Smertelindring under fødsel

1+1

....
Dere som har født før, hva er deres erfaringer med ulike typer smertelindring? Hvordan husker dere det virka? :-)

Jeg hadde veldig god nytte av lysgassen, fikk epidural og, men føler ikke den hjalp igrunn, mulig jeg fikk for lite, eller at den ble satt feil, hadde fryktelig vondt i ryggen uka etter fødsel..   Var ikke badekar ledig til meg, så jeg satt i dusjen, hang over en krakk, og det varme vannet var jo god smertelindring..
Denne gangen vet jeg ikke hva jeg vil ha,  lyst på lystgass, men hører at mange plasser er lysgassen tatt bort, så denne gangen tar jeg det litt på sparket..

Kun epidural som hjalp her. Tror lystgassen min var skrudd for lite på, kjentest bare ut som å puste inn gammel luft, veldig ekkelt. Jordmor insisterte på å komme med varme risposer i ny og ne. Jeg lot henne styrepå med det som hun ville, men merket ikke mye bedring av det. Men det var i allefall behagelig med noe varmt nederst på magen, selv om ikke smertene ble mindre. Hadde først bestemt meg for ikke å ta epidural, men ombestemte meg. Da jeg endelig fikk den, tok det bort smertene overalt, bortsett fra et lite punkt på magen. Så det gjorde kjempevondt akkurat der, som om noen stakk en nål inn når riene toppet seg, men alle andre steder var jeg helt bedøvd. Det var uansett til stor hjelp.

Jeg hadde ingen form for smertelindring hverken da jeg fødte Sondre eller Tuva. Min form for smertelindring var å puste rolig og dypt og telle ned når riene pågikk. Mellom riene prøvde jeg å slappe av og ikke tenke på neste ri. Det å føle trygghet, en god jordmor og trygg mann ved min side hjalp også på. :-)

første min kom setefødsel så da brukte jeg epidural.Å det var selvfølgelig veldig greit,kjente ingenting.
MEn for to år siden med jenta brukte jeg ingen ting å faktisk en mye bedre fødselopplevelse da du føler du virkelig har vært til stede å kjempet fram det lille som du har bæret på i 9 måneder.Det er JÆVLI vondt når det står på men absolutt verdt det.D er en herlig følelse.alt er uansett "glemt"sekundet du ser den lille blir lagt på magen din.. å etterpå kom jeg meg med en gang . Så nå er jeg egentlig instilt på en naturlig fødsel uten smerterlindring men man vet aldri..

Med første mann brukte jeg epidural. Det var grusomt. Følte jeg mista hele kontrollen over kroppen min. Det ble så alt for medisinsk. 
Men andre så brukte jeg badekar, akupunktur og lystgass. og det var en MYE finere fødsel. Jeg fikk jobbe sammen med kroppen og ikke mot den som det føltes med epiduralen.
Så jeg skal IKKE ha epidural, aldri mer. Så denne gang blir det å prøve seg frem med lysgass, akupunktur og badekar. Gleder meg! 

badekar, akupunktur og lystgass her også... :)
Følte fødselen var lang (gikk med rier hjemme i et par døgn uten søvn, som ikke tok seg skikkelig opp) kjempetøff og jeg var utslitt,  - følte jeg ikke klarte og "henge med" utover natten.. Men det var lindrende og godt i badekaret, men når jeg hadde vært der lenge nok uten at babyen kom, måtte jeg opp i senga, og fikk akupunktur, og lystgass på slutten... Jeg hadde en god jordmor som hjalp meg å innhente kontrollen hver gang jeg "ga opp og falt ut" :)
Ved de siste pressriene ba jordmor meg ta bort lystgassen så jeg var helt klar da han kom! Og det var virkelig himmel på jord!!

Vil gjøre det på samme måte igjen tror jeg...

Helt vilt utmattende og vondt, men likevel, en fantastisk opplevelse!

hade lystgass og epidural sist, lystgassen funka svært lite utenom at du konsentrere deg om å pusta skikkeligt, epiduralen va en himmel :) så d blir d denne gang og

Sist gang prøvde jeg bare lystgass men klarte ikke puste rolig så ga det opp. Den her gangen fikk jeg bare en stikkpille men virket ikke. Men varmeflasker var deilig.

Jeg hadde lystgass å den syntes je hjalp meg mye. fikk også prøve akepunktur men det funke ikke på meg i det hele tatt. fikk epidural og den funke fint i to timer så slapp det i det ene beinet så i det andre etter hvert. tror også det ødlagte litt fødselsforløpet. Je kjente ikke når je måte pressse osv så denne gangen her skal jeg ikke ha epidural. je går nok for de naturlige smertelindringene denne gangen som lystgass og evt dusj/bad:-)

Fint med så mange tilbakemeldinger :-) Er det ingen som har fått sånn i armen? Husker ikke hva det heter :P Jeg tenker å spør om badekar i åpningsfasen - men vil ikke føde i det i tilfelle jeg trenger sterkere medisiner :P Og så vil jeg prøve lystgass da :) Epidural vil jeg helst unngå, men det får jeg se an ;-)

Back
Topp