Hva er det som gjør at dere som velger å føde uten smertelindring, velger det? Jeg forstår meg bare ikke på det... Kan man få noe som lindrer, så skjønner jeg ikke hvorfor man vil la være..
Legene hadde vel nektet plent å gi hvis det var alvorlig farlig tenker jeg..
Hvorfor skal man ha det såå vondt når man idag har midler imot det?
jeg ønsker å føde naturlig, uten smertelindring grunnen er så mangt:
1. Føder jeg med epidural, kan jeg være så uheldig at trykketrangen blir svakere og det kan da ta lengre tid før babyen kommer ut, og det er lettere for å rivne eller bli klippet (etter hva jeg har fått høre fra andre som har gjort både med og uten sm.lindring)
2. Det har vært noe så naturlig å føde i alle de år, uten smertelindring. Hvorfor skal jeg bruke smertelindring når jeg kan være så heldig å kjenne på den smerten som kroppen vår skal ha, i forhold til fødsel. at jeg kan være så heldig å få føde, så ønsker jeg å ha erfart hvordan flere milliarder av andre kvinner har gjort før. (kanskje tåplig grunn, men det er hva jeg tenker og føler om det). Jeg aner jo ikke hva jeg går til, men det skal prøvest! og det er ikke sikkert jeg får flere tjangser, eller at vi ønsker flere barn i forhold til plass i hus osv..
3. Jeg tenker da også at har jeg måtte kjempet for det, og kjent på smertene så vil det være en ekstra stor gevinst når barnet kommer! (ikke at det iKKE er en gevinst, men kanskje jeg vil føle mer "kjærlighet" til barnet, eller mer knyttet.. :P .. )
4. kjenner jeg meg rett så er ikke jeg av typen som vil ligge når jeg har vondt! jeg vil nok helst ut og gå med prekestol eller lignende. hvor jeg da helst vil ha bena mine inntakt når jeg skal føde, og mest sannsynlig havner på knær i "doggystyle" med overkroppen på hjertebrettet i sengen når jeg skal føde. Så da trenger jeg benene mine. jeg vet at man kan skru opp og ned epiduralen, men jeg tar ingen sjanser..
5. epidural er jo forsovidt helt ufarlig, og ikke skadelig men! det har skjedd uhell før. Jeg er ingen nålperson, og jeg liker ikke å putte i meg medsiner eller lignende når jeg faktisk kan la være. Jeg har ikke noen ønske om å ha et plastrør i ryggen min, hvor jeg vet at det kan oppstå feilsetting, og ende opp med å bli lam ! Godt mulig jeg er hysterisk her, men det er hvert fall hva jeg selv føler og tenker om dette. :)
det var noen punkt om hvorfor jeg ikke ønsker smertelindring.
men står jeg der, og fødselen varer mye lenger enn vanlig, og jeg blir anbefalt smertelindring pga at jeg er utslitt og ikke klarer å presse så mye mer pga det, så hvem vet. godt mulig jeg sier ja til tilbudet :) fødsel er ikke noe jeg kan planlegge fra punkt og prikke. men det vet jo vi alle :P tar det som det kommer, så ser jeg hva som skjer:) jeg går med godt mot hvert fall!:)