Smetestillende ved graviditet..

Bondebaby

Andre møte med forumet
Hei! Hvordan forhold har dere til smertestillende ved graviditet? Er førstefødende og 17 uker på vei. Har fått meget lite info fra fastlege og jordmor, så er derfor rådvill på flere områder.. De siste ukene har jeg vært plaget med hyppig hodepine, men har valgt å ikke ta paracet, da jeg har lest at dette ikke er så bra for fosteret..? Kan legge til at jeg trenger en ganske stor dose (f.eks. 2 stk 500mg paracet og 2 stk 400mg ibux) for å kurere hodepine tidligere.. Tror det kan være pga jeg har operert 4gng i kneet og fått utrolig mye sm.stillende i forbindelse med dette, og blitt litt immun.. Veldig kjedelig når man bør ta så lite som mulig..

Så tilbake til spørsmålet mitt, hva gjør dere? Vil jo unngå sm.stillende, men utrolig slitsomt å gå med konstant hodepine.. Og ibux er vel noe man uansett ikke skal ta? Og er det noen begrensninger i forhold til hvor langt man har kommet?
 
Jeg fikk beskjed fra lege at paracet kan tas som gravid, men ikke ibux. Jeg tar ikke så lenge jeg ikke har feber. Ved hodepine har jeg klart å la være.
 
Jeg tar 1 gram paracett de gangene jeg har hodepine
Er veldig sjeldent. Fikk beskked av lege at det er ikke bra for fosteret at mor går rundt med smerter heller
 
Du kan ta paracet ved hodepine eller feber. Hold deg unna ibux:)
 
Tabletter med virkestoffet paracetamol er trygt for friske (ikke har leversvikt osv.) gravide i normal dosering, dvs. 1g. inntil tre ganger i døgnet. Doseintervallene bør være på minimum fire timer.

Tabletter med virkestoffet ibuprofen som Ibux skal ikke brukes av gravide. Det samme gjelder naporoxen og voltaren osv.

Dersom hodpinen vedvarer over en uke synes jeg du skal ta det opp med lege, mulig er det stivhet i nakke osv som trigger det, noe fysioterapi kan fikse.
 
Tabletter med virkestoffet paracetamol er trygt for friske (ikke har leversvikt osv.) gravide i normal dosering, dvs. 1g. inntil tre ganger i døgnet. Doseintervallene bør være på minimum fire timer.

Tabletter med virkestoffet ibuprofen som Ibux skal ikke brukes av gravide. Det samme gjelder naporoxen og voltaren osv.

Dersom hodpinen vedvarer over en uke synes jeg du skal ta det opp med lege, mulig er det stivhet i nakke osv som trigger det, noe fysioterapi kan fikse.

Helt enig med lykkelig-82, det jeg har fått beskjed om også.
Hører noen har effekt av fysioterapi eller akupunktur mot hodepine også
 
Spør en lege. Du må få tilpasset informasjon i forhold til din egen kropp....
 
Kan ta paracet men ikke Ibux. Var redd for å ta selv forrige svangerskap, var en del plager m hodepine da. Havnet på sykehus i uke 32 med 40 i feber (sjelden bivirkning av influensavaksine) og de på sykehuset foret meg med maks mengde sv paracet hele døgnet for å holde feberen nede..
 
Last edited:
Min turnuslege sa at paracetamol va trygt å ta for det hadde vært brukt i så lang tid..jeg selv har ofte hodepine, men jeg tar kun Paracet når hodepinen er skikkelig kraftig at jeg ikke fungerer...iløpet av dissan 19 uken har jeg måttet tatt Paracet 2*500 mg tre ganger, og da har jeg hatt skikkelig vondt, så vondt at jeg har vært kvalm,kastet opp og ikke klart å sett ordentlig... Ellers prøver jeg å vente med å ta Paracet..
Jordmoren mik sa at det kunne vært lurt å gått en tur ut i frisk luft når hodepinen meldt seg, har prøvd det uten hell...
 
Back
Topp