Smitterom og snus

ØnsketOmEnTil

Glad i forumet
Vi som prøver :)
Maiskolbene 2023 :-)
Hei, jeg har testet positivt i dag og har derfor noen spørsmål. Jobber i helsevesenet og lurer på hva folk gjør dersom de har smitterom på avd? Jeg vil helst ikke inn på smitterom, har det egentlig noe å si? Har også snust en boks om dagen i 10 år og sliter skikkelig med å slutte med snus, noen som har gode tips/triks? :)

Det variere nok en del hvordan det gjøres med smitterom på ulike arbeidsplasser, noen sykdommer skal man beskyttes spesielt mot og bør unngå, mens andre ikke er så farlig. Jeg ble gravid under korona i fjor høst så fikk slippe koronarom, men det endret seg i løp av svangerskapet så etter en stund var det ikke noe vi absolutt skulle beskyttes mot. Også en del andre ting som stråling, cytostatika, legemidler, nattevakter osv som det er greit å tenke over om man blir utsatt for. Vil anbefale å sjekke prosedyrer på din arbeidsplass, snakke med arbeidsmiljøseksjon/ jordmor for å klarlegge hvordan det skal tilrettelegges. Jeg opplevde at de var veldig åpne for å tilrettelegge for at jeg ikke skulle gjøre noe jeg ikke var komfortabel med :)

Bruker ikke snus så vet lite om det, men det er vel et tema man snakker om på første svangerskapskontroll med JM så ville bestilt time for å få snakket med henne om begge temaene :)

Jeg jobber som helsefagarbeider på sykehjem og med engang jeg testet positivt fikk avdelingsleder vite dette. I våres prosedyrer skal ikke gravide inn på smitterom, som i mitt tilfelle er ESBL. Slik var det forrige svangerskap å. :)

Jeg kan legge til at jeg også sa i fra tidlig, i uke 4+3! Virket veldig merkelig å si i fra så tidlig, men man må jo si i fra for å få tilrettelegging og det er verdt å slippe å bekymre seg for at jobben kan skade mini :)

Hei, jeg har testet positivt i dag og har derfor noen spørsmål. Jobber i helsevesenet og lurer på hva folk gjør dersom de har smitterom på avd? Jeg vil helst ikke inn på smitterom, har det egentlig noe å si? Har også snust en boks om dagen i 10 år og sliter skikkelig med å slutte med snus, noen som har gode tips/triks? :)
Først, gratulerer! Jeg hørte en babyverden-podcast i går, der en jordmor snakket om dette med snus. De anbefaler totalavhold. Hun fortalte at hun hadde vært med på fødsler der den gravide hadde tatt en snus i løpet av fødselen, og det gjorde ENORME utslag på fosteret, så de blir nok veldig påvirket. Ville sluttet, om du klarer. Det er jo gift, ganske enkelt. (Så spiser jeg altfor mye sukker, og det er også gift forsåvidt- så mener ikke å peke finger her).

Hei! Jeg har sagt ifra til noen av kollegaene mine og sjefen min, slik at de skjønner hvorfor jeg sier nei til å gå inn på smitterom :) Jeg snuste en boks til dagen, sluttet på dagen jeg fikk positiv test. Vært helt forferdelig for å si det mildt, skikkelig emosjonell ustabil og raserianfall blant annet hahaha… Men jeg tenker at om det skjer noe med barnet, så kan det være min feil om jeg snuser. Tenker også at barnet er nå viktigere enn mitt velvære og egoisme, ikke barnet sin feil at han/hun kommer til verden, det er det jeg som har bestemt, da må jeg ta ansvar for det også :)

Back
Topp