Smertestillende??

Mie77

Forelsket i forumet
Ja, det lurer jeg på i dag da...
Hva er deres meninger og tanker rundt å gi paracet ol til de små?

Her har jeg ei frøken som hangler på 6 dagen, potte tett, rennende øyne, stygg hoste og feber. Hos legen sier de bare at der er en infeksjon som går over av seg selv. Men ser jo at hun har vondt stakkars [:(].
Enda har hun ikke fått noen paracet, siden feberen er bare på 38.7, men vurderer det sterkt nå siden hun viser tydelig tegn på smerte [8|][:(][&o]

Så når syntes dere det er greit å gi smertestillende?

å, kjører i henne paracet om hun har skikkelig vondt ja - bedre enn at hun skal ligge der og ha det vondt, og hun får ikke sove og får ikke vilt ut sykdommen, og du får ikke sove og blir utslitt.

Etter vaksinen hadde snuppeluret 38,5 i feber, da fikk hun paracet. Det er det jeg tror legene anbefaler. Ei på svømminga som sa det...

Ga henne en paracet for ca 30 min siden og hun klarte endelig å sovne nå [:)].
Her anbefaler legene med å vente til de har 39 i feber, men tydelig at hun følte seg myyye bedre nå som paraceten begynte å virke.

Er enig med deg at de minste ikke bør lide mer enn oss voksne og vi tar jo som oftest smertestillende... men føler legene fraråder det så sant man ikke har masse feber [8|].

Jeg gir paracet når han har vondt- Han har ikke hatt feber, men hadde gitt han da. Legen min sa jeg ikke burde gi før han har over 38.

ORIGINAL: Mie77

Ga henne en paracet for ca 30 min siden og hun klarte endelig å sovne nå [:)].
Her anbefaler legene med å vente til de har 39 i feber, men tydelig at hun følte seg myyye bedre nå som paraceten begynte å virke.

Er enig med deg at de minste ikke bør lide mer enn oss voksne og vi tar jo som oftest smertestillende... men føler legene fraråder det så sant man ikke har masse feber [8|].

så bra snuppa sovnet litt. [:)] håper hun blir fort frisk [:)]

Sånn var lillegutt for et par dager siden og jeg fikk time hos legen. Fikk beskjed om å gi hostesaft og paracet. Han var ikke noe bedre dagen etter, så da gikk vi til legen igjen. Da fant hun ut at det var kraftig halsbetennelse og vi fikk penicillin til lillegutt. Dagen etter dette igjen syntes jeg han var blitt enda verre, så da gikk vi på legevakten. Der fikk puste i en maske med noe adrenalin-greier. Det løsnet veldig opp i brystet hans, og han sov som en stein etterpå. Penicilinen renner rett igjennom han, men han er heldigvis mye bedre nå.

Hvis barnet ditt ikke blir bedre anbefaler jeg å ta en ny tur til legen. De kan forandre mening. God bedring!

ORIGINAL: veni_vidi_vici

Det med små barn og paracet er jo veldig individuelt. Det jeg pleier å anbefalle på legevakten er jo at man ser barna an, har de smerter, eller nedsatt allmentilstad så gir man paracet.

Men de små har ikke så godt utviklet febersenter, så de kan ha feber uten å være syke og det er da man mener man ikke skal gi paracet bare for å gi. 

Det viktigste å følge med på når det gjelder syke små er at de drikker og tisser, for når det ikke kommer urin lenger så skal man kontakte lege. For det skal ikke mye til før di små bli dehydrerte. Det kan man også se hvis fontanellen er nedsunket, da SKAL man kontakte lege.

Hvis barnet har mye slimhoste så kan man gi bisolvondråper, den svakeste de selger på apoteket, så står doseringen i pakningsvedlegget.
Masse god bedring.

Tusen takk og takk for gode råd [:)]
Har prøvd bisolvon også, men føler det har lite til ingen virkning dessverre [X(].
Enn så lenge har hun litt tissebleier og øynene renner konstant.. så er nok ikke dehydrert enda [8|]. Men er hun ikke bedre over helgen blir det ny tur til legen [X(].

ORIGINAL: FrøkenDings78

Sånn var lillegutt for et par dager siden og jeg fikk time hos legen. Fikk beskjed om å gi hostesaft og paracet. Han var ikke noe bedre dagen etter, så da gikk vi til legen igjen. Da fant hun ut at det var kraftig halsbetennelse og vi fikk penicillin til lillegutt. Dagen etter dette igjen syntes jeg han var blitt enda verre, så da gikk vi på legevakten. Der fikk puste i en maske med noe adrenalin-greier. Det løsnet veldig opp i brystet hans, og han sov som en stein etterpå. Penicilinen renner rett igjennom han, men han er heldigvis mye bedre nå.

Hvis barnet ditt ikke blir bedre anbefaler jeg å ta en ny tur til legen. De kan forandre mening. God bedring!

Vi var hos legen på onsdagen og der tok de blodprøve av snuppa itillegg til at de sjekket ører og hals.. sa at hun surklet litt i brystet og var litt rød i halsen, men var bare en infeksjon som gikk over av seg selv.
Mener du at dette kan gå fra infeksjon til en betennelse? Har så lite peil på sykdomsforløp *flau[&:]*

ORIGINAL: Carrie86

Jeg gir paracet når han har vondt- Han har ikke hatt feber, men hadde gitt han da. Legen min sa jeg ikke burde gi før han har over 38.

Hva tenker du på som vondt da? Magesmerter? Forkjølelse?

ORIGINAL: EogR

Jeg hadde gitt henne Mie! Spesielt fordi du som mamma og kjenner babyen din så godt som du gjør, ser at hun har det vondt!!! Og i tillegg har hatt det slikt over så mange dager!

Her anbefaller Helsesøster paracet om temperaturen er over 39(mener jeg det var), fordi det de er engstelig for er feberkramper.

Huff, er helt forferdelig å se på når hun har det vondt [:(]. Hun gråter og gråter og høres nesten ut som hun sier auauaua [:(][&o]. Man føler seg bare max hjelpesløs når man ikke får gjort noe for henne [X(].
Hun fikk en paracet i dag og faktisk ga jeg henne en nå før jeg la henne også, så hvor god virkning den første gav, så følte at om det er det eneste jeg kan gjøre for henne som gir lindring (i tillegg til masse nærhet, ømhet og kjærlighet selfølgelig) så gjør jeg heller det, og tar heller tilsnakk fra legen om det kommer til det [8|]. 
Men takk for trøstende ord [:)]
Her anbefaler di også først om man har over 39.

Har gitt han 1 paracet begge gangene han har tatt paracet, har grått hele kvelden. Ga han 1 for 4 dager siden. Han har vært så forkjøla, surklete, tett nese osv osv. gråt 3 netter på rad, ga han 1 natt nr 2. Men man kjenner sin egen baby best, vet når de har ordentlig vondt,hvertfall nå når de er så store.

Hvordan går det med jenta di? bedre?

Har gitt han 1 paracet begge gangene han har tatt paracet, har grått hele kvelden. Ga han 1 for 4 dager siden. Han har vært så forkjøla, surklete, tett nese osv osv. gråt 3 netter på rad, ga han 1 natt nr 2. Men man kjenner sin egen baby best, vet når de har ordentlig vondt,hvertfall nå når de er så store.

Hvordan går det med jenta di? bedre?

Ja, er noe med det. Man kjenner de best selv [:)]

Her går det heldigvis bedre i dag. Feberen er borte og hun har sovet seg stort sett igjennom hele dagen og våknet kun opp for mat. Hun er like tett, men virker nå som hun ikke har det så vondt lengre og er bare sliten etter å ha vært så dårlig. Så alt i alt er vi positive [;)].

Back
Topp