Smerter i korsryggen

Emiliemor

Gift med forumet
Er det flere som sliter med dette?

Jeg har jo vært sykemeldt en stund pga kvalme og oppkast. Skal nå jobbe to dager i uka, noe jeg egentlig har gledet meg til. Føle at man bidrar og kommer seg litt ut. Deilig å se igjen pasienter, få kosa litt med alle de søte gamle ❤️ men det tok ikke langt tid før jeg fikk skikkelig vondt i korsryggen. Jeg har merket det her hjemme de dagene jeg har gjort litt ekstra husarbeid eller jeg har vært mer fysisk aktiv. Men ikke slik som dette.

Hadde ikke rygg/bekken plager i det hele tatt da jeg gikk med datteren min og selvom jeg har jobbet på sykehjem i 10 år har jeg aldri hatt vondt i ryggen. Så dette er uvant. Men det var såpass ille at jeg hadde vanskeligheter med å komme meg opp av senga når jeg skulle tisse i tidlig natt. Nå når jeg har fått fått sove og hvilt ryggen i natt så er det borte.

Men er dette bekkenløsning? Det stråler litt nedover det ene benet også. Var jo hos legen på mandag og da sa jeg at formen er mye bedre, gadd ikke engang nevne at jeg hadde litt vondt i ryggene hvis jeg var mye i aktivitet". Tenkte at det er jo helt vanlig med litt smerter i ryggen når man er gravid. Men merker jo nå at det var mer enn bare litt små vond rygg.
 
Jeg vet ikke, men ville hørt med en kiropraktor om det ikke går over :) Jeg hadde intense smerter i korsryggen i går, men det viste seg å ver luftsmerter :eek:
 
Høres kjent ut. Legen min mener det var muslulært nede i ryggen og fikk beskjed om at samboeren skulle massere daglig :p
 
Høres kjent ut. Legen min mener det var muslulært nede i ryggen og fikk beskjed om at samboeren skulle massere daglig :p

Ja, mye mulig deg er muskulært. Veldig veldig vondt i hvertfall. Det er bare hvis jeg må gå langt eller mye eller bøye meg eller løfte osv. Er jeg hjemme og tar det med ro så merkes det ikke.
 
Det er liksom helt nederst i korsryggen rett over setet.

Jeg har problemer med bekkenet som "sklir" litt frem og tilbake, de musklene som er over setet jobber da på spreng for å stabilisere det. Massasje hjelper :)

Greit å tilføye at jeg fikk fysio i halve svangerskapet pga det :p
 
Ja, mye mulig deg er muskulært. Veldig veldig vondt i hvertfall. Det er bare hvis jeg må gå langt eller mye eller bøye meg eller løfte osv. Er jeg hjemme og tar det med ro så merkes det ikke.

Samme her. Bøyer jeg meg mye, eller løfter mye gjør det vondt. Noen ganger helt gjennom rumpa og ned i beinet :p
 
Bør jeg dra til kiropraktor å sjekke? Eller fysio?

Må nesten avgjøre hvor mye smerter du har. Jeg var virkelig ikke i stand til noe. Klarte ikke å sove om natta og tårene rant første gang ho begynte å massere der, så fikk fysioen gratis (eller betalte egenandel) siden jeg ble henvist. Jeg hadde en relativt tung fysisk jobb og ble sykemeldt første gang i uke 11. Nå hadde jeg både bekkenlåsning og løsning foran. Maks uflaks :p Men om du merker at det er ordentlig vondt kan det være greit å få en samtale/rådgivning/sjekk?
 
Jeg får vondt i korsryggen på natten. Prøver å sove med en pute mellom bena for å avlaste litt. Spent på hvordan det blir når jeg begynner å jobbe igjen på nyåret etter permisjon med førstemann. Jobber i helsevesenet selv og det er jo mye løft og ugunstige arbeidssituasjoner. Jobber selv i hjemmespl og ikke så mange hjelpemidler der alltid og mange trange leiligheter rundt forbi. Jeg fikk tilrettelagt med førstemann pga bekkenløsning slik jeg slapp å gå til de tyngste pasientene.
 
Må nesten avgjøre hvor mye smerter du har. Jeg var virkelig ikke i stand til noe. Klarte ikke å sove om natta og tårene rant første gang ho begynte å massere der, så fikk fysioen gratis (eller betalte egenandel) siden jeg ble henvist. Jeg hadde en relativt tung fysisk jobb og ble sykemeldt første gang i uke 11. Nå hadde jeg både bekkenlåsning og løsning foran. Maks uflaks :p Men om du merker at det er ordentlig vondt kan det være greit å få en samtale/rådgivning/sjekk?

Det er som sagt kun ille når jeg er på jobb. Der går og står jeg som regel i 8 timer og er jo fysisk krevende med rullestol pasienter osv. Det ga seg etter jeg fikk hvilt i flere timer. Men ellers var det vondt når jeg gikk. Jeg får gi det til etter nyttår for å se. Men i går etter jeg kom hjem fra jobb og hadde lagt meg var det vanskelig å stå opp. Men nå er jeg helt fin igjen.
 
Det er som sagt kun ille når jeg er på jobb. Der går og står jeg som regel i 8 timer og er jo fysisk krevende med rullestol pasienter osv. Det ga seg etter jeg fikk hvilt i flere timer. Men ellers var det vondt når jeg gikk. Jeg får gi det til etter nyttår for å se. Men i går etter jeg kom hjem fra jobb og hadde lagt meg var det vanskelig å stå opp. Men nå er jeg helt fin igjen.

Ja, jeg fikk først 50% sykemelding og jobbet da ca annenhver dag, men til slutt måtte jeg bruke hele fridagen på å hente meg inn igjen, klarte ikke å gjøre noe de dagene - kun for at jeg skulle klare å jobbe de andre dagene. Ikke verdt det!
 
Ja, jeg fikk først 50% sykemelding og jobbet da ca annenhver dag, men til slutt måtte jeg bruke hele fridagen på å hente meg inn igjen, klarte ikke å gjøre noe de dagene - kun for at jeg skulle klare å jobbe de andre dagene. Ikke verdt det!

Nei det er jeg enig med deg i :) jeg får se hvordan dette utvikler seg :)
 
Nei det er jeg enig med deg i :) jeg får se hvordan dette utvikler seg :)

For meg gikk det ikke over før ungen var ute.. Jeg hadde prøvd kiropraktor, bare for å se hva de sier. Fysio vil vel bare si "masser her, og gjør disse øvelsene", uansett om du kanskje heller skulle vært hos noen andre. Det er mitt inntrykk hvertfall :p . Hvis kiropraktor ikke finner noe kanskje den heller ber deg gå til fysio?
 
For meg gikk det ikke over før ungen var ute.. Jeg hadde prøvd kiropraktor, bare for å se hva de sier. Fysio vil vel bare si "masser her, og gjør disse øvelsene", uansett om du kanskje heller skulle vært hos noen andre. Det er mitt inntrykk hvertfall :p . Hvis kiropraktor ikke finner noe kanskje den heller ber deg gå til fysio?

Skal gjøre det :) har vært hos en flink en med datteren min så skal ringe henne :)
 
Back
Topp