Smerter etter fødsel

MarieL

Glad i forumet
♡Julekulene 2021♡
Utmarsj 2024
Aprilspirene 2024❤️
Hei! Jeg fødte for 10 dager siden og føler meg egentlig veldig fin i kroppen! Meeeen, jeg har fryktelig vondt i tissen/underlivet. Når jeg står og går litt så får jeg voldsomt med press i tissen, og det gjør så vondt. Ikveld er det så ille at jeg helst bare vil legge meg ned å gråte. Jeg blir så bekymret, fortvila og lei meg. Får nesten ikke lagd middag uten at det blir vondt. Har ikke noe vondt i stinga, eller noe sånt. Men det blir et slags press/tyngde som gjør sikkerlig vondt. Jeg er så fortvila, da jeg helst vil gjøre masse. Kunne ønske jeg kunne gå på trille tur, eller rydda litt, lekt med storesøsken osv. Men det begrenser meg så mye med den vondten. Og da blir jeg livredd for at dette skal være prolaps, og at jeg kommer til å slite med dette lenge. Har snakka med helsesøster og 2 jordmødre og de sier bare at det kan være vanlig, og at jeg kan ta det opp på 6 ukers kontrollen... :arghh: :arghh: :arghh: Er det flere som har hatt det sånn? Når gikk det evnt over?

Ja dessverre :( skrev om det i en annen tråd
Har samme greien + press i blærs og klitoris spesielt etter tissing eller mye gåing. Fikk heller ikke dratt på trilleturer osv. Først nå siste uka har jeg fått gått litt på trilletur. Og idag gikk jeg min lengste tur, skogstur på 1,5 t. Kjenner det da verre rett etterpå + at jeg begynner å blø. Er 1 mnd siden fødsel.

Fikk høre det samme som deg, og det har jo heldigvis blitt bedre. Men jeg er også livredd for at det er prolaps. Har bestilt meg etter fødselktr til fysio til uka, så håper hun kan gi meg noen svar!

Hei! Jeg fødte for 10 dager siden og føler meg egentlig veldig fin i kroppen! Meeeen, jeg har fryktelig vondt i tissen/underlivet. Når jeg står og går litt så får jeg voldsomt med press i tissen, og det gjør så vondt. Ikveld er det så ille at jeg helst bare vil legge meg ned å gråte. Jeg blir så bekymret, fortvila og lei meg. Får nesten ikke lagd middag uten at det blir vondt. Har ikke noe vondt i stinga, eller noe sånt. Men det blir et slags press/tyngde som gjør sikkerlig vondt. Jeg er så fortvila, da jeg helst vil gjøre masse. Kunne ønske jeg kunne gå på trille tur, eller rydda litt, lekt med storesøsken osv. Men det begrenser meg så mye med den vondten. Og da blir jeg livredd for at dette skal være prolaps, og at jeg kommer til å slite med dette lenge. Har snakka med helsesøster og 2 jordmødre og de sier bare at det kan være vanlig, og at jeg kan ta det opp på 6 ukers kontrollen... :arghh: :arghh: :arghh: Er det flere som har hatt det sånn? Når gikk det evnt over?
Kan oppdatere deg på hva fysio sier ! Håper som deg at det ikke er prolaps men bare slitent bekken etter fødsel eller no

Ja dessverre :( skrev om det i en annen tråd
Har samme greien + press i blærs og klitoris spesielt etter tissing eller mye gåing. Fikk heller ikke dratt på trilleturer osv. Først nå siste uka har jeg fått gått litt på trilletur. Og idag gikk jeg min lengste tur, skogstur på 1,5 t. Kjenner det da verre rett etterpå + at jeg begynner å blø. Er 1 mnd siden fødsel.

Fikk høre det samme som deg, og det har jo heldigvis blitt bedre. Men jeg er også livredd for at det er prolaps. Har bestilt meg etter fødselktr til fysio til uka, så håper hun kan gi meg noen svar!
Kan oppdatere deg på hva fysio sier ! Håper som deg at det ikke er prolaps men bare slitent bekken etter fødsel eller no
Ååå, takk for svar! På en måte fint å høre at det ikke bare er meg, selvom jeg helst kunne ønske ingen hadde det.. :( Synes det er så dritt. Igår kveld ble det så vondt, og jeg blir så redd og fortvila så jeg gråt bare masse igår. Barsel tiden blir plutselig ekstremt anderledes enn jeg så for meg... Men det hjelper litt på å høre at det kan bli litt bedre i nærmeste fremtid slik som hos deg. .

Ja, gjerne oppdater etter du har vært der!! Jeg har enda ikke fått hjemmebesøk av jordmor i kommunen, så jeg purra litt på det idag. Håper hun har litt svar og evnt kan ta en liten sjekk bare for å sjekke hvordan ståa faktisk er der nede.

Hadde ikke så store problemer selv men ble rådet å begynne med knipeøvelser rett etter fødsel.
Litt “prolaps” her og der er desverre helt vanlig og flytter seg tilbake med knipeøvelser.

Hvordan gikk det hos fysio? :)

Hvordan gikk det hos fysio? :)
Å glemte helt å oppdatere jeg , bra du minte meg på det!
Ingen prolaps og ikke noe fremfall :gen014 men svak bekkenbunn som de fleste får så fikk beskjed om å ta ordentlige gode knip 3×10 men maks5-6 sekunder per rep. Presset jeg kjenner kommer av det samme, bekkenbunnen er svak som gjør st ting der inne legger press på hverandre. Og at det sikkert var noen nerver som hadde blitt strukket ut ila fødsel. Hun sa at etter det har gått 6 uker skal jeg massere litt med hveteklimolje. Samme med arrvevet!

Skulle fortsette som jeg gjør og trappe opp aktivitet gradvis. Viktig å ikke overbelaste bekkenbunn. Etter aktivitet skulle jeg legge meg med en pute under knærnen og en under rumpa og puste og prøve å slappe av i bekkenet. Når vi går å kjenner nedpress på feks tur så driver vi automatisk og strammer, som gjør at vi føler oss verre etterpå! Derfor var denne avspenningen viktig.

Ellers kunne jeg begynne med lett styrketrening. Men generelt etter fødsel er det anbefalt å vente minst 12 uker før man begynner å jogge. Man kunne sjekke om man var klar ved å powerwalke oppe n bratt bakke. Får man symptomer er det for tidlig.

Utrolig flink dame! Håper det er til hjelp for deg og:love7

Back
Topp