Smittetopp coronavirus i mai - hjemmefødsel?

Alsikekløver

Flørter med forumet
Maiblomstene 2020
I dag var det noen på jobb som spurte meg om jeg har begynt å forberede meg på hjemmefødsel. Siden man forventer en smittetopp i mai og at sengeplasser på sykehusene må benyttes i denne sammenheng. Dette hadde jeg ikke tenkt på.. Blir veldig spennende å følge utviklingen framover. Jeg håper jeg kan få føde på sykehus, men er forberedt på veldig kort liggetid. Har noen av dere begynt å tenke på dette? Vet jo ikke hvordan det blir uansett, så «å ta det som det kommer» er vel det smarteste, men sånn er ikke jeg laget ;)

Jeg er ikke så bekymret, vi har rett til å føde på sykehus. Men kanskje noen må føde på et annet sykehus?
Men jeg er av typen som tar det som det kommer :)

Jeg tenker det er lurt å ikke høre for mye på andre om slike ting. Spør heller jordmor, i stedet for å bli bekymret for noe noen har sagt. Hvor fikk denne personen dette fra, egentlig?

Helt enig
Jeg er ikke så bekymret, vi har rett til å føde på sykehus. Men kanskje noen må føde på et annet sykehus?
Men jeg er av typen som tar det som det kommer :)

Jeg tenker det er lurt å ikke høre for mye på andre om slike ting. Spør heller jordmor, i stedet for å bli bekymret for noe noen har sagt. Hvor fikk denne personen dette fra, egentlig?

Enig i at vi bare må ta det som det kommer og at det ikke er noe vits i å bekymre seg uten grunn heller. :) Denne personen hadde fått det fra sin mann som er lege, men dette er jo bare en hypotese på en løsning dersom sykehusene blir i alvorlig manko på sengeplasser. Situasjonen eskalerer jo veldig nå, men dersom samfunnet begynner å ta ordentlig ansvar snart kan det jo også hende at smitten absorberes greit og at dette ikke lenger er et issue når vi kommer til mai måned. Var ikke meningen å skremme noen, jeg bare følte veldig for å lufte tankene mine i går kveld da jeg lå og ikke fikk sove.. Skal gjøre det jeg kan for å unngå å bekymre meg unødig. :happy:

Jeg skjønner godt at du er bekymret. Som førstegangsfødende og generelt litt småredd for fødsel kjenner jeg også at det uforutsigbare fremover skremmer meg. Jeg skulle i utgangspunktet på fødselsforberedende kurs forrige måned, men det ble avlyst grunnet få påmeldinger, og jeg meldte meg derfor på et kurs nå i mars. Dette er nå også avlyst pga koronaviruset. Jeg skjønner at et slikt kurs absolutt ikke er nødvendig, men for meg som er litt redd, så var ønsket mitt å ha kontroll på så mye som mulig. Slik tilstanden er nå i helsenorge, så er jeg dobbelt så nervøs og redd som jeg var for bare et par uker siden. Jeg skjønner at det mest sannsynlig går fint uansett, men kjenner jeg er SÅ misfornøyd med at denne epedimien skulle komme AKKURAT nå...

Jeg tenker at det kanskje må komme løsninger som f.eks "fødehelsesentre" som bare er senger for fødende og nyfødte? :) Kun de med risikosvangerskap som eventuelt må på sentrale sykehus.

Jeg ville tatt denne bekymringen opp med sykehuset der du skal føde. De har antagelig allerede en plan for worst case, og jeg tenker det er bedre å vite så mye som mulig enn å bare ta det som det kommer.

Jeg tenker i utgangspunktet at det er mye annet som blir prioritert vekk før fødende kvinner, da en fødsel uten nødvendig hjelp innebærer høy risiko for mor og barn.

Hehe jeg kan trygt si at jeg er mer redd for å føde igjen enn koronaviruset i seg selv. Om jeg så skulle lagt på samme rom som en som var smittet hadde jeg ikke tenkt på. Men det er fordi jeg vil absolutt ikke føde uten smertelindring. Hehehe dy og dæven for en frykt for å føde med de smertene jeg hadde sist. Da trodde jeg bokstaveligtalt at jeg skulle dø, før jeg fikk epidural. Så om de kommer hjem med epiduralen så kunne jeg fødet hjemme. Men ikke uten noen sprøyte :laughing001

Off, men ser alvor i smitten også da, men ser mer skrekken i selve fødselen enn dette :-p så om jeg har ufattelig dårlig humor, det kan være. Men meg som person å føde en annen plass en på sykehuset vil jeg ikke oppleve. Hehe

Jeg har tenkt på det, og tenker at jeg som fjerdegangs kan melde meg frivillig å dra hjem rett fra føden. Trenger ikke ta opp plass på barsel/pasienthotell dersom det er dårlig kapasitet. Men jeg vil føde på sykehuset:)

Jeg kan også reise hjem tidlig, vi bor 5 min unna sykehuset og svigermor er helsesøster som har jobbet i ammehjelpen i mange år, så vil være i trygge hender hjemme.

I dag var jeg på jordmortime og da spurte vi om koronaviruset og sykehuset.
Hun var veldig rolig og fortalte til oss at det ikke var noen grunn til bekymring. Fødeavdelingen vil ikke bli berørt, annet enn strengere smittetiltak. Restriksjoner på besøk f.eks og at de vil spørre oss om en del spørsmål og måle feber på meg, alt dette for å forebygge smitte.
Og dersom vi er i en risikogruppe vil vi få enerom.
Men da tenker jeg hjemreise, hvis vi er friske og klare :)

Men det er 2 måneder til enda, og mye kan ha endret seg.

Jeg kan også reise hjem tidlig, vi bor 5 min unna sykehuset og svigermor er helsesøster som har jobbet i ammehjelpen i mange år, så vil være i trygge hender hjemme.

I dag var jeg på jordmortime og da spurte vi om koronaviruset og sykehuset.
Hun var veldig rolig og fortalte til oss at det ikke var noen grunn til bekymring. Fødeavdelingen vil ikke bli berørt, annet enn strengere smittetiltak. Restriksjoner på besøk f.eks og at de vil spørre oss om en del spørsmål og måle feber på meg, alt dette for å forebygge smitte.
Og dersom vi er i en risikogruppe vil vi få enerom.
Men da tenker jeg hjemreise, hvis vi er friske og klare :)

Men det er 2 måneder til enda, og mye kan ha endret seg.
Det fødeavdelingene eventuelt blir berørt av vil jo være om mange jordmødre og barneleger blir syke samtidig. Fødene vil nok være en prioritert gruppe, men er jordmødrene syke, må de jo bli hjemme.

Det fødeavdelingene eventuelt blir berørt av vil jo være om mange jordmødre og barneleger blir syke samtidig. Fødene vil nok være en prioritert gruppe, men er jordmødrene syke, må de jo bli hjemme.
Eventuelt hvis man skulle være så uheldig å få viruset selv, så må jo sikkert jordmor og andre ha fullt smittevernutstyr når du føder. Uff, det er nok heller ikke så gøy

Eg har ingen planer om å føde andre plasser enn på sjukehus Sist måtte baby ut med tang og eg måtte klippast, så eg håper virkelig at situasjonen er under kontroll til mai...men begynner jo å tenke litt på det.

Det er sant :)
Men det jeg vet etter å ha jobbet 6 år på sykehuset, er at ansatte er flinke med prosedyrerer og smittetiltak for å forebygge å bli smittet på jobb (tenk hva de håndterer hver dag), nettopp for å forebygge/hindre en slik situasjon.

Men absolutt- i en krise, i verste fall, kan det jo skje.

Det er sant :)
Men det jeg vet etter å ha jobbet 6 år på sykehuset, er at ansatte er flinke med prosedyrerer og smittetiltak for å forebygge å bli smittet på jobb (tenk hva de håndterer hver dag), nettopp for å forebygge/hindre en slik situasjon.

Men absolutt- i en krise, i verste fall, kan det jo skje.
De er nok veldig flinke på jobb, men mange jordmødre har jo barn hjemme, og dras smitten først hjem er det nok vanskelig å unngå for dem også. Men vi får krysse fingrene for at tiltakene rundt omkring virker:-)

Eg ventar tvillingar og reknar med det blir fødsel i mai. Er vel ikkje aktuelt for meg med heimefødsel om eg hadde ville det heller. Er spent på forløpet til viruset no ifht beredskap på sjukehus, men trur det vil gå bra eg :) Håpar at visst det blir satt i gong strenge nok tiltak no kan ein unngå vidare like så stor smitte som ein har sett til no..

Jeg har egentlig ikke noen bekymringer i forhold til meg selv. Jeg tar selvsagt alle forhåndsregler og gjør mitt for å unngå at jeg selv blir en smittebærer og en fare for de utsatte gruppene(som min samboer er del av), men jeg er ikke direkte redd for å bli syk selv.

Har ikke vært noe særlig engstelig før nå. Er litt bekymret for videre oppfølging i svangerskapet og for fødsel og barselperioden.

Håper og tror fortsatt ikke vi skal måtte være redde for hjemmefødsel, men synes det er vanskelig å tenke helt rasjonelt disse dagene.

Mer engstelig for hvordan jeg skal komme meg gjennom å ha alle ungene hjemme framover.

Back
Topp