Smerter i magen

Bkno8629962

Flørter med forumet
Har i dag og i går hatt smerter i magen , vondt i nesten hele magen og sånn trykk oppe med ribbeina, tar 100mg jern hver dag, noen andre som har fått noen bivirkninger på dette? Og hvordan reagerer dere på det..
 
Jeg bruker 100 mg annenhver dag. Har litt smerter i magen både nå og da, men går som regel fort over. Så er kanskje ikke det samme som du beskriver. Og så er det ikke alltid lik type vondt. Lirer egentlig på om jeg hadde litt vondt i magen av og på også før jeg begynt med jerntilskudd.
 
Jeg fikk veeeldig treg mage og mye magesmerter av jerntabletter. Funker bedre med flytende jern, så kan være det?
 
Får også veldig vondt av jerntabletter. særlig de du får kjøpt på apoteket. men bruker Aminojern fra helsekosten. disse er mildere for magen og funker bedre, for meg iallfall. Nevnte det for legen min også, og hun sa det var greit å bruke disse istedenfor de fra apoteket.
 
Har du prøvd å ta flytende gaviscon? Høres ut som halsbrann...
 
Ville prøvd å gå litt ned på jernmengden om mulig, om ikke bytte ut til noe annet som flere skriver her. Jern er hardt til mage og tarmsystemet og vil nok kunne gi magesmerter.
Jeg selv fikk rennende avføring som kom hver gang jeg var på toalettet, men det tror jeg var en kombinasjon av jern/tran. Det gikk over med en gang jeg slutta å ta det.
Prøv også å tenk på hva du tar tablettene med, jern på tom mage vil nok ikke være så bra.
 
Ville prøvd å gå litt ned på jernmengden om mulig, om ikke bytte ut til noe annet som flere skriver her. Jern er hardt til mage og tarmsystemet og vil nok kunne gi magesmerter.
Jeg selv fikk rennende avføring som kom hver gang jeg var på toalettet, men det tror jeg var en kombinasjon av jern/tran. Det gikk over med en gang jeg slutta å ta det.
Prøv også å tenk på hva du tar tablettene med, jern på tom mage vil nok ikke være så bra.
Har s-ferritin på 6, så har fått beskjed av legen at eg trenger den dosen.. Prøver å ta det samtidig som litt mat, men da er også opptaket dårligere sånn som eg har skjønt det, men er jo noe drit for magen den jernen.
 
Men ang jerntilskudd. Vil jeg anbefale å snakke med jordmor om å ta et annet tilskudd enn du tar per dags dato. De 100mg tablettene kan føre til veldig hard mage som igjen kan føre til smerter og halsbrann.
Jeg har jernmangel, og under graviditeten tar jeg mye jern. Jeg tar aminojern, multivitamin med jern i seg og floradix formula jernekstrakt hver eneste dag. På denne måten blir jeg ikke hard i magen.
Denne endringen har jeg gjort i samråd med jordmor ettersom min lege ikke er spesialisert på gravide kvinner. Når man er gravid fungerer tarmsystemet vårt tregere enn normalt og når man tar 100mg jerntabletter blir tarmsystemet enda tregere. Jeg har det i alle fall mye bedre med denne løsningen!

Og gaviscon flytende har vært redningen i tidligere svangerskap når jeg var sikker på at det var noe Stein hakkende galt pga sterke smerter øverst i magen og smerter i hele magen.. Smaker ikke godt! Men umiddelbar lindring!
 
Back
Topp