Smerter i magen

Babymagen1990

Førstegangsgravid
I går ettermiddag/kveld begynte jeg å få smerter øverst, ca. på midten, av magen. Ca. mellom puppene og navlen, for å forklare hvor. Ikke nederst i magen der babyen ligger. Disse smertene gav seg ikke, og jeg hadde vondt hele natten og sov kun et par timer. Jeg begynte å lese hva dette kunne være på internett, og ble redd for at jeg hadde fått svangerskapsforgiftning med HELLP-syndromet. Da morgenen kom ble jeg veldig kvalm og kastet masse opp, og ble også svært svimmel i de periodene jeg kastet opp. Magesmertene er konstante og tilstede hele tiden, men har likevel noen "topper" det er ekstra vondt. På smerteskalaen vil jeg si de varierte mellom 3-6 på en skala til 10. Jeg reiste ihvertfall til fastlegen, som diagnostiserte meg med akutt gastritt. Fikk beskjed om å reise hjem og kontakte føden om det ikke gav seg. Noen som har opplevd dette? Noen som har hatt svangerskapsforgiftning med HELLP-syndromet og vil si litt om hvordan dere opplevde dette? Har ikke helt klart å slippe tanken på at det kan være svangerskapsforgiftning, da smertene fremdeles er tilstede. Nå har jeg hatt de i over et døgn:-(

Hvis du fikk beskjed om å ringe føden hvis smertene ikke ga seg ville jeg ringt dit! Høres vondt ut :( god bedring

Høres ut som legen kan ha rett i forhold til symptomene ihvertfall.. Men fikk du ikke noe mot det? Nexium eller noe lignende? Synes du skal kontakte føden for å være sikker. Kanskje de kan hjelpe deg:) god bedring❤️

Ville ringt føden! Er ikke kult å gå rundt å være bekymret, og det er alltid bedre å ringe en gang for mye enn én for lite. Ringte selv under svangerskapet mitt når jeg var bekymret.

Ved svangerskapsforgiftning får ein høgt blodtrykk, om det er normalt så trur eg nok legen har rett, høyres jo riktig ut. Ville prøvd med syrenøytaliserande medisin feks Ranitidin/Zantac, om det ikkje hjelper ville eg ringt føden. God bedring:)

Jeg fikk Hellp med samme symptomer som deg, men fikk aldri høyt blodtrykk. Ring føden og be om å få komme inn og ta de blodprøvene, så ser de raskt om det er det.

Hvor gravid er du forresten?

HELLP er vanligst i siste trimester, man får gjerne veldig hovne bein, og tendenser til vann i hendene og ansiktet. Man føler seg ofte veldig sliten og slapp, og generelt sjuk som ved influensa. Smerter høyt oppe i magen, til høyre under ribbeina, fordi leveren hovner opp. Er smertene mer til venstre og ned mot midten tyder det på noe i magesekken. Kvalme, oppkast, hodepine, svimling og evt synsforstyrrelser er også symptomer.

Jeg er i uke 20+3 i dag. Så var 20+1 da jeg opplevde dette. Jeg har veldig lavt blodtrykk, det ligger på mellom 100-110 i overtrykk og 50-70 i undertrykk. Det har jeg alltid hatt og det var ingen forandring nå. Jeg fulgte med på dette selv med blodtrykksmåleren vi har hjemme. Det var det samme hos fastlegen.Proteiner i urinen har jeg hatt på alle de siste urinprøvene mine, men fastlegen min sier det er vanlig at gravide kvinner har det. Den gir utslag på 2+ på urinstix ifølge de som jobber på fastlegekontoret som utfører testen. jeg har hørt at noen har fått diagnosen alvorlig svangerskapsforgiftning med HELLP-syndromet uten at det er påvist høyt blodtrykk, men med magesmerter, synsforstyrrelser og proteiner i urinen. Synsforstyrrelser har jeg nemlig også vært plaget av ca. de siste 6 ukene.

Det var ikke snakk om kjempesterke smerter, derfor ble jeg litt usikker på hvor alvorlig jeg skulle ta det. Jeg har aldri hatt magesår før, men jeg synes nesten som det kjentes ut som dette slik jeg tror det kjennes ut. Jeg kontaktet ihvertfall aldri føden - kvalmen, svimmelheten og oppkasten gav seg like fort som det kom og etter ca. et og et halvt døgn var smertene borte:-) Dagen etter fikk samboeren samme type smerter på samme sted i magen som han har hatt frem til nå, så sannsynligvis var det et magevirus vi har fått - selv om ingen av oss har hatt diarè.

Fastlegen min nevnte at det kunne være et virus som forårsaket plagene mine, og jeg spurte henne om dette var farlig for barnet. Jeg har jo lest masse om at det er farlig å bli matforgiftet når man er gravid - og at man derfor skal holde seg unna upasteuriserte oster og spekemat o.l. pga. frykt for salmonella og listeria. Hun mente barnet lå så godt beskyttet at det ikke var farlig. Men jeg kjenner jeg ikke er overbevist.... Jeg vet jo ikke hvilket virus/bakterie som har forårsaket dette, og så mye jeg har lest om at sånt er farlig så kjenner jeg meg ikke helt trygg...

Bra det gikk over :)
Jeg tenker at hvis dere hadde hatt en bakterie i kroppen fra noe dere feks hadde spist, så er det sannsynlig at plagene hadde vært større, gjerne med diaré og oppkast, og dere hadde kanskje fått det ca samtidig.

Back
Topp