Smerter fra å sitte

RBmarsbaby

Flørter med forumet
Okei, dette er sikkert en sånn ting som er helt normal, men jeg må bare spørre:

Jeg er nå 28+2 og de siste 1-2 ukene har jeg begynt å kjenne sterke ubehag/smerter når jeg sitter. Snakker da om kontorstolen på jobb, spisestuestolen og i bilen. Sofaen, senga og andre mykere overflater går bedre.

Hvis jeg sitter i mer enn en halvtime begynner jeg å kjenne ubehag. Sitter jeg i mer enn en time blir det regelrett vondt - som om alt bare låser seg der nede. Sliter av og til med å i det hele tatt reise meg... Hvis jeg går litt rundt eller legger meg ned på seng/sofa hjelper det godt på, og smerten avtar uansett ganske raskt.

Problemet er jo at jeg har en kontorjobb, og i tillegg har >1 time kjørevei til jobb (én vei). Føler dette bare blir verre og verre for hver dag som går, så er redd for at det snart kommer i veien for jobb.

Har ganske like smerter om natten, fra å ligge for lenge. Ikke like intenst som når jeg har sittet for lenge, men ille nok til at jeg våkner av det flere ganger i løpet av en natt. Virker som det sitter nede i korsrygg-/hoftepartiet.

Kan noen si meg om dette er en helt normal gravid-greie eller om jeg bør ta en prat med lege/jordmor? [emoji4]

Og ja! Kanskje verdt å nevne - mye av det sitter på en måte i halebeinet. Hadde forstuet halebein en gang på barneskolen, og det kjennes nesten sånn ut [emoji28] utrolig ubehagelig!

Jeg er sykemeldt nå pga dette. Mine smerter kommer mest i rygg og bekken. Har kontorjobb og det ble til slutt umulig å få det til å fungere. Legen min sier det er veldig vanlig med ryggproblemer og det verste er stillesitting på stol i bil etc. Etter de verste dagene på jobb slet jeg i mange dager for å hente meg inn igjen.. Mye bedre nå som jeg ikke jobber, men fortsatt trigges det av statiske stillinger.

Jeg sliter med det samme som deg, men jeg har hatt en brist/brudd i halebeinet for ca to år siden. Jeg var fin fra bristet helt frem til jeg ble gravid, da har alt blitt litt "løsere" der nede. Så nå har jeg både bekkenløsning og bristet halebein [emoji23] Ble henvist til fysioterapi og der ble det bestilt en sittepute til meg. Jeg fikk den i dag, så har ikke fått testet den skikkelig enda, men håper den kan gjøre ting litt bedre.
Ta problemet ditt opp med legen din, så får du kanskje en henvisning til fysioterapi, tror det vil hjelpe deg [emoji4]

Høres helt normalt ut[emoji846] bekkenet trenger å være i bevegelse, ellers sier det fra, det bærer tungt nå vet du[emoji846]

Er nok dessverre helt normalt.
Dersom du har en hev og senk pult så vil det hjelpe litt.
Jeg har fått med en slik ståstol fra IKEA. Det hjelper på at musklene i "lysken"/rundt magen ikke hele tiden blir strukket når jeg sitter.

Og ja! Kanskje verdt å nevne - mye av det sitter på en måte i halebeinet. Hadde forstuet halebein en gang på barneskolen, og det kjennes nesten sånn ut [emoji28] utrolig ubehagelig!
Kjente meg ikke igjen i det før jeg leste dette, og nå kjenner jeg meg virkelig igjen!
Bekkenet strekkes og hele bakkenet har sener festa til halebeinet har jeg blitt forklart, så disse strekkes og tøyes. Så er vel en variasjon av bekkenløsning. Veldig ubehagelig =/ men synes det hjelper med varme. Kan være helt ok en dag, så går jeg ut døra og så fort kulda treffer kroppen så sitter den igjen.

Er i samme situasjon selv. Jeg har et ekstra pledd på stolen som jeg former litt utover dagen, i tillegg til heve/senkepult. Det gjør underverker og jeg klarer da å komme meg gjennom dagen :)

Mulighet for å stå med bordet? Ellers brukte eg mykje ei sånn balansepute med luft i og sitte på når eg studerte og var gravid. Fekk bevege bekkenet mens eg satt.

Høres veldig kjent ut! Har heldigvis ikke en stillesittende jobb., men de ettermiddagene som er værst er de som har vært rolige dager på jobb med for mye sitting. Bedre å holde seg i bevegelse for min del hvertfall :)

Mulighet for å stå med bordet? Ellers brukte eg mykje ei sånn balansepute med luft i og sitte på når eg studerte og var gravid. Fekk bevege bekkenet mens eg satt.

Dessverre. Utdaterte pulter uten hev/senk...

Tilpasning tror jeg at jeg kan gi opp. I slutten av oktober ba jeg, via jordmor, om å få tilgang på egnet sted til hvile. Altså et sted jeg kunne lukke meg vekk og ligge ned i noen minutter. Det skulle de "såklart" se på, men det har ikke skjedd noe med saken siden det. Nå går jeg ut i permisjon 21. februar uansett, så orker ikke styre med det. Får håper hofta holder løpet ut! [emoji28] Balansepute var et godt tips da!

Takk for svarene! Skjønner at dette er den nye normalen [emoji1] Prøver å bli flinkere til å bevege meg rundt i løpet av dagen. Den virkelige utfordringen er bilturen på over en time hjem igjen etter jobb hvis hofta allerede er vond. Finnes det biltips? Vurderer sånn hemorroide-smultring, men herregud så flaut å ha en sånn liggende i bilen [emoji87]

Takk for svarene! Skjønner at dette er den nye normalen [emoji1] Prøver å bli flinkere til å bevege meg rundt i løpet av dagen. Den virkelige utfordringen er bilturen på over en time hjem igjen etter jobb hvis hofta allerede er vond. Finnes det biltips? Vurderer sånn hemorroide-smultring, men herregud så flaut å ha en sånn liggende i bilen [emoji87]
Jeg vurderte det samme en periode [emoji28] synes det hjelper litt med varme, så setevarmer? Evt en myk pute. Ellers ville jeg tatt en prat med legen. Veit selv hvor vondt det er, og måtte sitte slik i over to timer om dagen er ikke ålreit =/

Back
Topp