Smerter i brystet ved amming

Miss_R

Forelsket i forumet
❤ Oktoberbaby 2016 ❤
Jeg har kjent det i et par dager, at det har gjort litt vondt i venstre bryst ved amming, en skikkelig irriterende smerte. Men har antatt at det har hatt noe med sugeteknikk å gjøre.

Men så skjedde det i natt/i dag tidlig at gutten gulpet brunt, og bæsjet veldig mørkt grønn/brunt. Jeg fikk panikk og ringte legevakten, som mente at det måtte være noe med melken, siden almenntilstanden til gutten er bra.

Smertene i venstre bryst har blitt intense og jeg kjenner det også nå i høyre bryst.

Noen som vet hva det kan være?
 
Jeg vet ikke, muligens brystbetennelse? Hvordan har du vondt og har du prøvd å google det?
Huff det er ikke noe særlig å ha vondt [emoji53]
 
Nare ved amming? Jeg tenkte også brystbetennelse, men da vil det være en vind klump på en måte i brystet hele tiden...(vertfall slik hos meg)
 
Brystet er vondt hele tiden. Og når jeg ammen kjennes det ut som om noen tygger på brystvorten med jeksler. Akkurat nå greier jeg ikke amme og må pumpe i stedet, og da gjør det ikke i nærheten av like vondt. Men blir avføringen til barnet påvirket av betennelsen da? For her har det vært nesten sorte bleier hele dagen.
 
Høres veldig rart ut. Jeg hadde ringt lege en gang til. Kanskje du burde ta prøve av brystvorten (bare en svamp som strykes over) for å se om det kan være bakterier i melken. Uff...det er så vondt når amminga ikke går som det skal. Jeg vet hvordan du har det og føler virkelig med deg. Synes det høres rart ut at avføringen er grønnbrun med tanke på dette. Vi har hatt grønnlig avføring her også, men mest i forbindelse med mye skriking/magevondt. Ikke hatt boe slikt vel? Har du blødd fra brystknoppen slik den lille kan ha fått litt blod i magen? Det er ikke farlig, men kan gi brunlig avføring...
 
Høres veldig rart ut. Jeg hadde ringt lege en gang til. Kanskje du burde ta prøve av brystvorten (bare en svamp som strykes over) for å se om det kan være bakterier i melken. Uff...det er så vondt når amminga ikke går som det skal. Jeg vet hvordan du har det og føler virkelig med deg. Synes det høres rart ut at avføringen er grønnbrun med tanke på dette. Vi har hatt grønnlig avføring her også, men mest i forbindelse med mye skriking/magevondt. Ikke hatt boe slikt vel? Har du blødd fra brystknoppen slik den lille kan ha fått litt blod i magen? Det er ikke farlig, men kan gi brunlig avføring...

Grønn avføring(lysere) har han ofte på kveldstid, men har aldri vist noen tegn på magevondt. Det gjør han heller ikke nå, han er akkurat slik han pleier. Men ser an avføring til imorgen, og så får jeg i så fall bare ringe igjen. Tusen takk for svar :)
 
Høres ut som sopp for meg. Stikkende og sviende smerter hadde i alle fall jeg da jeg hadde sopp. Du bør dra til noen ammekyndige, for min erfaring er at fastleger vet alt for lite om slikt. Sopp trenger heller ikke å gi utslag på bakterieprøver, men man må behandles, baby også, før det blir verre.
Grønnlig avføring kommer ofte om baby får for mye formelk. Kan og være tegn på sykdom. Men om du klarer, amm lengre på hvert bryst.
 
Sniker fra November:) kan det være raynauds fenomen? Jeg fikk plutselig smerte i venstre pupp da lille var to uker gammel. Etterhvert ble det værre, brystet var vondt hele tiden, kunne ikke kose med babyen inntil lenger. Og brystknoppen kjentes ut til å eksplodere til tider. Det var ikke like vondt i høyre bryst, men jeg avsluttet ammingen da han var 6 uker, orket ikke mer av smertene.

Legger ved en link fra ammehjelpen, men avføringen kommer nok ikke av dette da

https://ammehjelpen.no/artikkel/89/Hvite-brystknopper-Raynauds-fenomen
 
Sniker fra November:) kan det være raynauds fenomen? Jeg fikk plutselig smerte i venstre pupp da lille var to uker gammel. Etterhvert ble det værre, brystet var vondt hele tiden, kunne ikke kose med babyen inntil lenger. Og brystknoppen kjentes ut til å eksplodere til tider. Det var ikke like vondt i høyre bryst, men jeg avsluttet ammingen da han var 6 uker, orket ikke mer av smertene.

Legger ved en link fra ammehjelpen, men avføringen kommer nok ikke av dette da

https://ammehjelpen.no/artikkel/89/Hvite-brystknopper-Raynauds-fenomen

Ja, der tror jeg faktisk du er inne på noe. Så trist at du måtte gi opp ammingen :(
 
Sniker fra November:) kan det være raynauds fenomen? Jeg fikk plutselig smerte i venstre pupp da lille var to uker gammel. Etterhvert ble det værre, brystet var vondt hele tiden, kunne ikke kose med babyen inntil lenger. Og brystknoppen kjentes ut til å eksplodere til tider. Det var ikke like vondt i høyre bryst, men jeg avsluttet ammingen da han var 6 uker, orket ikke mer av smertene.

Legger ved en link fra ammehjelpen, men avføringen kommer nok ikke av dette da

https://ammehjelpen.no/artikkel/89/Hvite-brystknopper-Raynauds-fenomen
Dette har jeg og.. På ammeklinikken sa de at jeg måtte holde ut, gi opp, eller begynne på blodfortynnende medisiner, men det anbefalte de ikke. Har holdt ut i 4 mnd nå, og har som mål å klare 2 mnd til. Så lenge man er flink til å holde seg varm, går det gjerne bra :)
 
Grønn avføring(lysere) har han ofte på kveldstid, men har aldri vist noen tegn på magevondt. Det gjør han heller ikke nå, han er akkurat slik han pleier. Men ser an avføring til imorgen, og så får jeg i så fall bare ringe igjen. Tusen takk for svar :)

Hvordan går det?
 
Dette har jeg og.. På ammeklinikken sa de at jeg måtte holde ut, gi opp, eller begynne på blodfortynnende medisiner, men det anbefalte de ikke. Har holdt ut i 4 mnd nå, og har som mål å klare 2 mnd til. Så lenge man er flink til å holde seg varm, går det gjerne bra :)

Da er du virkelig god! Bra jobba :D
Smertene ble bare værre hos meg og jeg synes det var veldig trist å ikke kunne holde babyen inntil meg :( så for oss ble løsningen å gå over til mme, vi fikk det 100 ganger bedre med en gang <3
I følge ammehjelpen så vil det være slik neste gang også, veldig trist:(
 
Da er du virkelig god! Bra jobba :D
Smertene ble bare værre hos meg og jeg synes det var veldig trist å ikke kunne holde babyen inntil meg :( så for oss ble løsningen å gå over til mme, vi fikk det 100 ganger bedre med en gang <3
I følge ammehjelpen så vil det være slik neste gang også, veldig trist:(
Skulle ønske jeg ikke var så fryktelig sta og stolt. Koser meg ikke med ammingen og det er tungt.. Men for stolt til å gi opp. Dumskap, i grunn.
 
Skulle ønske jeg ikke var så fryktelig sta og stolt. Koser meg ikke med ammingen og det er tungt.. Men for stolt til å gi opp. Dumskap, i grunn.

Skjønner det, slitsomt:/ jeg koste meg virkelig ikke med amming og er veldig glad for jeg "ga blaffen" og fokuserte på mamming før amming :) det er sååå mye kjekkere å være mamma nå, slippe å grue meg til neste måltid og gråte av smerte.
Men jeg synes du er veldig god som holder ut:)
 
Hei igjen, ikke vært pålogget på en stund. Det har blitt mye bedre her, men av og til litt vondt i det ene brystet. Aner ikke hva som kan ha skjedd, men jeg holder ut og fortsetter ammingen. Takk for alle svar :)
 
Back
Topp