Smertestillende

Mamma27

Betatt av forumet
Hvilke syn har dere på smertestillende under fødsel? Hva har dere prøvd/ ønsker å prøve? Jeg fikk lystgass sist (ble kvalm) og akupunktur (uten effekt). Skulle få epidural, men da nåla var på plass kom pressriene, så jeg rakk aldri få det.. Har lyst til å prøve steriltvanns papeller denne gangen. Noen som har prøvd det? Er også åpen for å prøve det som ikke virka sist, men det er jo vanskelig å planlegge sånt.. Vil gjerne høre andres syn/ erfaringer..

Jeg vil GJERNE ha smertestillende under fødselen. Kommer nok til å mase om å få epidural tidlig. Har hørt om som mange som får epidural alt for sent.

det ideele er jo å slippe epidural, men må man så må man :-) jeg håper på badekar og at fødselen går veldig fort .. hadde vært fint..

Håper på at jeg rekker badekar og epudural.. Da tror jeg at jeg hadde vært hjelpen[:D][:D]

Håper på å slippe epidural (har liksom lyst til å prøve uten, så får jeg heller se det an der og da!![8D]).
Har lyst på lystgass, men det er jo kjipt å bli kvalm på toppen av det hele da... er det normalt å bli kvalm???!!!
Hva er steriltvanns papeller??!![&:][8D][:)]

Har tenkt på bad, akupunktur og til nød epidural og/eller lystgass...[8|]

Steriltvannspapeller er sterilt vann som settes i bestemte punkter i ryggen. Svir visst når de blir satt, men har god effekt på ryggsmerter under fødselen. Dessuten er det helt ufarlig og uten noen bivirkninger! Snakk med jm om det. Er ikke sikker på om alle sykehus har det. 

Jeg ble i alle fall kvalm av lystgassen, så jeg fikk de til å slå den av slik at jeg bare fikk oksygen. Jeg hadde god effekt av maska uten lystgass da.. Fikk liksom noe å konsentrere meg om slik at jeg "glemte" smertene litt. Og ikke minst huska jeg å puste![:)] 

Forrige gang så tok jeg ingen ting, har et ønske om å gjore det samme igjen, kjøre naturen ut[;)]

Det beste er jo å la smertestillende være, vet ikke om jeg tør å ta epedural siden det kan stoppe opp veene/riene, men det er avanskelig å planlege, får vel vente å se hvordan det går denne gangen også, en vet jo alderi[;)]

jeg skal ikke ha noe tror jeg.. klarte meg bra med bare lystgass sist.. hun prøvde å sette steritvannpapeller på meg sist,men kom ikke lenger en en sprøyte. det brant i ryggen når hun satt den så jeg begynte å hylgrine.. jeg synes det var kjempe vondt,men alle har vel forskjllig erfaring med det..
jeg vil ikke ha noen ting..skal heller prøve badekar eller noe!! 

Sniker inn hit jeg...

Jeg har veldig lyst å prøve badekar, men JM sa sist uke at jeg muligens ikke får det. Jeg har for høy BMI.

Har dere hørt noe om det?? De som har BMI over 30 får ikke føde i badekar. Men jeg vil egentlig ikke føde i badekar, bare ligge der til jeg får pressrier. Tror dere jeg får lov til det? Det er jo 2 forskjellige ting...

[:)][:)][:)][:)][:)][:)][:)][:)][:)][:)]

under fødselen til første prøvde jeg lystgass, blei dritkvalm jeg oxo så det droppa jeg ganske fort! hadde bestemt meg for å føde naturlig, men etter å ha vært gjennom det en gang,og at jeg nå vet hva  jeg går til, har jeg litt lyst til å prøve epidural...[&:] junior satt fast i fødselskanalen,og jeg brukte halvannen time på å drive han ut, og kjenner litt på skrekken for at det skal skje igjen...

Jeg skal også be om å få epidural tidlig, men jeg tror dette er ganske vanlig å gi tvillinggravide nesten uansett[;)] Så det går vel sikkert nesten av seg selv uten at jeg må be om det![:D] Jeg SKAL ha det ihvertfall

du har rett i det, det er omtrent standard prosedyre ved tvillingfødsler....

Snakket med jm på kontrollen i går ang steriltvannspapeller. Hun sa at de nå benytter en ny metode. De setter det lenger inn så det ikke gjør like vondt..

ORIGINAL: Pivi

Har tenkt på bad, akupunktur og til nød epidural og/eller lystgass...[8|]

Jeg håper badekar hjelper mye, og dersom jeg føler at jeg ikke makter mer, ønsker jeg å få akupunktur og til nød epidural. Jeg var egentlig innstilt på en naturlig fødsel uten smertestillende, men etter å ha innsett at min smerteterskel ikke er så høy allikevel, er det greit å planlegge hva jeg vil ha!

Jeg ble påtvunget epidural fordi sammentrekningene var så sterke at lilleklump ikke fikk nok oksygen, men den funka ikke selv etter de øket dosen så mye de fikk lov til og fikk tre ganger klarsignal til å øke igjen, så det endte med kjapp pressing og sygekopp for i det hele tatt å få ut noe med liv...

Vet ikke hva jeg tenker nå, jeg... Vet egentlig bare at jeg ikke vil føde...[&:]

Huff! Høres ikke ut som du har hatt noen grei fødsel, nei..[&:] Krysser fingrene for at det går myyyye bedre denne gangen![:)] PS jeg er opprinnelig fra Hadeland[:)]

I ønskebrevet mitt til føden står det:

Smertelindring:

Jeg er åpen for det meste, og ønsker å ta det som det kommer.
Massasje, oksygen, badekar.  (Ikke akupunktur!)
  • Jeg ønsker å få epidural dersom jeg kjenner at jeg ikke orker mer.

Under min forrige fødsel fikk jeg prøvd endel, men ikke så mye som fungerte, ikke før jeg fikk epidural.
Jeg fikk akupunktur, men siden jeg hadde riene i ryggen (MOT normalt) så ble det bare MER smertefullt med de nålene som sto der, så jeg ba dem dra ut de nålene og knekke dem[:'(]

Greit nok at det ikke er sikkert denne fødselen blir like hard, men jeg ønsker å være åpen for det meste, siden ingen kan vite hvordan fødselen blir[;)] det vet man jo aldri[8|]

ORIGINAL: Mamma27

Huff! Høres ikke ut som du har hatt noen grei fødsel, nei..[&:] Krysser fingrene for at det går myyyye bedre denne gangen![:)] PS jeg er opprinnelig fra Hadeland[:)]

Takk takk...[:D]

Ja, jeg er ikke herfra...
Men begynner å finne ut av ting på bygda nå etterhvert... hehe...
Hvor er du fra?

Vi bor på Jaren nå, men har kjøpt hus på Roa.
Lilleknært går i familie og frilufts-barnehage på Bleiken

Back
Topp