Smertelindring under fødselen?

Jeg hadde epidural sist, det var vel det eneste alternativet mitt der, for siden babyen hadde elektrode på hodet så måtte jeg holde meg unna vann. :-/

Så, siden jeg har lyst til å kjenne pressriene denne gangen så vil jeg holde meg unna epidural, om jeg klarer. Og så vil jeg gjerne prøve badekar, om jeg får. Lystgass har de ikke...

Sist taklet jeg ikke å stå i prekestol, jeg ble matt og sliten av å stå, ville heller sitte. Så jeg skal sjekke om de har slik gymball som jeg kan få sitte på og hvis ikke så kjøper jeg selv! Ble mye ligging sist og da tok ting mye lengre tid enn nødvendig...

Har ingen anelse. Har jo ikke født før, så har bestemt meg for å ta ting som det kommer jeg :)
Men håper å kunne føde mest naturlig.

Jeg er førstegangsfødende, så vet jo ikke hva jeg går til:) Men jeg håper jeg slipper epidural hvertfall, lystgass har jeg prøvd hos tannlegen en gang, og fikk bare panikk av den maska :p Håper jeg kan få føde i badekar og at fødselen blir mest mulig naturlig:))

tar imot smertelindring med åpne armer.....sist hadde jeg ALT jeg kunne få tak i ! hehe...eier ikke smerteterskel - så her er d bare å gnu på :)

Vesten skrev:
Hadde lystgass og epidural sist.

Lystgassen var fine greier..epiduralen gjorde vel sin hensikt med å få ned blodtrykket og la meg få hvile litt siden eg hadde SVforgiftning og langdryg fødsel sist..

Ellers sto eg mye i prekestolen sist. hehe fikk makk av å ligge stille med rier

Havner sannsynligvis på fødeloftet  på SUs denne gangen der har de ikkje epidural, skal nok prøve å klare meg med bare lystgassen og preikestolen..

synes ikkje rie-arbeidet var det verste..hadde god kontroll på pusten  sist.

Badekar høres litt klaustrofobisk og varmt ut, men skader ikkje prøve .

Er fødeloftet på SUS åpent i fellesferien nå? Tidligere har de holdt stengt hele fellesferien. Jeg fødte i midten av juli-09, da var den stengt :(
Får virkelig håpe fødeloftet holder sommeråpent i år!

Brukte lystgass sist. Var greit, siden jeg fikk litt panikk og masken tvang meg til å puste dypt og rolig. Men jeg ble veldig fjern av den og vil ikke ha det neste gang.

Ikke at det engang er et alternativ lenger, de har jo sluttet med lystgass på Ullevål.

Jeg skal (om alt går bra) føde på ABC på Ullevål. Satser på å være mest mulig oppreist, muligens sitte i badekaret. Men hovedsaklig innstilt på å ta ting som de kommer og at jordmor sørger for å holde meg fokusert :) 

trillefant skrev:

Vesten skrev:
Hadde lystgass og epidural sist.

Lystgassen var fine greier..epiduralen gjorde vel sin hensikt med å få ned blodtrykket og la meg få hvile litt siden eg hadde SVforgiftning og langdryg fødsel sist..

Ellers sto eg mye i prekestolen sist. hehe fikk makk av å ligge stille med rier

Havner sannsynligvis på fødeloftet  på SUs denne gangen der har de ikkje epidural, skal nok prøve å klare meg med bare lystgassen og preikestolen..

synes ikkje rie-arbeidet var det verste..hadde god kontroll på pusten  sist.

Badekar høres litt klaustrofobisk og varmt ut, men skader ikkje prøve .

Er fødeloftet på SUS åpent i fellesferien nå? Tidligere har de holdt stengt hele fellesferien. Jeg fødte i midten av juli-09, da var den stengt :(
Får virkelig håpe fødeloftet holder sommeråpent i år!

Har ikkje peiling..føda på Bærum sykehus sist eg da eg bodde i Oslo.

Høres rart ut å holde stengt i fellesferien.. har hørt det er størst baby-boom mellom april og august..

jeje bare eg slippe å føde på gangen..

Skal i alle fall ha lystgass =)Den var fantastisk. =) Håper jeg klarer meg med det og badekar. Men vi får nå se hvor lang tid det tar ;)

Måtte ha epidural, den var jo heilt grei. Fikk sove under riene ;)
Men så fikk eg spørsmål om eg ville prøve saltvannsdopler (ser det heter pampler på linken). Det var bare noe sterilt vatn som skulle hjelpe, og ville kjennes litt ut som vepsestikk... som i og for seg ei vondt! Men det der (unnskyld meg), dritet der, føltes ut som en sverm av veps! Har ingen peiling på om det faktisk funka! men skal aldri ha det igjen :P hehe

Er veldig usikker, det var så vondt sist at det hadde sikkert vært lindrende med epidural... men det gikk såpass fort at det aldri ble noe alternativ. Prøvde lystgass, men ble bare kvalm så den droppet jeg. Det kommer nok ikke til å ta lenger tid denne gangen, sa å epidural er vel bare å glemme... Har litt lyst til å prøve badekar i åpningsfasen. Mannen må nok massere korsryggen som sist, det var godt oppi alt som var vondt.

Hvis jeg noen gang skal føde igjen så skal jeg ha epidural..var min beste venn med nr 2..sovna i 4 timer :) 

Smooshkin skrev:
Hadde ingen smertelindring i forrige fødsel.. Fekk berre rein oksygen på slutten fordi gutten hadde dårleg fosterlyd! Håper eg kan unngå det denne gangen og:-)

Samme her! Fødselen gikk såpass fort at jeg ikke rakk å "få noe" og jeg hadde lyst til å klare meg uten så er glad jeg ikke fikk valget:p
(hadde forresten glemt at jeg fikk oksygen, kom på det NÅ når jeg leste Smooshkin sin kommentar!) 

Fikk forresten lokalbedøvelse når de klippet der nede, siden det gikk så fort at det ikke rakk å tøye seg. Men var absolutt ikke vondt eller noe

Jeg hadde 7 cm åpning når jeg nådde sykehuset, prøvde lystgass men fytti h.. jeg ble fyllesyk og kvalm så den kastet jeg bort. Men jordmor satt en sprøyte inni bekkenet mitt for å døyve litt, har ikke anerlse om hva det var og følte ikke det hjalp en døyt. siden jeg er livredd for sprøyter blir det ingen epidural på meg.

Jeg hadde 7 cm åpning når jeg nådde sykehuset, prøvde lystgass men fytti h.. jeg ble fyllesyk og kvalm så den kastet jeg bort. Men jordmor satt en sprøyte inni bekkenet mitt for å døyve litt, har ikke anerlse om hva det var og følte ikke det hjalp en døyt. siden jeg er livredd for sprøyter blir det ingen epidural på meg.

Hadde ingen smertelindring forje gang, å har ingen planer om det denne gangen heller. Jeg er LIVREDD nåler og medikamenter. Så jeg gjør alt så naturlig som mulig

Regner med jeg er opptatt av å hoppe inn å ut av sengen som sist :p klarte ikke holde meg i ro så fikk aldri noe, også gikk det jo ganske fort, varmepute på ryggen og ett sup av lystgass før maska fløy gjennom rommet...

Back
Topp