Smerter i bekkenet

Høstbaby19

Flørter med forumet
Septemberbarna 2019
Siste dagene/ukene har jeg begynt å få veldig smerter i bekken/underlivet/skrittet, sliter veldig med å snu meg i senga og går som ei gås til tider. Er det noen som vet om noen øvelser eller tøying som skal hjelpe på disse smertene?
 
Det lurer jeg også på, er ikke veldig plaget, men om det er noe som kan hjelpe, hadde det vært supert å visst om. :)
 
Øvelser jeg har fått av fysio:

Ligg på rygg med beina på en yogaball. Rull ballen med beina fra side til side.

Ligg på rygg, ta tak i ene beinet under kneet og dra kneet mot deg med armene samtidig som du presser andre veien med beinet. Hold i 4-5 sekunder, slipp og vugg fra side til side med kneet. Gjenta på andre siden.

Å tøye musklene bakpå låret er også lurt, da seter der man spenner seg når man har vondt i bekkenet.

Ikke vær fristet til å ta små, trippende steg, prøv å gå mest mulig normalt.

Sitter du lenge stille så spenn musklene i en og en rumpeball for å mobilisere bekkenet.

Unngå å gå for mye på hardt underlag (type sementgulv som de har i butikkene).

Forslag nr 1 fra meg er ut og gå tur i ulendt terreng. Jeg har en liten løype på ca 1 km, mer skal det ikke til for at natta blir betydelig bedre om jeg har fått gått enn når jeg ikke har fått gjort det. Har vært så dårlig i pusten i det siste (pluss at det har øsepøseregnet) så kjenner veldig godt i bekkenet at jeg ikke har fått gått turen min på en stund.

Om man har mulighet for det så anbefaler jeg å oppsøke en fysioterapeut som har peiling på bekken. Hun jeg går til masserer og manipulerer ting på plass så formen blir mye mer levelig.
 
Øvelser jeg har fått av fysio:

Ligg på rygg med beina på en yogaball. Rull ballen med beina fra side til side.

Ligg på rygg, ta tak i ene beinet under kneet og dra kneet mot deg med armene samtidig som du presser andre veien med beinet. Hold i 4-5 sekunder, slipp og vugg fra side til side med kneet. Gjenta på andre siden.

Å tøye musklene bakpå låret er også lurt, da seter der man spenner seg når man har vondt i bekkenet.

Ikke vær fristet til å ta små, trippende steg, prøv å gå mest mulig normalt.

Sitter du lenge stille så spenn musklene i en og en rumpeball for å mobilisere bekkenet.

Unngå å gå for mye på hardt underlag (type sementgulv som de har i butikkene).

Forslag nr 1 fra meg er ut og gå tur i ulendt terreng. Jeg har en liten løype på ca 1 km, mer skal det ikke til for at natta blir betydelig bedre om jeg har fått gått enn når jeg ikke har fått gjort det. Har vært så dårlig i pusten i det siste (pluss at det har øsepøseregnet) så kjenner veldig godt i bekkenet at jeg ikke har fått gått turen min på en stund.

Om man har mulighet for det så anbefaler jeg å oppsøke en fysioterapeut som har peiling på bekken. Hun jeg går til masserer og manipulerer ting på plass så formen blir mye mer levelig.

Tusen takk for mange tips! Spørs om jeg må få samboeren ut på shopping etter yogaball:D
 
syns ikke fysio ga meg så mye som ergo og kiropraktor..tøyer muskler og knekker opp, gir øvelser basert på dine plager og behov... dyrt ca 400,- som du må dekke alt selv, men verd det.
Jeg knekker selv opp rygg/ hofte hver eneste kveld.. stabiliserer med mage/ bekkenbelte når jeg føler for ekstra støtte. Blir ikke like lett å gjøre feil bevegelser med.
 
Det med å ikke gå med korte steg, kan da ikke stemme...!

Bud nummer en med bekkenløsning er jo å holde knærne mest mulig samlet når man f.eks går inn og ut av bil og gå med korte steg når man går. Som om man har et trangt skjørt på seg.

Man bør vel ikke "trippe" av den grunn, men ikke gå med normal skrittlengde i hvertfall.
 
:chicken::hilarious:
Det med å ikke gå med korte steg, kan da ikke stemme...!

Bud nummer en med bekkenløsning er jo å holde knærne mest mulig samlet når man f.eks går inn og ut av bil og gå med korte steg når man går. Som om man har et trangt skjørt på seg.

Man bør vel ikke "trippe" av den grunn, men ikke gå med normal skrittlengde i hvertfall.
Tenkte også på det med skrittene men ble usikker på om jeg hadde hørt feil.. små korte skritt stemmer nok med hva ergo sa :) knip når mann setter seg og røyser seg. Måtte le når jeg skulle trene på å sette meg ned.. knip, skyv frem, å sette seg.. faktisk ikke så enkelt :woot::hilarious:
 
Back
Topp