Smertelindring under fødsel

Rog90

Glad i forumet
Selv om det fremdeles er lenge til, har jeg begynt å tenke på (og ikke minst drømme om) fødselen :) Er usikker på hva jeg skal ha av smertelindring. Er utelukkende positiv til lystgass, akupunktur, badekar, massasje og har tenkt å ha med risposer som jeg også har brukt mye nå for smerter både i magen og i ryggen. Epidural, spinal og alt dette andre er jeg mer usikker på. Lurer derfor på hvilken smertelindring tenker dere å ha, og hvorfor :)

Her blir det mest sannsynlig keisersnitt, men jeg ville gledelig vært åpen for epidural og lystgass denne gangen hvis jeg skal føde vaginale denne gangen.

Uheldigvis tilbyr ikke sykehuset jeg skal føde på lystgass. Sjekket opp hva sykehuset ditt tilbyr av smertelindring?

Sykehuset her tilbyr ikke lystgass :(
Begge de andre gangene, ville jeg ha badekar, risposer etc. Alt naturlig. Rakk absolutt ingenting. Men OM jeg skulle rekke noe denne gangen, blir det epidural! :)

Regner med kun lystgass her om jeg får lik fødsel som de andre to. Hadde ingeting med første og lystgass med andre. To kjappe fødsler da :)

Her blir det mest sannsynlig keisersnitt, men jeg ville gledelig vært åpen for epidural og lystgass denne gangen hvis jeg skal føde vaginale denne gangen.

Uheldigvis tilbyr ikke sykehuset jeg skal føde på lystgass. Sjekket opp hva sykehuset ditt tilbyr av smertelindring?
Her tilbys epidural, akupunktur hvis jordmor med kompetanse er tilstede, pudenal, saltvannspapler og lystgass.

Jeg har ikke planlagt hverken det ene eller andre, men tar stilling til det når jeg ser hvordan fødselen forløper. Jeg har ingen spesiell målsetning om å føde helt naturlig, men jeg tenker heller ikke at jeg MÅ ha det ene eller andre. Jeg tar det som det kommer, akkurat som sist. Kanskje trenger jeg ingenting, kanskje er det lurt med noe.

Jeg har født to ganger før, og hatt epidural begge gangene. Nå sist jeg fødte så skulle jeg ikke ha epidural, helt til de startet fødselen og timene gikk med sinnsyke rier så endte det med epidural, babyen ble født 30 min etter jeg fikk den.(virker som jeg jobber i mot riene, men med epidural kjenner jeg ingenting til åpningsriene så kroppen får slappet av og det åpner seg kjapt) Så kjenner jeg meg selv rett så blir det epidural denne gangen og, også får jeg heller bli positivt overrasket om jeg klarer meg uten. :smiley-ashamed008det gjør så sinnsykt vondt når de skal rive av tapen på ryggen, sist så hadde de tapet slangen(epidural) langs hele ryggen, trodde jeg skulle daue når de rev av all tapen der bak :smiley-ashamed004

Jeg har ikke planlagt hverken det ene eller andre, men tar stilling til det når jeg ser hvordan fødselen forløper. Jeg har ingen spesiell målsetning om å føde helt naturlig, men jeg tenker heller ikke at jeg MÅ ha det ene eller andre. Jeg tar det som det kommer, akkurat som sist. Kanskje trenger jeg ingenting, kanskje er det lurt med noe.
Jeg tenker også som deg i utgangspunktet, men har opplevd smerter så sterke at jeg ikke har klart å få frem et eneste ord (ikke fødseldrealtert). Er redd for at fødsel skal være like smertefullt, og at jeg ikke får gitt beskjed...

Har 2 fødsler bak meg. 1. med epidural og lystgass. 2. bare lystgass, var mye "freshere" etter den fødselen!
Går for bare lystgass denne gangen også:) Men man vet jo aldri! Drar det seg ut i flerfoldige timer skal man aldri si aldri til den epiduralen:P

Jeg tenker også som deg i utgangspunktet, men har opplevd smerter så sterke at jeg ikke har klart å få frem et eneste ord (ikke fødseldrealtert). Er redd for at fødsel skal være like smertefullt, og at jeg ikke får gitt beskjed...

Det kan være lurt å skrive et fødebrev, som du leverer til jordmor når du kommer inn. Der kan du skrive litt om hvordan du ønsker det, og at du gjerne vil ha smertelindring.

Når det er sagt er det jo greit å huske på, at for de aller aller aller fleste, er ikke smertene på det tidspunktet fullstendig konstante og maksimalt vonde. Når du har rier, får du jo smertepauser hvor du faktisk får pustet litt ut. Epidural feks, det må man jo ta på riktig tidspunkt - ikke for tidlig for da stopper alt opp, og ikke for sent for da rekker det uansett ikke å virke.

Det kan være lurt å skrive et fødebrev, som du leverer til jordmor når du kommer inn. Der kan du skrive litt om hvordan du ønsker det, og at du gjerne vil ha smertelindring.

Når det er sagt er det jo greit å huske på, at for de aller aller aller fleste, er ikke smertene på det tidspunktet fullstendig konstante og maksimalt vonde. Når du har rier, får du jo smertepauser hvor du faktisk får pustet litt ut. Epidural feks, det må man jo ta på riktig tidspunkt - ikke for tidlig for da stopper alt opp, og ikke for sent for da rekker det uansett ikke å virke.
Ja, har tenkt å ha fødebrev men er litt usikker på hva jeg skal skrive ift. Epidural eller ikke. Ser vond ut den sprøyta også siden den skal så langt inn, og har hørt at en blir så låst til senga når en har tatt det. Vanskelig dette her. Skal bli godt når det hele er overstått :)

Epiduralsprøyta kjente jeg ikke. Hadde så vondt at jeg ikke kjente når han stakk i det hele tatt. Opplevde epidural som å komme til himmelen. Mitt beste tips er å ha et åpent sinn til smertelindring. Man vet aldri hvordan fødsel blir og det er umulig å planlegge at man ikke vil ha det ene eller andre før fødsel:happy:

Ja, har tenkt å ha fødebrev men er litt usikker på hva jeg skal skrive ift. Epidural eller ikke. Ser vond ut den sprøyta også siden den skal så langt inn, og har hørt at en blir så låst til senga når en har tatt det. Vanskelig dette her. Skal bli godt når det hele er overstått :)

Skriv det rett og slett rett ut; at du er usikker på hva du mener om epidural. Skriv at du er bekymret for å ha så vondt at du ikke får sagt det du vil, men at du syns selve sprøyta ser litt skummel ut også. Vær helt ærlig, så vet de hvordan du tenker :-)

Her blir det badekar frem til fødselen, da jeg ikke får føde i vann. Lystgass og massasje.

Kan ikke få epudural pga tidligere kS.

Akupunktur og badekar skal jeg ha.
Ahus har kutta lystgassen.

Back
Topp