Smertelindring under fødsel

Mamma til A

Glad i forumet
Januarskatter 2015
Hei. Jeg venter første barnet og har termin 31.des. Jeg er veldig innstilt på at jeg skal kun ha lystgass. Har hørt at epidural kan i noen tilfelle gi langvarig ryggskade!! Dere som fått epidural, hva slags erfaring sitter dere m? Er d vondt å få det i ryggen?

Epidural var gull verdt for min del. Første gangen hadde jeg det under riene og denne gangen under pressriene også. Sparte endel krefter på det:) ikke hørt noe negativt om epidural jeg da, ikke lest meg så veldig opp på hverken fødsel eller smertelindring

Jeg har hatt to lange fødsler og synes epiduralen er helt fantastisk! Den er ikke vondt å sette siden du får godt med lokalbedøvelse på forhånd. Det eneste plagsomme er å måtte sitte rolig gjennom rier! Den siste gangen bommet hun noen ganger før den satt, men alt gikk fint.
Den har dog ikke tatt pressriene, som jeg synes er de aller verste. Men det er individuelt.

Fødsler er så utrolig forskjellige. For noen går det helt fint uten smertelindring, mens hos andre er det rett og slett helt nødvendig.

Tror ikke du trenger å være redd for varige skader, det er jo noe de gjør hver dag og svært sjelden noe går galt.

Jeg har snakket med jordmoren min på sykehuset og avtalt at jeg ikke utelukker muligheten helt, selv om jeg helst ikke vil ha det. Om fødselen drar ut og varer lenge kan det være godt å få mulighet til å slappe av litt :) men hun sa at fødsler uten har bevist å gi minst rifter og komplikasjoner...

Selvfølgelig er muligheten tilstede for å få skade av epidural - man stikker jo en nål inn i et område med mye sårbart nervevev. Men jeg har aldri hørt om noen som har fått skader av dette under fødsel. De epidural-skadene jeg har hørt om har skjedd under andre typer medisinske inngrep med andre typer komplikasjoner. Jeg for min del er veldig lite lysten på en nål inn i ryggen, men tror du kan være rimelig trygg - dette gjør de stort sett daglig på føden, og når vi ikke hører om tilfeller der det har gått galt under fødsel - kan ikke risikoen være så stor:-)

Hvis du sammenligner smerter fra en annen dimensjon, altså sterke intense rier i x antall timer og det å sette epidural, ville du gjort det igjen og igjen. Jeg må ærlig si at jeg merket det ikke engang, ikke i forhold til riene som sto på. Han satt den mellom to rier. Alt her i verden har en risiko, Sonia, men denne risikoen om at noe skal gå galt er svært liten i forhold til hvor mange som blir satt. Hvor skal du føde? Er du sikker på at dem har lystgass der? Mange sykehus som har sluttet med det.

Begge mine fødsler har vært med lystgass, og akupunktur, og det gikk veldig greit. Har planer om badekar denne gangen, men vet at de har lystgass tilgjengelig.
Det beste med lystgassen er egentlig at man puster skikkelig, og at det tar toppen av riene..

Hvis du finner ut underveis at du trenger epidural, eller annen smertelindring, så regner jeg med at smertene er såpass utslitende eller vonde at det ikke vil være tvil om at du vil ha behov for epidural, og da tror jeg du ikke tenker på annet enn å få litt lindring...

Takk jenter :) mamma fikk epidural sist (6 år siden) hun mener at hun fortsatt får vondt, der de satt epidural.

Skal føde på Bærumsykehus. De har lystgass. Måtte høre m dem sist jg var der for 3 uker siden :p

Jeg har fått epidural under tre av fire fødsler. Ingen plager i etterkant. Definitivt verdt det! Den har virket forskjellig alle tre gangene, det har nok med hvor stor dose en får. Det er ikke vondt, men som det blir sagt over her så er det ubehagelig å måtte sitte helt stille under en ri....

Jeg synes epiduralen var helt fantastisk, og vil ha det denne gangen også hvis alt ligger til rette for det.

Fikk satt spinal og den blir satt lengre inn en epiduralen. Lokalbedøvelsen som er den samme er noe ubehagelig å få, men ikke vond. Spinalen kjente jeg ikke. Så trenger du epidural underveis så takk ja;)

Takk jenter :) mamma fikk epidural sist (6 år siden) hun mener at hun fortsatt får vondt, der de satt epidural.

Skal føde på Bærumsykehus. De har lystgass. Måtte høre m dem sist jg var der for 3 uker siden :p

Jeg fødte på Bærum for 2 dager siden. (termin 31.12.14) Hadde opprinnelig tenkt å prøve kun lystgass. Men med vannavgang kl 07.50 tirsdag morgen og at jenta ble født onsdag kl 12.08 så var jeg altfor utslitt til å klare det hela uten epidural. Den var gull verdt for meg. Sammen med lystgass. Kjenner jeg er litt sår i ryggen hvor den ble satt men regner med at det går over etter hvert.

Syns ikkje lystgass hjalp noe særlig.. Epidural var gull første fødsel, denne gangen fikk eg den for seint, den rakk ikkje å virke ;)

Jeg har født 2 ganger før- èn gang med epidural og èn gang uten. For min del (og mannen min sin!) var fødselen med epidural helt klart å foretrekke. Jeg hadde mye mer kontroll, var "til stede" i min egen fødsel, i motsetning til da jeg fødte uten- da var jeg bare helt hinsides alt og husker lite etterpå..

Fikk satt spinal og den blir satt lengre inn en epiduralen. Lokalbedøvelsen som er den samme er noe ubehagelig å få, men ikke vond. Spinalen kjente jeg ikke. Så trenger du epidural underveis så takk ja;)

Samme her! Ikke noe øm eller noe i området der de satt spinalen :-)

Min erfaring er å ta fødselen som den kommet. Se hvordan kroppen takler det.

Jeg ville helst ikke ha epidural på grunn av at jeg er livredd nåler.

Når jeg var på sykehuset så sa jeg at går dette videre opp i smerter skal jeg ha epidural. Ente opp med å føde uten. Hadde god kontroll på kroppen i forhold til omstendighetene. Brukte badekar,risputer som lindring. Som førstegangs hadde jeg ikke peiling på hva jeg gikk til. Men følg magefølelsen og kroppen din. Rop,pust og gled deg til ungen er ute. For det er en hærlig følelse. Lytt til kroppen.

Min erfaring er å ta fødselen som den kommet. Se hvordan kroppen takler det.

Jeg ville helst ikke ha epidural på grunn av at jeg er livredd nåler.

Når jeg var på sykehuset så sa jeg at går dette videre opp i smerter skal jeg ha epidural. Ente opp med å føde uten. Hadde god kontroll på kroppen i forhold til omstendighetene. Brukte badekar,risputer som lindring. Som førstegangs hadde jeg ikke peiling på hva jeg gikk til. Men følg magefølelsen og kroppen din. Rop,pust og gled deg til ungen er ute. For det er en hærlig følelse. Lytt til kroppen.
Signerer den, ta det som det kommer:) Fint å sette seg inn i hvilke alternativ som finnes, kanskje lage seg noen ønsker og tanker rundt det, men være forberedt på å ta en helomvending og ikke bli skuffet om ikke alt gikk etter planen:) Smerte oppleves veldig forskjellig fra person til person. På min første fødsel tror jeg bare de satt epidural uten å spørre fordi jeg fikk intense skjelvinger og ble "borte".

Jeg tenkte at jeg skulle klare meg uten smertelindring evt bare lystgass men smertene var så intense og fødselen dro på så mange timer at å få epidural føltes som å komme til himmelen!! Nøler ikke et sekund igjen!! :-) når de fjernet den etter 12 timer inni kjente jeg ingenting der de satt stikket, jeg kunne gå på do null problem og har ingen plager siden.
Ta epidural!! ;-) hvorfor ha mer grusom smerte enn du må? Du kjenner jævlig godt når babyen kommer ut under pressriene (believe me) med epidural og. Og det var vondt nok!

Lykke til med fødselen! :-)

Min tanke rundt hele fødsels greia er å si klart i fra at jeg ønsker å prøve det av smertelindrende de kan tilby før epidural. Men at vis jeg ber om det skal jeg ha det så lenge forholdene ligger tilrette for det. Jeg er ikke redd nåler eller at jeg skal få senskader. Muligheten er jo der. Men svært liten. Jeg ønsker å ha en fødsels opplevelse som jeg kan tenke tilbake på med mere gode og stolte følelser, enn føle at ingenting gikk slik jeg hadde håpet og ønsket.

Har prøvd begge deler!!
Ja, digg med epidural. Enorm stolthet uten!!!
Og det et jo en risk å ta!!! Men det er som å borre hull med og uten bedøvelse da!!
Ekkelt å presse it ingen med epidural synd jeg, mye bedre å presse ut uten!!

Back
Topp