Smertelindring under fødselen?

Har tenkt igjennom det :)

Sist prøvde jeg først badekar, det var utrolig godt. Lå der i over 2 timer. Så vil ha badekar denne gangen også :)

Da jeg kom ut av det prøvde jeg akupunktur (jeg trodde det var smertelindring) å ble bare irritert for nålene var bare i veien og jeg fikk mer vondt. Var hos jm her om dagen og gikk igjennom fødselen sist og da viste det seg at de skulle gjøre så jeg fikk kraftigere rier, så da skal jeg ha det denne gangen også :) for da åpnet det seg mye fortere.

Å siden jeg fikk så vondt og hadde liggi med maserier i så mange timer at jeg var totalt utslitt fikk jeg epudural.... tror ikke jeg hadde klart meg uten, selv om de sier fødselen tar lenger tid med det. Håper jeg slipper å bruke det denne gangen, men klarer jeg ikke mer vil jeg ha det.

Hadde ingen smertelindring i forrige fødsel.. Fekk berre rein oksygen på slutten fordi gutten hadde dårleg fosterlyd! Håper eg kan unngå det denne gangen og:-)

Sist lå jeg i badekar litt,deilig.
Riene dabbet av i trykkfasen,så fikk trippeldose rieforsterker i veneflonen.
Da var jeg så utslitt,så tydde til lystgass,hjalp ikke mot smerten akkurat,men ga meg noe å fokusere på.

Satser på samme denne gang :)
Og akupunktur hadde jeg for å hjelpe riene.
Selvom de var i veien,så prøver jeg denne gang også.

sist forsøkte jeg:
- badekar : funket dårlig, men mest fordi plassen var så liten
- Lystgass: funket dårlig, ble bare kvalm, svimmel og rusa, men var greit å ha noe å fokusere på annet enn smertene
- epidural - funket delvis, gikk på venstre side, men høyresiden ble ikke lammet.

Denne gangen er jeg på ABC på ullevål/ alternativ og naturlig avdeling. Er forberedt på en fødsel på rundt 4-6 timer, og vil ikke ta sjansen på å ville ha smertestillende, men ikke ha tid til å få, så da kjører vi naturlig hele veien. Blir spennende, men er forberedt på timer i helvette, også glemme det etterpå ;) Får se om det blir litt badekar (de på ABC er større enn de på den vanlige avdelingen) og kanskje no nåler=)

hadde lystgass og epidural sist og blir vell nåkke sånt denne gangen også, viss det er nødvendig. min fødsel gikk ganske så raskt etter eg fikk epiduralen, for da slappa eg av. etter ei laaang natt med ineffektive rier og null søvn gjorde det godt.   

dusj/badekar... funka sist :) også akupunktur.... funka kjempe bra sist... :) ellers skal jeg ikke ha noe anna i kroppen ... :) har ikke hatt smertestillenede med noen av mine fødsler, og har vert i fin form og hatt kjappe greie fødsler :) 

juliemirakel skrev:
dusj/badekar... funka sist :) også akupunktur.... funka kjempe bra sist... :) ellers skal jeg ikke ha noe anna i kroppen ... :) har ikke hatt smertestillenede med noen av mine fødsler, og har vert i fin form og hatt kjappe greie fødsler :) 

Sign :)

Jeg stod litt i dusjen sist, og så fikk jeg akupunktur. 

Det gikk så fort at når jordmora ramsa opp alternativene, var det så vidt hun gadd nevne epidural, hehe. Hadde aldri rukket å få satt nåla i ryggen før gutten var ute! :)

Regner med det blir samme drillen denne gangen - bare enda raskere! 

Hadde lystgass og epidural sist.

Lystgassen var fine greier..epiduralen gjorde vel sin hensikt med å få ned blodtrykket og la meg få hvile litt siden eg hadde SVforgiftning og langdryg fødsel sist..

Ellers sto eg mye i prekestolen sist. hehe fikk makk av å ligge stille med rier

Havner sannsynligvis på fødeloftet  på SUs denne gangen der har de ikkje epidural, skal nok prøve å klare meg med bare lystgassen og preikestolen..

synes ikkje rie-arbeidet var det verste..hadde god kontroll på pusten  sist.

Badekar høres litt klaustrofobisk og varmt ut, men skader ikkje prøve .

Sist hadde jeg lystgass - tok ikke særlig av smertene, men ble så innmari "full" at smertene ikke gjorde noe... og maska var god å ha for å holde fokus på noe annet... dette vil jeg ha denne gangen også...

Fikk epidural mot slutten, fødselen gikk så fort at i det anestesien kom og hadde stukket begynte pressriene - hadde 5 cm åpning da hun sjekket meg før hun ringte etter de...

Hadde da stått en stund i prekestol da jeg ikke fikk lov å ligge i sengen på grunn av stress hos snuppa da jeg lå... men om jeg hadde tenkt såpass på det hadde jeg nok klart meg med bare lystgassen - glemte nemlig å bruke den da jeg måtte opp av senga... håper på å klare meg med bare lystgass - og om fødselen går raskere denne gangen så vil det ikke være tid for å få annet enn lystgassen....

Først satt jeg i badekar og det var veldig deilig, men så ble riene sterkere og da fikk jeg først akupunktur.

Det var absolutt ikke noe for meg, de var veldig i veien og jeg turte nesten ikke å bevege meg...

Så da det ikke virket fikk jeg epidural. Det var helt fantastisk deilig og jeg fikk slappet skikkelig av. 

Første gangen hadde jeg både epidural og lystgass.  
Andre gangen hadde jeg bare lystgass, men syns ikke den hadde noe funksjon, så pælma den vekk. Så ble vel egentlig en fødsel uten noe som helst. Usikker på hva jeg blir å gjøre denne gangen.

Sist hadde jeg epidural. Kommer til å gjøre som sist og høre på jordmor, har ikke noen spsielle mål for hverken at jeg absolutt skal ha eller absolutt ikke. Ikke-medisinell smertelindring er det ikke så bra tilbud her av desverre, men kanskje tar jeg med pilatesballen min, og skal i hvert fall bruke den i åpningsfasen hjemme hvis fødselen begynner med rier. Sist ble jeg satt i gang, håper på naturlig start denne gangen!

ms.bonita skrev:
hadde lystgass og epidural sist og blir vell nåkke sånt denne gangen også, viss det er nødvendig. min fødsel gikk ganske så raskt etter eg fikk epiduralen, for da slappa eg av. etter ei laaang natt med ineffektive rier og null søvn gjorde det godt.   

Jeg hadde også epidural etter 2,5 døgn med modningsrier(igangsatt fødsel på eget ønske dag 8) Fødselen min gikk raskere da, men kjente ikke pressriene så tenker å prøve å unngå det. Var litt ekkelt at jordmor måtte fortelle meg når jeg hadde en ri. Lystgass funket også bra før jeg fikk epiduralen. Iallfall siden jeg fikk noe å fokusere på. :-)

Prøvde både det ene og det andre med førstemann;

- lysrgass, funka ikke. Fikk bare en "hangover" følelse av det
- dusjing, var helt herlig, tror jeg sto der i to timer eller noe
- Fentanyl, smertestillende
- akupunktur, funka i grunnen ikke, bare nåler som var i veien
- Epidural, hadde super effekt av denne, selv om de også satte drypp for å få kratigere rier.

Tror jeg vil prøve meg på alt utenom akupunkturen denne gangen. Så får vi se om lystgassen er nok eller om jeg trenger de andre tingene.
Hadde fødsel med stjernekikker/ansiktsleie forrige gang, og jordmor har da sagt at smertestillende (uansett hvilken) vil ha omtrent ingen effekt. Så håper på fin fødsel denne gang.

Sist fødsel hadde jeg ingenting smertestillende, men hadde faktisk ikke vondt. Var inne på sykehuset i 40 minutterfør hun kom, så det haddevært begrenset hva jeg kunne ha fått uansett :) Blir det vondt denne gangen vil jeg nok prøve noe smertestillende, men ikke epidural- da jeg har sprøyteskrekk...

Sist brukte jeg kun badekar og akupunktur, fødte på Storken på KK Haukeland. Pluss 2 paracet:P Fikk akupunktur før jeg la meg i badekaret, og jeg tror det hadde en god effekt:) Hadde 5cm når nålene ble satt, hadde de i i en halvtime før jeg gikk i badekaret. Etter 30min i badekaret gikk vannet og etter nye 30 min hadde jeg 8 cm. Så jeg tror nålene satte fart på sakene og gjorde slik st vannet gikk:) Satser på "lik" fødsel denne gang:)

Har tenkt mye på det. 
Har valgt alternativ fødeklinikk denne gangen da jeg klarte meg fint uten annet enn lystgass sist, så håper på en like fin fødsel igjen:)
Vann, akupunktur og pust skal brukes for det det er verdt!

Hadde lystgass sist og fikk akupunktur, men tror det hjalp mer for åpningen enn smertelindring., for det gikk i ganske grei fart. Skal ikke nekte for at det gjorde vondt, men vil nok ikke gjøre det noe anderledes neste gang hvis det blir like greit. Mista riene nesten helt og måtte få drypp som ikke hjalp nevneverdig. Tørr derfor ikke å få epidural neste gang, for det kan også gjøre at riene forsvinner.

Back
Topp