Smerter etter fødsel

BabyNr2-2024

Forelsket i forumet
Dere som har født tidligere, hvor lenge er det normalt å ha smerter/være skikkelig hoven nedentil? :wideyed: 8 dager siden fødsel her, og føles liksom som om det var i går, slik det føles hos hønemor... skal nevnes at jeg revnet noe og at de klipte bort litt "saker" der nede, som virket litt større enn det trengte å være:facepalm:

har nå testet hjemmelaget kjølebind, halleluja, men det er jo fortsatt vondt og sliter noe med å reise meg, gå osv...
(Var på kontroll før jeg reiste hjem fra sykehuset, og de mener alt ser fint og gror fint der nede:wacky:)

tips og triks for raskere heling av smertene taes imot med stooor takk:Heartbigred
 
Jeg hadde smerter og ubehag der nede i flere uker etter første fødsel :shy: Denne gangen er mitt eneste ubehag en hemoride, 5 dager siden fødsel nå :hilarious: Revnet grad 2 begge ganger og ble en del sying.
 
Jeg hadde smerter og ubehag der nede i flere uker etter første fødsel :shy: Denne gangen er mitt eneste ubehag en hemoride, 5 dager siden fødsel nå :hilarious: Revnet grad 2 begge ganger og ble en del sying.
Jeg også revnet grad 2. Var en dag jeg følte meg litt bedre down there, men jo mer jeg beveger meg, jo vondere er det nesten :facepalm: føles skikkelig hoven, og vondest på den delen de "fikset på":bag:
 
Jeg også revnet grad 2. Var en dag jeg følte meg litt bedre down there, men jo mer jeg beveger meg, jo vondere er det nesten :facepalm: føles skikkelig hoven, og vondest på den delen de "fikset på":bag:

Jeg var helt ødelagt der nede i vertfall de første 4-5 ukene. Svie og smerte. Vondt å skifte stilling når jeg sku sette meg opp og slikt. Alt så tilsynelatende normalt ut på 6 ukerskontrollen. Har ikke så mye tips å komme med, da det gikk i å bite tennene sammen :hilarious:

Men jeg hadde også bekkenløsning sist, så det spilte nok inn på smertene tror jeg.
 
Jeg var helt ødelagt der nede i vertfall de første 4-5 ukene. Svie og smerte. Vondt å skifte stilling når jeg sku sette meg opp og slikt. Alt så tilsynelatende normalt ut på 6 ukerskontrollen. Har ikke så mye tips å komme med, da det gikk i å bite tennene sammen :hilarious:

Men jeg hadde også bekkenløsning sist, så det spilte nok inn på smertene tror jeg.
Da satser jeg på bedring snart:p føler det kanskje burde vært mer snakk om tiden etter fødsel med egen kropp på kontroller eller barsel:confused:
 
Første fødsel tok de en lett klipp. Det svei og gjorde vondt LENGE, og jeg følte meg ikke normal nedentil på år etterpå.
(Husker ikke hvor lenge jeg hadde vondt, men var i alle fall et par uker, og følte ubehag til minst 5-6 uker.. etter det følte jeg bare at noe var rart, men ikke vondt eller direkte ubehag).

Med nr2 hadde jeg ingen ubehag etter fødsel, sånn annet enn litt øm samme dag.

Ingen gode tips, men enig i at det burde vært mer fokus på dette...!
 
Jeg gleder meg til å få fødselen unnagjort, men samtidig gruer jeg meg til smertene jeg vet kommer. Med begge to har jeg hatt ganske vondt iallfall i en mnd etterpå…
 
På torsdag er det tre uker siden min gutt kom. Har vært smertefri og uten hovenhet siste uken. Ble klipt ut til siden og sydd. Har hatt helt håndterlige smerter alt i alt, så dette er sikkert veldig individuelt. Samme var det med første barnet mitt, bortsett fra at der ble jeg ikke klipt, men revnet litt og måtte sy litt. Men etter første følte jeg meg litt rar der nede en god stund etterpå, men ikke smertefullt.
 
Sniker fra desember..

Kjølebind høres veldig lurt ut!
Hvis du har vondt i mer enn hud, altså litt nedpressfølelse/fremfall, vil jeg anbefale å knipe. Men ikke gjør det hvis det gjør vondt ♥️
Jeg ble klippet og revnet med førstemann. Hadde vondt lenge, men det verste var egentlig nedpressfølelsen som fortsatt hang i. Etter at jeg forstod at jeg måtte trene bekkenbunnen, så begynte det å hjelpe mye.
De første par ukene brukte jeg hånddusjen å skylle meg med etter toalettbesøk og klappet meg forsiktig tør med ren klut eller håndkle. Dette kjentes lindrende for min del.

Fødsel nummer to begynte jeg å knipe dagen etter fødsel. Sydde i en time da også, men kjente faktisk null og niks da jeg gikk på do rett etter fødsel. Alt er så avhengig av kutt/klipp/revning/sying..

Kanskje det går an å sitte på en badering ei stund?

Jeg håper du føler deg mye bedre snart!
 
Sniker fra desember..

Kjølebind høres veldig lurt ut!
Hvis du har vondt i mer enn hud, altså litt nedpressfølelse/fremfall, vil jeg anbefale å knipe. Men ikke gjør det hvis det gjør vondt ♥️
Jeg ble klippet og revnet med førstemann. Hadde vondt lenge, men det verste var egentlig nedpressfølelsen som fortsatt hang i. Etter at jeg forstod at jeg måtte trene bekkenbunnen, så begynte det å hjelpe mye.
De første par ukene brukte jeg hånddusjen å skylle meg med etter toalettbesøk og klappet meg forsiktig tør med ren klut eller håndkle. Dette kjentes lindrende for min del.

Fødsel nummer to begynte jeg å knipe dagen etter fødsel. Sydde i en time da også, men kjente faktisk null og niks da jeg gikk på do rett etter fødsel. Alt er så avhengig av kutt/klipp/revning/sying..

Kanskje det går an å sitte på en badering ei stund?

Jeg håper du føler deg mye bedre snart!
Kanskje jeg skulle begynt sånn trening:) fikk bare beskjed om å trene det når jeg ble klar for det, men kanskje det kan hjelpe:happy:
 
Nå er det to uker siden jeg fødte og det var litt ubehag i underlivet de første dagene pga hevelse og sting!
Men jordmor på barsel tipset om å komme igang med knipingen med en gang! Det å få igang blodsirkulasjonen der nede vil kunne gjøre alt mye enklere og eventuelle rifter vil gro fortere, jeg føler det hjalp meg altså :) nå kjennes og ser alt normalt ut bortsett fra stingene som ikke har falt av enda :)
 
Sniker fra desember..

Kjølebind høres veldig lurt ut!
Hvis du har vondt i mer enn hud, altså litt nedpressfølelse/fremfall, vil jeg anbefale å knipe. Men ikke gjør det hvis det gjør vondt ♥️
Jeg ble klippet og revnet med førstemann. Hadde vondt lenge, men det verste var egentlig nedpressfølelsen som fortsatt hang i. Etter at jeg forstod at jeg måtte trene bekkenbunnen, så begynte det å hjelpe mye.
De første par ukene brukte jeg hånddusjen å skylle meg med etter toalettbesøk og klappet meg forsiktig tør med ren klut eller håndkle. Dette kjentes lindrende for min del.

Fødsel nummer to begynte jeg å knipe dagen etter fødsel. Sydde i en time da også, men kjente faktisk null og niks da jeg gikk på do rett etter fødsel. Alt er så avhengig av kutt/klipp/revning/sying..

Kanskje det går an å sitte på en badering ei stund?

Jeg håper du føler deg mye bedre snart!
Jeg må bare takke så mye for at du nevnte bekkenbunnstrening! På sykehuset fikk jeg bare beskjed om å begynne når jeg følte meg klar og ikke hadde vondt lenger, men jeg begynte treningen med én gang for to dager siden, og ting har blitt så mye bedre!:gen053:gen053
 
Jeg må bare takke så mye for at du nevnte bekkenbunnstrening! På sykehuset fikk jeg bare beskjed om å begynne når jeg følte meg klar og ikke hadde vondt lenger, men jeg begynte treningen med én gang for to dager siden, og ting har blitt så mye bedre!:gen053:gen053
Åh, glad for å høre at det hjalp! Det er utrolig hvor raskt og hvor mye bedre man føler seg når man får litt rutine på knipingen. Godt at det ikke ble mer sårt.
Ønsker deg en god og rolig barseltid ☺️❤️
 
Back
Topp