Smerter øverst i magen

Sonja Borge

Gift med forumet
Våknet opp i dag med smerter øverst i magen. (På midten under ribbeina, men over navlen.) Jeg blir jo litt bekymret av slikt. Har prøvd å søke litt informasjon på Babyverden, og da har jeg kommet over to muligheter:

Om svangerskapsforgiftning:

Kontakt alltid jordmor, lege eller sykehus ved:
• Hodepine, plutselig kvalme og uvelhet etter 20. uke
• Magesmerter oppunder ribbeinsbuen

Dette kan være tegn på at sykdommen utvikler seg, og skal alltid tas på alvor

Om at livmora vokser (tatt fra uke 36, da, så litt vel langt fram, kanskje):

Kjenner du anfall av fordøyelsesbesvær og verking under ribbeinsbuen har du forklaringen her: Dette er tiden da livmoren er på sitt høyeste punkt, ofte helt oppunder brystspissen. Barnets og livmorens vekst presser brystkassen oppover og de nederste ribbeina trykkes utover.

Har dere kjent noe liknende? Er det bare livmora som vokser og presser på organene? Kan det være svangerskapsforgiftning når jeg ellers føler meg fin (ingen hodepine f.eks.) og barnet sparker like livlig som vanlig?

d kan å være presse fra ungen
æ har konstant værk oppe i magen å d e ikkje nåkka galt (som vi veit om)
men om du e bekymra ta heller etlf t jordmor

Det kan jo både være det ene og det andre..
Hvis du har veldig vondt så e det verdt en tlf til lege eller føden uansett..Bedre en gang for mye enn en gang for lite[;)]

Sliter med det samme selv, alle blodprøver var fine for 14 dager siden, men har fortsatt smerter og våkner om natta pga av dem...Har blitt værre den siste tida. Skal selv til jordmor på tirsdag, så jeg venter til da med å ta det opp. Syns du skal ringe jordmor(føden) eller lege jeg, bedre å ringe en gang for mye enn en gang for lite[;)]

jeg har det også, men det er bare thea som presser

Det er der jeg får vondt når jeg har gallesteinsanfall. Men det gjør ikke litt vondt, det er så ille at man bare ønsker noen skal slå en i hodet med noe hardt.. Vrir meg i smerter til det plutselig går over etter et par timer. I løpet av den tiden har jeg ofte spydd litt også. Ellers har jeg vært litt øm både der og under ribbeina, men vil tro det er mest denna lille som presser seg oppi øvre del av magen..

Tusen takk for fine svar. [:)] Jeg blei litt roligere av å lese det dere skrev. Sannsynligvis er det riktig at det bare er barnet som presser, spesielt siden jeg ikke har noen andre plager i tillegg. Tror likevel jeg skal ta en telefon til legen dersom det kommer tilbake i løpet av uka. Det har roet seg litt nå, så er ikke like vondt som det var i dag tidlig lenger...

Back
Topp