Smerter i ribbein vestre side

Mioa

Betatt av forumet
Jeg har sånne smerter i "enden" av ribbeina på venstre side. Det er helt oppe rett under bh'en. Er ikke så stor at jeg tror det er magen som presser på heller, noen andre som har/har hatt det sånn?

Det er verst når jeg sitter og av og til hvis jeg ligger på siden. Synes det kjenner ut som det er muskler det gjør vondt i, kanskje muskelfester eller noe.. Blir litt bekymret siden det kun er der og på ene siden.

Bør jeg dra til legen med det eller er det vanlige smerter?

Jeg har og det, kjempevondt i ribbeina mine! Helt normalt pga magen presser på. Ikke noe å bekymre deg over. Barnet har det fint, det er kun du som merker ubehag. Det er desverre ingenting å gjøre med. Eneste som hjelper på meg er å ligge, verst er det når jeg sitter.
Hvor høy man er, hva slags kroppsfasong, BMI og magens størrelse og babyens aktivitet og hvordan den ligger er det som avgjør hvor mye smerter den gravide vil oppleve i ribbeina. De som vil ha det verst er de laveste, smaleste (rundt midjen) de som baby med hodet ned (siden beina gjerne treffer ribbeina) hypre eller svært aktive babyer som sparker hardt og jo større magen er, jo mer presser det på. Men høyden er en av de mest avgjørende faktorer og babyens stilling/spark. Jeg er 157 og har veldig vondt til tider, høye kvinner vil ikke ha like mye press. Dessuten jo større magen er, jo mer press. Men grunnen til at lave kvinner opplever det verst er at magen som regel sitter høyere opp. Beklager for langt innlegg, men håper du fikk svar nok:-kr

Tusen takk for svar :) Jeg er 163. Har tenkt på at det kan være fordi jeg er ganske liten og at det derfor blir mindre plass for magen. Det hjelper også her når jeg får lagt meg eller strekt ut kroppen. Værst om jeg sitter fremoverbøyd eller "nedsunket".
Den lille er i tillegg veldig aktiv der inne virker det som, så da er det nok flere årsaker :)

Det er muskler mellom ribbeina. Har lest at en får større omkrets rundt overkroppen også under en graviditet, så det gjør sikkert vondt når det strekkes der også. Mye vi skal gjennom!

Det kan være en tendinitt, altså en senebetennelse, dette er ganske vanlig under svangerskap..

Back
Topp