smerter i høyre ribbein...

Snipp

Andre møte med forumet
Nå har jeg hatt intenst press mot høyre ribbein i et par dager. Det har kommet og gått de siste ukene ut ifra hvordan lillegutt ligger. Men i det siste døgnet har det vært et enormt press og jeg får ikke sove, slappet av, eller «fri» fra smerten. Jeg har prøvd ulike liggestillinger, sittestillinger og opp og gått.
Nå som det har vært netter uten søvn og I natt med smerter er terskelen ganske lav.

Har noen tips til noe som lindrer?
Kan paracet hjelpe?
Jeg er i uke 36, så regner med han skal feste seg hvert øyeblikk, noe som kan gjøre det bedre. Men frem til da trenger jeg gode råd..

Jeg syns du skal ringe føden og snakke med helsepersonell angående smertene dine. Det kan jo tenkes at det er noe med gallen. Lykke til!

Hei, sniker fra April.. Jeg har dessverre ingen gode råd, men ville bare si at jeg hadde samme med førstemann og kjenner det igjen nå med andremann i uke 28.. Tror bare de små er flinke til å finne ubehagelige steder å presse [emoji85]

Desverre ingen gode råd. Da paracet ikke er så bra for baby, unngår jeg det om jeg kan. Så holder ut i stedet. Det hender jeg klarer å "flytte" på h*n. Men kommer stadig tilbake.

Vet at det ikke er alltid de fester seg eller synker særlig ned før fødsel. Spesielt for de som har fått barn før. Så som 3 gangs og siden nr 2 ikke festet seg så er jeg forberedt på at dette også varer til fødsel.

Jeg er også plaget med det. Er rett over 36 uker. Det pleier å hjelpe å ligge på motsatt side med en pute under magen, en i ryggen og en mellom bena. Det hjelper litt syntes jeg. Også legger jeg en hånd rett ved overgangen fra ribben for å prøve å flytte på han. Jeg fikk beskjed om at det var bedre å ta Paracet enn ikke av jordmor. For når jeg har så vondt så blir både han og jeg stresset. Og det var heller ikke bra. Lykke til!

Jeg hadde det slik, men på venstre side. Var pga vann i nyren. Ikke farlig( så lenge det ikke utviklet seg til en infeksjon), men vondt. Var visst veldig vanlig.

«Godt» å høre at det er fler med samme problem. Har ikke hatt mange utfordringer i svangerskapet, men når det går på søvn og det blir så ille at man mistet motet, i tillegg hormonell så er det godt å få en utblåsning. Valgte å ikke ta noe smertestillende denne gangen. Men bygger det seg opp i kveld/natt igjen ser jeg meg nødt til å ta en paracet. Nå vet jeg ikke om det lindrer, men bedre det enn at det går ut over formen til meg og den lille..

«Godt» å høre at det er fler med samme problem. Har ikke hatt mange utfordringer i svangerskapet, men når det går på søvn og det blir så ille at man mistet motet, i tillegg hormonell så er det godt å få en utblåsning. Valgte å ikke ta noe smertestillende denne gangen. Men bygger det seg opp i kveld/natt igjen ser jeg meg nødt til å ta en paracet. Nå vet jeg ikke om det lindrer, men bedre det enn at det går ut over formen til meg og den lille..
Sniker fra juli. Ville bare si at det kan være lurt å ta det opp med jordmor. Det kan selvfølgelig hende dette bare er baby som presser på, men smerter ved høyre ribbein skal man ta seriøst fordi det kan være symptom på HELLP syndrom. En svangerskapsforgiftning der man ikke nødvendigvis får høyt blodtrykk eller protein i urinen, men der leveren rammes. Dette er meget alvorlig for både mor og barn og må følges opp. Er ikke meningen å skremme deg, og mest sannsynlig har du ikke dette, men jeg kjenner en som opplevde akkurat det du beskriver som hadde syndromet og måtte hastebehandles. Så bedre føre var tenker jeg.

Back
Topp