Smertelindring under fødselen

  • Trådstarter Moderator Tonje
  • Opprettet
M

Moderator Tonje

Guest
Hva slags smertelindring under fødselen ønsker du?


Tilbyr de den type smertelindring på sykehuset du skal føde på?
Er du usikker, så les gjerne om ditt sykehus og hvilke smertelindringer det tilbyr HER.

HER kan du også lese litt om smertelindring med akupunktur

HER kan du lese litt om smertelindring ved hjelp av vann
 
Jeg skal ta det jeg kan få! Med førstemann skulle jeg holde ut lengst mulig før jeg benyttet meg av lystgass hadde jeg plutselig bestemt meg for under fødselen, tror jeg var redd for at den skulle slutte å fungere om jeg brukte det for lenge eller noe, haha! Når jeg endelig ga meg innså jeg at det var bare dumt av meg, snakk om å ha det uutholdelig vondt unødvendig. Så denne gangen skal jeg starte med lystgass når jeg føler behovet, og gi beskjed om at hvis fødselen drar ut slik som sist ønsker jeg epidural også. Jeg vil ihvertfall ikke ha mer vondt enn jeg må! Prøvde badekar også, men var bare dusjen som fungerte en stund i begynnelsen.
 
Tar det som det kommer. Fikk epidural begge de forrige gangene, men sist gikk det så fort at jeg hadde 10 cm åpning 5 min etter epiduralen ble satt, så den hadde ingen effekt. Vet derfor at jeg kan klare det uten også, men drøyer det ut i tid så kommer jeg til å takke ja til alt de tilbyr. :knegg:
 
Det jeg kan få. Er førstegangs,og nærmeste opplevelse som kan minne om fødsel var nyrestein og var så vondt at jeg kastet opp. Så om jeg kan få smertelindring så ja takk:):)
 
Vil ha lystgass, det var iallfall gull sist gang [emoji12] Det sitter langt inne å takke ja til epidural, jeg er så himla redd for sprøyter, og tanken på en i ryggen gir meg frysninger [emoji15] Men det ble en lang og tøff runde sist, der jordmor anbefalte meg epidural på det varmeste mange ganger men jeg nektet plent...mulig jeg tar i mot denne gangen dersom det blir slik som sist. Sykehuset jeg skal føde på denne gangen har både lystgass, epidural og badekar meg bekjent.
 
Har et sterkt ønske om epidural denne gangen, men med styrtfødsel sist gang, så tviler jeg vel litt på om det blir noe av [emoji52]
 
Vil bare si at når jeg fikk epudiral så kjente jeg ingenting.
Vet mange hører historier om at det er veldig vondt å få den nåla i ryggen.
Men jeg kjente virkelig ingenting, og det gikk veldig raskt.
 
Skal benytte meg av badekar dersom jeg føler for det der og da. Ellers skal jeg ikke ha noe. Skal føde på storken på kk og der tilbys ikke lystgass eller epidural[emoji4] var der med nummer 3, og det var den fineste fødselen hittil[emoji4]
 
Epidural [emoji173]️
 
Jeg prøvde både badekar og lystgass sist, men ingen av delene fungerte så bra for meg. Beste smertelindringen for meg var en kald klut og ro! :) satser på det samme denne gangen, men ingen fødsel er lik så hvem vet... ;)
 
Ja til lystgass og epidural.
 
Jeg kan godt å ha så vondt som fy, men hvis det er mest fornuftig å ta i mot smertelindring gjør jeg det...
 
Har aldri født før, så aner ikke hva jeg går til[emoji28] Utgangspunktet er å prøve uten og se an hvordan det er. Men jeg har ingen problemer med smertelindring dersom det blir nødvendig. Noe sier meg at når jeg står midt oppi det så kommer jeg til å ende opp med full pakke[emoji28] Er litt engstelig for epidural da, så litt usikker på den.
 
Kun hatt lystgass før og det gikk helt fint. Satser på at det går fint denne gangen også! Epidural må de tvinge meg til å takke ja til. Kun hvis det blir keisersnitt at det er aktuelt..
 
Epidural var fantastisk sist, håper jeg får denne gangen også [emoji173]️ Til skeptikerne; jeg verken så eller kjente nåla [emoji6]
 
Jeg skal føde på Abc, så her blir det kun vann og akupunktur [emoji4] jobber som sykepleier og har opplevd to tilfellet av epidural som har gått galt, så aldri i livet om jeg skal ha noe i ryggen!
 
Kan jeg spørre hvorfor man takker nei til epidural og annen smertelindring? Er det fordi det kan være til fare for babyen?
 
Kan jeg spørre hvorfor man takker nei til epidural og annen smertelindring? Er det fordi det kan være til fare for babyen?
Epidural kan svekke riene slik at fødselen går tregere, samt gi større risiko for at man må ta i bruk sugekopp osv for å få babyen ut. I tillegg er det en liten risiko for mor, med tanke på hvor nåla settes. I ttterst sjeldne tilfeller kan det gi varige lammelser.
 
Kan jeg spørre hvorfor man takker nei til epidural og annen smertelindring? Er det fordi det kan være til fare for babyen?

Det er nok individuelt! Epidural kan gi dårligere rier og forlenge fødselen. Da må man gjerne ha rieforsterkende i tillegg.
Jeg fødte på lite sykehus som ikke tilbydde det med de to første, så da vet jeg at det går helt fint uten. Selv om det er vondt, så er det smerter med «mening»:)
Også syns jeg det er skummelt, det skal faktisk en sprøyte inn i ryggen og i veldig sjeldne tilfeller kan man bli lam..
 
Jeg vil i utgangspunktet klare meg uten. Men hadde nok takket ja til lystgass om det var en mulighet ved St. Olavs. Håper på å få brukt badekar. Men ser det an og utelukker ingenting :)
 
Back
Topp