Smerter i skambeinet

MammaP

Forelsket i forumet
Junibollene 2023
Har de siste dagene hatt smerter i skambeinet, mellom lårene, og litt i ryggen. Har lest meg fram til at dette er en form for bekken smerter og kjenner jeg får panikk for at det skal bli enda verre.. er 27 uker på lørdag og dette er 3. graviditet. Ikke hatt noe lignende tidligere. Noen som har erfaringer og eventuelt tips til hva som kan hjelpe? Har også begynt å gå som en pingvin og kjenner sparkene tydeligere oppover i magen, så lurer på om han kan ligge med hodet ned og at det ikke akuratt gjør saken bedre:dead:

Har ingen tips dessverre, men jeg opplever akkurat det samme! Er 27 uker på fredag og den siste uken har jeg hatt skikkelig vondt i skambeinet. For min del kom det etter en muligens for hard styrkeøkt, så tar det som et tegn på å lette litt på vektene nå.

Jeg har forøvrig slitt med bekkenlåsning siden uke 10, men med styrketrening og tøying har det ikke blitt verre over tid, så jeg satser på at det er oppskriften på å holde det i sjakk framover også:smiley-angelic001

Har mye smerter i bekkenet. Forsnn i symfysen er det enormt vondt ved press. Ellers har jeg bekkensmerter rundt hele forann, bak, utside, innside. Her hjelper det å ta det med ro rett og slett. Hvile hvile hvile.

Jeg sliter også veldig med vondt i skambeinet. Og voldsomme smerter i den ene rompeballen fra halebeinet og ned i låret, denne smerten er værst om natta, eller når jeg står.
Skambeinet klarer jeg å avlaste ved å ligge eller sitte godt bakoverlent i en lenestol e.l. Sitter jeg på spisestuestoler, rett opp og ned i en sofa, kontorstol eller i bil blir skambeinet værre. Min teori er at om jeg sitter for rett så hviler vekten av mage/baby/overkropp for mye på skambeinet og det trigger smertene, mens om jeg får lent meg godt bakover så vil vekten fordele seg over ryggen, hoftene og rompa og da får ikke skambeinet like mye «juling»…

Jeg har gått til fysio for bekkenet en måneds tid, og det er lite som kan gjøres på behandlingsfronten så går dit egentlig bare for å holde kontroll på hvordan det utvikler seg. Det som er behandlingen er styrketrening minimum 3 ganger i uken med øvelser for bekken/sete/lår/rygg: Markløft, knebøy, hip thrust, kettlebell swing, ulike øvelser i kabel, osv… I tillegg viktig å holde seg i bevegelse (gåtur, ski) innenfor det som kroppen er komfortabel med. Med et sånt treningsopplegg synes jeg det har vært betryggende med støtte fra fysio underveis, men det er jo ikke noe i veien for at man prøver seg frem på egenhånd og stopper om man får smerter.

Plutselig fikk jeg ganske heftige smerter foran på skambeinet i dag. Det knaste liksom foran når jeg gikk før i dag (som om en sene ligger litt rart og knaser), og nå gjør det ganske vondt der.
37+2 i dag, håper det går over :nailbiting:

Back
Topp