Smerter tidlig i svangerskapet

Sjokoladeisen

Forelsket i forumet
⭐ Julestjernene 2020 ⭐️
Aprilspirene 2023
Hei. Siden det er påske og legekontorene er stengt, så må jeg bare lufte noen opplevelser. Kanskje noen har opplevd noe liknende?

Natta da jeg akkurat hadde fått positiv test og regnet meg til 3+6 våknet jeg av sterke smerter i høyre side av magen, usikker hvor lenge det varte, men kanskje 5 min. To dager senere 4+1på natten fikk jeg noe slags kramper, men det varte i ca 2-3 min. To dager senere 4+3 fikk jeg gjen vondt på natten, denne gangen som litt sterke mensensmerter i 2-3 min. Jeg har ikke blødd, men er veldig redd for at jeg har hatt en MA. Har noen opplevd noe liknende? Er det sånn at jeg må vente til tidligst 8 uker med tilig UL før jeg kan vite om jeg har hatt en MA?
Er i dag 4+5.
 
Du kan ta tidlig UL ned til uke 5. Uke 7 for å kunne se hjerteslag.
men før der kan de måle foster og se om den er så stor den burde være - eller om den har stoppet å vokse.

Hatt både MA og SA. Begge deler var helt uten smerter. Men med blod. Så tenker at så lenge du ikke blør er der ikke farlig. Men aldri gøy med smerter uansett..
 
Jeg hadde sterke mavekramper hver dag fra uke 5/6. Første svangerskap endte i MA og da levde den og alt så normalt ut i uke 9, men siden smertene bare fortsatte så tok de ny ultralyd i uke 16 som viste MA sannsynligvis fra uke 9/10.
Nå i dette andre svangerskapet begynte smertene nøyaktig likt og jeg sykemeldte meg i større og større grad for å kunne ligge mest mulig for å ikke provosere og hun lever enda, og jeg er 34+3 i dag. Smertene ble i uke 20 målt til veldig sterke kynnere/rier så jeg begynte på hormonkuren Lutinus. Og da stoppet krampene et par døgn etterpå. Så kuren kombinert med at jeg tok det helt med ro er nok det som reddet det denne gangen ettersom jeg tydeligvis har vansker med å bære det frem.
Gleder meg til svangerskapet er over og jeg forhåpentligvis kan sitte med vidunderet i armene mine:Heartpink
 
Så lytt til kroppens signaler. Jeg fikk hele tiden beskjed om at "Man kan leve som normalt" med aktivitetsnivå osv, men jeg kjente at kroppen min ikke tålte det. Har en forståelsesfull fastlege som tok det veldig på alvor i dette svangerskapet samme lignet med personellet som var rundt meg første svangerskap..
 
Starter med det kjipe først -en MA kan skje når som helst i en graviditet.. selv om sjansene er små tter et visdt punkt så kan det skje.

Magefølelsen min da jeg hadde MA stemte på en prikk, så ikke kimse av magefølelsen. Jeg hadde en bitteliten blødning i uke 7-8, og var HELT sikker på at nå var det over, og det var det, ble en del styr med den aborten for å si det sånn.

Og så det litt hyggeligere - med datteren min hadde jeg smerter nesten hver eneste dag i livmora, og endte til slutt med beskjed om å holde meg i ro da jeg i uke 6 ble innlagt på sykehus pga blødninger, de vet ikke hvorfor jeg blødde. Og jeg blødde flere ganger. Hun ble til slutt født både frisk og fin!

Du kan godt ta ultralyd ukentlig om du har råd til det og alt fra ca 6+0 vil kunne være mulig å se hjerteslag, men i disse tider ser jeg for meg at det kan være vanskelig, så hvis jeg skulle anbefalt noe ville det være å vente til tidligst 8+0
 
Tusen takk for mange gode råd og ærlige svar!
Er første gang jeg er gravid, så det er godt å høre andres erfaringer og likevel kunne være anonym.
❤️
 
Det kan være voksesmerter, ligamenter som strekkes eller så enkelt som luftsmerter.
Jeg hadde mye vondt helt i starten, tror det var en god kombinasjon av alle de tingene over :confused:

Forøvrig så hadde jeg en blødning/brunt utflod som vi alle trodde var en SA, men det var det heldigvis ikke. I starten var jeg så nervøs og leste så skrekkelig mye på forumet her om aborter og alt gørr som følger med.. det finnes uendelig mange triste tråder og historier og jeg ble nesten deprimert av det faktisk. Til slutt måtte jeg bare stoppe med den lesingen og slå meg til ro med at jeg faktisk er gravid frem til det er helt tydelig at jeg ikke er det.

Lykke til! Ro ned og slapp av, det går nok bra :happy:
 
Kan dele min erfaring.
I mitt første svangerskap hadde jeg mye og sterke smerter (kom alltid på kvelden/natten) fra uke 4 til rundt uke 9/10. Noen ganger kjentes det som sterke mens smerter, andre ganger som intense magesmerter. Kunne våkne av de og bli liggende våken i både en time og to før smertene roet seg og jeg sovnet igjen. Dette var ligamentsmerter. Fødte en frisk og fin jente som er 4 år nå.
Mitt andre svangerskap endte som MA, utviklingen stopper trolig en gang mellom uke 5/6, ble først oppdaget i uke 12. Hadde da bare milde mens murringer i uke 4-5 og lite symptomer ellers, men en dårlig magefølelse hele veien.

Jeg tenker i første omgang ligamentsmerter når jeg leser hva du skriver og tenker at så lenge du ikke har blødd er det nok trolig ufarlig.
Men om du blir veldig urolig, ta kontakt med fastlegen din rett over påske for å lufte bekymringene, kan jo være at du kan få en henvisning til TUL for å utelukke exu i allefall.

Lykke til med svangerskap :)
 
Last edited:
Jeg har hatt sterke smerter og strekk smerter periodevis i svangerskapet pga ligamenter som strakk seg. Lyske vondt, menssmerter. Nå i andre svangerskap var det såpass at jeg nesten bekymret meg men Har følt liv siden uke 16 og antar det er vanlig :)
 
Jeg hadde sterke smerter (som kraftige menskramper) fra jeg testet positiv og halvannen uke frem, da gikk det over. Noen foreslo at smertene var der da mensen egentlig skulle vært og at kroppen da jobbet med å holde på graviditeten i stedet for å støte ut slimhinnene.

Har du veldig mye smerter i dagene som kommer, ville jeg bedt om tul på bakgrunn av det :-) Men forhåpentlig er alt bra!

Lykke til videre :-)
 
Har opplevd SA og snart ett fullgått svangerskap. Når jeg spontanaborterte hadde jeg ingen smerter eller andre symptomer i det hele tatt som tilsa at jeg var gravid. Begynte å blø spontant, å fikk litt mensensmerter på slutten.

I dette svangerskapet (er i uke 38 nå) hadde jeg mye stikkinger og skarpe smerter, trolig i eggstokkene. Kjentes ikke ut som mensensmerter, men det var vondt når det sto på. Hadde det en del i starten av svangerskapet, usikker på når det avtok.

krysser fingrene å håper på det beste, så lenge du ikke blør hadde jeg slappet litt mer av! lykke til, håper lille klorer seg fast til målstreken :Heartred
 
Back
Topp