Smertestillende

MilaS

Gift med forumet
Aprillykke 2017
Oktoberbarna 2021♡
Hva tenker dere om å ta smertestillende som gravid?

Jeg har fått en grusom kink i ryggen som gjør at jeg sliter med å gå, bøye meg og sitte. Jeg har blitt bedt om å ta paracet, men jeg ser i nyhetsoppslagene nå at paracet i graviditeten er blitt knyttet til atferdsvansker hos barn. Så selv om jeg virkelig trenger en paracet så blir jeg veldig skeptisk til om det er verdt risikoen.
 
Du kan ta vanlig paracet, men du skal ikke overskride anbefalt dose pr dag. Pass på at det ikke er den med koffein. Du skal IKKE ta ibux.
 
Bivirkninger av paracetamol til fosteret har blitt sett i studier hvor mor har hatt langvarig bruk. Altså over en periode. Mente jeg leste en gang "over 28 dager". En Paracet i ny og ne når du er plaget med smerter går helt fint, prøv å begrense til 3 g per dag. Og som sagt over, ikke ta Ibux.
 
Tar Paracet innimellom (når jeg må). I dag feks når jeg hadde grusom hodepine. Tenker at fosteret heller ikke har godt av at jeg er smertepåvirket hele dagen, med alle stresshormoner osv som det før er med seg.
 
Jeg fikk paralgin forte av legen nå i ettermiddag og jeg tok en av dem. Det var deilig å få redusert smertene litt! Men må innrømme at jeg er redd for å ta for mange av dem. Vil helst minimere risikoen så mye som mulig. Alt man skal bekrymre seg for som gravid :)
 
Last edited:
Jeg leste også oppslaget om Paracet og graviditet. Jeg fikk også inntrykk av at den ene studiet viste adferdsproblemer ved langtidsbruk av tablettene. Men den andre studien tror jeg ikke hadde skilt på hvor mye kvinnene hadde tatt?

Skal nok prøve å unngå bruk av det så godt det lar seg gjøre, men håper ikke en nå og da skal ha noe å si.
 
Back
Topp