Smertestillende?

Frk.Smedstad

Venter på lillesøster
Hvordan er det med det så tidlig i graviditeten? Har begynnende senebetennelse i hånda, og pleier å ta ibux, men kan jeg det nå?

Mamma til Herman venter lillebrøster mars 2014
Taster på appen :-)

Takk. Det var i grunnen det jeg fant ut etter litt googling også :)

Mamma til Herman venter lillebrøster mars 2014
Taster på appen :-)

Man KAN, men være forsiktig med å bruke det. Etter hva jeg leste i stad. De siste 3 mnd skal man unngå det helt. Ibux altså :D
Er ibuprofen et alternativ?

Ibuprofentabletter, for eksempel Ibux, er et ofte brukt alternativt smertestillende legemiddel som helsemyndighetene anbefaler gravide å bruke med forsiktighet. De siste tre månedene før fødsel råder Legemiddelveket kvinner til å unngå ibuprofentabletter helt.
Årsaken til dette er at denne typen smertestillende tabletter i verste fall kan hemme sammentrekninger i livmoren og dermed forlenge fødselen, forlenge blødningstiden hos mor og foster eller redusere mengden av fostervann. Ibuprofentabletter kan også medføre for tidlig lukking av en blodåre i lungene til barnet. Dette kan igjen gi for høyt blodtrykk i barnets lunger.
Ifølge Legemiddelverket, ser det ikke ut til at ibuprofen øker muligheten for misdannelser tidlig i graviditeten, men man ønsker likevel at gravide skal være forsiktige. Du kan derimot bruke hudprodukter (gel) med ibuprofen under hele graviditeten fordi slike middel bare i liten grad blir tatt opp i kroppen.

Kommer uansett til å prøve en paracet etterpå, og kjøpe gel på apoteket senere i dag :D

Til barn og gravide etter avtale med lege. Skal ikke brukes av gravide
i de siste 3 måneder før fødsel - står det på ibuxpakken ;)

Hva med ibuxgel på huden? Eller rett og slett få behandling for senebetennelsen. ;)

Har gitt seg litt nå med vondt. Men vanskelig å begynne behandling når dette kom igår kveld. Kommer litt sånn innimellom, men pleier å gå over av seg selv :)

Bra det har roet seg litt :) God bedring uansett.

Back
Topp