mye større grad enn sykehusfødsler, foregår på en trygg og fin måte uten komplikasjoner. Mor er mer avslappet og trygg bl.a. noe som har vist seg svært viktig for et godt fødselsforløp (er bl.a. dette jeg tenker de vil kunne få ett problem med - utrygge fødende uten partner, for får fødsel som drar ut/stopper opp.

Oppstår det noe under en hjemmefødsel vil
Man knapt bli sendt til sykehus, og mange steder (f.eks der vi bor) så er det ikke lov med hjemmefødsel nettopp fordi vi bor så langt unna at det ikke anses som trygt.

Det finnes faktisk flere studier på at det er flere nyfødtdødsfall ved hjenmefødsler enn på sykehus. I 2011 var det så mye så dobbelt så mange.
Veldig ofte skjer det komplikasjoner så raskt at det er knapt nok med tid til å komme seg til operasjonssalen, enten det er for mor eller den nyfødte.
Og det er overraskende mange babyer som trenger litt ekstra pustehjelp etter fødsel, og det blir da en jordmor som må ta seg av både det OG en nybakt mor som nettopp har født, og som mest sannsynlig er livredd for babyen sin.

For noen er der sikkert en trygghet i å være hjemme, men slik jeg forstår det er folk redde for for lite bemanning osv mtp situasjonen. Folk får neppe innvilga å ha jordmor hjemme under fødsel for å slippe å føde på sykehus i disse tider.
Og hjemmefødsel krever totalt problemfritt svangerskap blant annet. Det betyr at kvinner med høy bmi heller ikke kan føde hjemme.

Så ja, det høres sikkert idyllisk ut, men det er tryggest for de aller aller fleste å føde på sykehus altså.

Edit: nå er det heller ingen foreløpig som må føde uten partner. Men at partner ikke får være med på barsel. Det er to vidt forskjellige ting.
 
Det finnes faktisk flere studier på at det er flere nyfødtdødsfall ved hjenmefødsler enn på sykehus. I 2011 var det så mye så dobbelt så mange.
Veldig ofte skjer det komplikasjoner så raskt at det er knapt nok med tid til å komme seg til operasjonssalen, enten det er for mor eller den nyfødte.
Og det er overraskende mange babyer som trenger litt ekstra pustehjelp etter fødsel, og det blir da en jordmor som må ta seg av både det OG en nybakt mor som nettopp har født, og som mest sannsynlig er livredd for babyen sin.

For noen er der sikkert en trygghet i å være hjemme, men slik jeg forstår det er folk redde for for lite bemanning osv mtp situasjonen. Folk får neppe innvilga å ha jordmor hjemme under fødsel for å slippe å føde på sykehus i disse tider.
Og hjemmefødsel krever totalt problemfritt svangerskap blant annet. Det betyr at kvinner med høy bmi heller ikke kan føde hjemme.

Så ja, det høres sikkert idyllisk ut, men det er tryggest for de aller aller fleste å føde på sykehus altså.

Edit: nå er det heller ingen foreløpig som må føde uten partner. Men at partner ikke får være med på barsel. Det er to vidt forskjellige ting.

i Norge eller i utlandet? Merkelig at man ikke hører om disse farlige hjemmefødslene da tenker jeg. Det finnes som du sier mange retningslinjer i Norge for hvorvidt du får lov å føde hjemme eller ikke ;) så jeg vil tro at dersom man er innenfor dette så er hjemmefødsel trygt ;)

dersom partner er det minste snufsete så vil han ikke kunne bli med - ei heller hvis det blir ks. Jeg synes det er sårt at mannen ikke skal få møte frøkna før etter flere dager.. men nå blir man jo hivd ut kjapt etter ks også, så blir ikke mange dagene likevel....
 
i Norge eller i utlandet? Merkelig at man ikke hører om disse farlige hjemmefødslene da tenker jeg. Det finnes som du sier mange retningslinjer i Norge for hvorvidt du får lov å føde hjemme eller ikke ;) så jeg vil tro at dersom man er innenfor dette så er hjemmefødsel trygt ;)

dersom partner er det minste snufsete så vil han ikke kunne bli med - ei heller hvis det blir ks. Jeg synes det er sårt at mannen ikke skal få møte frøkna før etter flere dager.. men nå blir man jo hivd ut kjapt etter ks også, så blir ikke mange dagene likevel....

Akkurat denne studien var i USA, men norske anestesileger sier at hjemmefødsler er å sette mors ønske foran tryggheten for både seg selv og barn. Som sagt går stort sett fødsler bra, både hjemme og på sykehus. Men det er kun den ene "lille" tingen som skal til før det kan gå riv ruskende galt. Jeg skjønner hvertfall ikke hvorfor man velger å utsette seg for det.
Selv har jeg gått gjennom en problemfri fødsel, men likevel ble det behov for å sette elektrode på hodet til baby for overvåking, noe som skjer OFTE. Bare den muligheten har man ikke hjemme.
Jeg er ikke her for å si at hjemmefødsler er farlig, men er viktig å se begge sidene av det. Trygt og godt å være hjemme sikkert, men er enormt mange ting man ikke har umiddelbart tilgjengelig dersom noe skjer. Da kan det faktisk få fatale konsekvenser. Ser jo i flere termingrupper her inne at folk omtrent rosemaler hjemmefødsler uten å ha satt seg inn i hva det faktisk betyr.

Jeg syns også det er forferdelig hvis mannen min ikke får være med, men samtidig tenker jeg at jeg ikke får gjort noe med det. Ungen kommer ut enten vi vil eller ei og enten far er med eller ei. Vi får heller krysse fingrene for at han ikke snufser akkurat rundt termin :)
 
Har du kilder på dette? Mitt inntrykk er at hjemmefødsler, i mye større grad enn sykehusfødsler, foregår på en trygg og fin måte uten komplikasjoner. Mor er mer avslappet og trygg bl.a. noe som har vist seg svært viktig for et godt fødselsforløp (er bl.a. dette jeg tenker de vil kunne få ett problem med - utrygge fødende uten partner, for får fødsel som drar ut/stopper opp.

Oppstår det noe under en hjemmefødsel vil
Man knapt bli sendt til sykehus, og mange steder (f.eks der vi bor) så er det ikke lov med hjemmefødsel nettopp fordi vi bor så langt unna at det ikke anses som trygt.

De fleste hjemmefødsler går jo bra. Personlig kjenner jeg til flere som har gått bra og ett tilfelle som ikke gikk bra pga hjemmefødsel. Moren hadde hatt 3 ukompliserte fødsler og valgte å føde nr 4 hjemme. 4.mann sleit med å puste og da var 15 minutter til sykehuset nok til permanent hjerneskade.

Nå som man antagelig ikke får jordmor til å komme hjem, ville jeg i alle fall ikke tatt sjansen. Må jeg velge mellom mannen min eller jordmor, blir det jordmor.

Én av mine tre sleit også med pustingen og trengte noen timer med cpap. Glad jeg fødte på sykehus da.

Hos min svigerinne havnet nr 2 av 3 på intensiven.

Det er så veldig vanskelig å si på forhånd hvilke barn som får problemer.
 
Back
Topp