Smittepasienter når gravid?

susamedbabyimagen

Elsker forumet
Er det noen som står ovenfor slikt i jobb? har en del smitte pasienter, hiv/ aids, hepatitt osv. Noen som vet. ? Jobber som tannhelse sekretær

Gravid mens termin 19.11.13
Jentegull 10.10.09

Hei ei venninne som jobba i et yrke hvor det var en del fare for forskjellig smitte, men også andre ting som gjorde at det ikke var bra at hun jobbet. Hun fikk svangerskapspenger og ble gående hjemme hele svangerskapet. Jeg ville tatt det opp med lege/ jordmor. Nå kjenner ikke jeg arbeidsplassen din, men ville også sett om det var mulighet for deg å ikke jobbe med disse pasientene hvis dere vet hvem av dem som er smittebærere eller ikke.

Jeg jobber med smittepasienter.
Hvis det er fare for blodsprut (som ved biopsi eller venefloninnlegging) så håndterer jeg ikke pasienter med blodsmitte. Pasienter med luft/dråpe/kontaktsmitte håndterer jeg ikke i det hele tatt.

Jeg jobber også med potensielle smittepasienter (vi får ikke vite om det på forhånd), samt mye tunge løft og stress +++ så jeg er sykemeldt ut denne uken (pga kvalme og oppkast), og går ut i svangerskapspermisjon fra mandag, da det er umulig for arb.giver å tilrettelegge.
Ta en prat med legen din, og kom i enighet med sjefen din :)

Takk for svar jenter :) har snakket med sjefen anng graviditeten men ikke alle på jobb vet det enda. Og ønsker ikke utsette babyen for noe fare med potensiell smitte jeg arbeider med daglig. Bruker selvfølgelig beskyttelseutstyr. Men tilrettelegging skal vel være mulig. At kanskje jeg kan unngå å assistere ved smitte.

Jentegull 10.10.09

Er i kontakt med blod sprut , brukte sprøyter, og vasker alt av utstyr som har vært brukt.

Jentegull 10.10.09

Jobber i barnehage og en bolig for funksjonshemmede.. Er jo en del smitte,men ikke HIV/Aids o.l.. Eller det kan være,uten at vi får beskjed.. Men tviler sterkt på det :)

Back
Topp