Smitterisiko korona - sv.penger

Heioghopp21

Flørter med forumet
Noen som har søkt sv.penger pga smitterisiko på arbeidsplassen?
Hvordan jobb har du? Hvor tidlig? Og hvor stor prosent?

Jobber selv i barnehage. Håpet å kunne jobbe litt - administrativt. Men fått beskjed av sjefen at kontor ikke var et alternativ. Jordmor ønsker at jeg ikke er på avdeling pga smitterisiko

Har ikke søkt om det. Er du i risikogruppe? Tenker vel kanskje det avhenger litt av det?
Jeg jobbet også som pedagog, og har ikke tenkt tanken. Tenker vel egentlig ikke at det er nødvendig for min del. Er ikke i risikogruppe, og studier viser at gravide ikke blir hardere rammet av korona enn andre.

Har ikke søkt om det. Er du i risikogruppe? Tenker vel kanskje det avhenger litt av det?
Jeg jobbet også som pedagog, og har ikke tenkt tanken. Tenker vel egentlig ikke at det er nødvendig for min del. Er ikke i risikogruppe, og studier viser at gravide ikke blir hardere rammet av korona enn andre.
Jordmor mente det var høyre risiko og ikke bra. Men er også på bakgrunn av stress og tidligere sv.skap da. Ble søkt i stad, så får vi se.

Gi oss gjerne oppdatering her. Jeg ønsker også å søke svangerskapspenger pga smitterisiko (og stress, tunge løft og gåing hele dagen).

Synes det er vanskelig å vite hva som blir ansett som gyldig grunnlag og ikke...

Sniker fra januar. Jeg er i risikogruppen og jobber som lærer, men jeg fikk ikke siden sv.penger krever at det er risiko for babyen. Og det er det vel ikke hevdet ennå. Mulig det er litt forskjellig praksis rundt omkring da. Endte med sykemelding fire siste månedene.

Gi oss gjerne oppdatering her. Jeg ønsker også å søke svangerskapspenger pga smitterisiko (og stress, tunge løft og gåing hele dagen).

Synes det er vanskelig å vite hva som blir ansett som gyldig grunnlag og ikke...
Jeg fikk innvilget svangerskapspenger fordi jeg har en arbeidsplass der det er mye gåing, tunge løft, ugunstige arbeidsstillinger og stress... men kan være lurt om du snakker med jordmor eller lege om at det er derfor å ikke pga smitterisiko... lederen min sa det selv at det var vanskelig å tilrettelegge nå pga corona... selvom det kun var snakk om litt mulighet for å hvile og unngå jobbing på huk i lengre tidsrom(som fint er mulig på min jobb)...

Søknaden ble godtkjent dagen etter;-) 100%.
Så bra at den ble godkjent!:)
Jobber selv i bhg og kjente veldig på det i fjor da jeg etter 6 år med prøving og assistert befruktning endelig ble gravid. Man visste jo lite om hvilken risiko viruset ville ha for en gravid og babyen i magen på det tidspunktet. Endte selv opp med sykemelding til jeg hadde vært på oul. Deretter gikk det bare noen uker før jeg var på 50% sv.penger pga lite vilje til tilrettelegging på arbeidsplassen og deretter igjen bare noen uker før jeg var på 100% sv.penger. Ikke pga covid 19 da! Men det er synd at det er så vanskelig å få tilrettelegging som gravid i barnehage, det er jo en av sektorne som nav blør ut penger til pga lite mulighet for tilrettelegging.

Noen som har søkt sv.penger pga smitterisiko på arbeidsplassen?
Hvordan jobb har du? Hvor tidlig? Og hvor stor prosent?

Jobber selv i barnehage. Håpet å kunne jobbe litt - administrativt. Men fått beskjed av sjefen at kontor ikke var et alternativ. Jordmor ønsker at jeg ikke er på avdeling pga smitterisiko
Jeg har søkt, etter anbefaling av jordmor. Jobber på skole. Men har bare søkt om ca 50%, for jeg orker virkelig bikke å bare gå hjemme. Tilrettelegging på jobb har vært kortere arbeidsdag, færre nærkontakter og mer forutsigbarhet.

Ikke fått svar enda, da arbeidsgiver ikke har sendt inn inntektsmelding :bag:

Jeg har søkt, etter anbefaling av jordmor. Jobber på skole. Men har bare søkt om ca 50%, for jeg orker virkelig bikke å bare gå hjemme. Tilrettelegging på jobb har vært kortere arbeidsdag, færre nærkontakter og mer forutsigbarhet.

Ikke fått svar enda, da arbeidsgiver ikke har sendt inn inntektsmelding :bag:
Nei, jeg ville egentlig ikke det jeg heller. Men siden jeg ikke fikk noe kontortid, så ble det 100%.

Veldig usikker på hva som er praksis her og kjenner at jeg reagerer på at det ikke finnes retningslinjer for dette. Jeg kjenner flere gravide sykepleiere (er sykepleier selv) som jobber på avdelinger hvor de har pasienter med både bekreftet og mistenkt koronasmitte. De har måttet fortsette i jobb, men slipper å ha noe med de som er bekreftet smittet. Ellers jobber de som normalt og har blitt eksponert for smittede pasienter.

Jeg sliter derfor med å forstå at det kan være god nok grunn for betalt permisjon når man jobber med barn i barnehage. Vet også om to lærere som har fått avslag. Gravide er vel ikke i risikogruppe og det foreligger lite data som sier at viruset er skadelig for foster. Og en får ikke sv.penger med mindre det forelegger slik fare. Jeg jobber i akuttpsykiatrien og måtte tidlig ut i perm med sv.penger og jordmor måtte da henvise til spesifikke mulige fosterskader og hvilke faktorer på min arbeidsplass som kunne føre til dem.

Misforstå meg rett altså, det er jo kjempebra hvis en får det gjennom og kan unngå smitte hvis det er stor sannsynlighet for at en blir smittet. Men da er jo dette noe alle gravide bør få tilbud om dersom de befinner seg i risiko og det faktisk er beviselig fosterskadelig.

Last edited:
Veldig usikker på hva som er praksis her og kjenner at jeg reagerer på at det ikke finnes retningslinjer for dette. Jeg kjenner flere gravide sykepleiere (er sykepleier selv) som jobber på avdelinger hvor de har pasienter med både bekreftet og mistenkt koronasmitte. De har måttet fortsette i jobb, men slipper å ha noe med de som er bekreftet smittet. Ellers jobber de som normalt og har blitt eksponert for smittede pasienter.

Jeg sliter derfor med å forstå at det kan være god nok grunn for betalt permisjon når man jobber med barn i barnehage. Vet også om to lærere som har fått avslag. Gravide er vel ikke i risikogruppe og det foreligger lite data som sier at viruset er skadelig for foster. Og en får ikke sv.penger med mindre det forelegger slik fare. Jeg jobber i akuttpsykiatrien og måtte tidlig ut i perm med sv.penger og jordmor måtte da henvise til spesifikke mulige fosterskader og hvilke faktorer på min arbeidsplass som kunne føre til dem.

Misforstå meg rett altså, det er jo kjempebra hvis en får det gjennom og kan unngå smitte hvis det er stor sannsynlighet for at en blir smittet. Men da er jo dette noe alle gravide bør få tilbud om dersom de befinner seg i risiko og det faktisk er beviselig fosterskadelig.
Jeg kan ikke svare for andre. Nå var ikke smitterisiko eneste grunnlag for meg, så aner ikke om det alene vil holde. Det er også pga forrige svangerskap. Og joda, noen gravide er i risikogruppa. Har man feks høy bmi, som jeg har, så er man i risikogruppa;)

Som akuttsykepleier, samt de som jobber med mulig smittede pasienter får nok sv.penger om de søker. Men søknaden må være godt begrunnet så klart. Tenker at ofte er det en sammensatt grunn til at man søker. I mitt tilfelle var det jordmor som anbefalte det før jeg egentlig sa så mye. Og pga arb.giver ikke kunne tilrettelegge, vel, da er jeg hjemme da.

Nå er gravide i rikskogruppen og fosteret kan bli skadet og smittet i mors mage! Så det skal ikke være noe hinder i å søke om sv.penger!

Back
Topp