Smertelindring (klageinnlegg)

Linn.og.gutt4mars

Andre møte med forumet
Planlegger fødselen både fysisk og psykisk. Snakket med jordmor, og lurte på hvilke smertestillende jeg kunne ha i bakhånd, dersom jeg trengte det......
DET skulle jeg ikke gjort! Ble super frustrert/redd/forbanna!
Fikk vite at det sykehuset jeg skulle føde på ikke hadde lystgass. De hadde visst ikke god nok utluftning, så sykepleierene trasket rundt og var litt for happy.....
Har nåleskrekk, så akupunktur er uaktuelt!

Epidural ville hun slett ikke anbefale meg spesielt fordi jeg var førstegangsfødende. Hun hadde erfaring nok til å si at Epidural ga mer problemer enn "glede". I tillegg til "dopet" måtte jeg mest sannsynlig kobles på drypp, og ikke visste jeg hvordan jeg skulle presse osv.osv.
Greit tenkte jeg.... Ikke Epidural altså... Petidin da?
Naaaiii..... Sa jordmor... Petidin er morfin, og vil gå rett i ungen. Du kan risikere at ungen må få Narcanti (motgift) med en gang den kommer ut. Det vil du vel ikke?
Neeei, jeg vil ikke det....

Badekar da? Har hørt mye bra om badekar!!!

Joooo..... Badekar hadde de, men kun ett, og jeg fikk ikke føde i det. Dessuten sto det på et eget rom, så jeg skal liksom hesblese meg opp fra badekaret når pressriene kommer, kle på meg, over gangen og inn på et annet rom for å føde......

Så hva i alle dager kan jeg da få mot smertene lurer jeg på!!!!
Jo svarte min søte, snille jordmor.... Du kan få en stikkpille med Paralgin Forte.....

Hæææ???? Tuller du???? En stikkpille????
Joda så jordmor. Det var det jeg kunne få. Men jeg måtte jo huske på at fødselen var en HELT naturlig ting. Det var da ikke SÅ vondt!!!!

Jeg ble helt paff.....
Gleder meg ikke akkurat nei.........

er det mulig[:@][:@]
blir så sint når de sier sånt...
vet om ei jordmor som sa vi kvinner skapt for å føde så smerter må du tåle...
det er faktisk ikke alle som kan føde selv...
noen som er så jævlig vanskelig og vrang[:'(][:'(]

Hei du.
Skjønner deg godt jeg, men må også si at jeg har født to gutter uten smertestillende. Greit, med nr en fikk jeg litt morfin en halv time/ time før han kom ut, men fikk ikke no med nr to. Ingen fødsler er like, men syntes man burde gå inn for en fødsel uten smertestillende. Og går ikke det burde man kunne få noe ihvertfall. Rart at de ikke har noe annet enn ei stikkpille.
Klem

virker som om jordmoren din er imot alt som heter smertelindring. er endel jordmødre som er i mot det. Ble sjokket over å lese dette innlegget. da jeg fødte datteren min så fikk jeg epuderal, takk gudlov for den. vet ikke hva jeg skulle gjort hvis jeg ikke hadde fått epideral. Skjønner faktisk ikke hvorfor jordmoren din foreslo paralginforte.
Ikke kvi deg til fødselen, får du en annen jordmor en hun du går til så kan jeg love deg at det er ikke så fælt hun jordmoren du går til vil ha det til.
jeg har sprøyteskrekk selv og vet åssen du har det, men når du er mitt oppi det så blir det helt anderledes.
ORIGINAL: Linn.og.gutt4mars

Planlegger fødselen både fysisk og psykisk. Snakket med jordmor, og lurte på hvilke smertestillende jeg kunne ha i bakhånd, dersom jeg trengte det......
DET skulle jeg ikke gjort! Ble super frustrert/redd/forbanna!
Fikk vite at det sykehuset jeg skulle føde på ikke hadde lystgass. De hadde visst ikke god nok utluftning, så sykepleierene trasket rundt og var litt for happy.....
Har nåleskrekk, så akupunktur er uaktuelt!

Epidural ville hun slett ikke anbefale meg spesielt fordi jeg var førstegangsfødende. Hun hadde erfaring nok til å si at Epidural ga mer problemer enn "glede". I tillegg til "dopet" måtte jeg mest sannsynlig kobles på drypp, og ikke visste jeg hvordan jeg skulle presse osv.osv.
Greit tenkte jeg.... Ikke Epidural altså... Petidin da?
Naaaiii..... Sa jordmor... Petidin er morfin, og vil gå rett i ungen. Du kan risikere at ungen må få Narcanti (motgift) med en gang den kommer ut. Det vil du vel ikke?
Neeei, jeg vil ikke det....

Badekar da? Har hørt mye bra om badekar!!!

Joooo..... Badekar hadde de, men kun ett, og jeg fikk ikke føde i det. Dessuten sto det på et eget rom, så jeg skal liksom hesblese meg opp fra badekaret når pressriene kommer, kle på meg, over gangen og inn på et annet rom for å føde......

Så hva i alle dager kan jeg da få mot smertene lurer jeg på!!!!
Jo svarte min søte, snille jordmor.... Du kan få en stikkpille med Paralgin Forte.....

Hæææ???? Tuller du???? En stikkpille????
Joda så jordmor. Det var det jeg kunne få. Men jeg måtte jo huske på at fødselen var en HELT naturlig ting. Det var da ikke SÅ vondt!!!!

Jeg ble helt paff.....
Gleder meg ikke akkurat nei.........

Hei, og takk for svar.
Må bare få si at jeg ikke har tatt stilling til om jeg skal bruke smertestillende eller ikke.Det tar jeg når vi kommer så langt. Er førstegangsfødende så jeg vet ikke hva jeg går til, men jeg ville bare ha den betryggelsen at det fantes noe i bakhånd som jeg KUNNE ta, dersom smertene ble for ille. Derfor fikk jeg hakeslepp, og følte meg lite høy i hatten når jeg fikk en slik beskjed av jordmor. [:@]

at du er førtsgangsfødende har ingenting og si iforhold til epidural hvor jobber denne jordmoren?? gjør som du vil ikke tenk på andre en deg selv!!

det du sier er ikke tilfelle bare så det er sagt!! kjenner flere som har revnet uten epidural en med dette er en myte som er laget av denm som ikke er for epidural!!

Glemte og skrive om badekar, for jeg lå også i badekar i ca en time før jeg kastet opp og da mente jordmor at riene var for sterke. Det hu sier om at du må flytte deg fra badekaret, kle på deg og gå til et annet rom og at dette er "problematisk" er jo bare tull. Jeg måtte det og det var ikke noe problem for meg. Vi hadde badekaret i et rom og fødestua lengere opp i gangen. Når jeg var ferdig med og bade tørket jeg meg og ruslet ( så godt jeg kunne med sterke rier... hehehe...) opp til fødestua.

Må også legge til at i ettertid når jeg tenker på hvordan jeg krøket meg frem i korridoren med rier og vondt må jeg nesten le litt. Tenk hvor morsomt det ser ut for andre. Greit og se litt humoristisk på det i ettertid syntes nå jeg.
Klem

For ei skrekkelig jordmor det hørtes ut som. Du skal ikke høre på henne hvis du vil ha epidural. Lytt til hva kroppen din sier og kjenn på hva du selv tåler av smerte. Har selv født 3 barn uten noe som helst bortsett fra lystgass første gangen. Det har gått veldig bra og ja, det var vondt. Men belønningen for strevet var verdt det. Fikk siste fødte nå for snart 2 uker siden. Fikk da sprøytet Xylocain rundt åpningen for å dempe svien, men det hjalp ikke stort. Det som hjalp betraktelig var å legge varme kluter der mens pressriene sto på. Det er utrolig god smertelindring i varme. Ang. Petidin så brukes ikke det lenger pga alle komplikasjonene det medførte. Vil du ha epidural, så be om det. Ingen kan nekte deg det. Det er til for å brukes og alle tåler smerte forskjellig. Håper du finner ut av hva du vil og får en god opplevelse[;)]

Hei.Sykehuset jeg føde på hadde ikke lystgass.. Jeg fikk både peddrin og paralginforte.. Vesla skreik med en gang hun kom ut, og var ikke noe antydninger til at noe hadde kommet over til hu, men jordmoren ga for sikkerhetens skyld en sprøyte... Enegtlig lønner deg seg ikke "planlegge" smertelindring for det kan bli helt anderles enn du trudde.. BADEKAR er å annbefales, jeg syntes det var kjempe digg, det fikk deg til å slappe av og sove litt i mellom riene.. Hadde jeg kunne velget ville jeg ha født i vann

Heisann!

Må bare si at den jordmoren du har snakket med er helt på bærtur!
Hun hørtes helt håpløs ut! Det er du som skal føde, og dermed er det du som bestemmmer over din kropp.
Jeg ble skikkelig forbannet da jeg leste hvordan jordmoren behandlet deg!
Hun skal jo være der for deg og hjelpe deg, ikke svartmale alt sammen....

Jeg har selv født to døtre, og er nå gravid igjen.
Med nr. 1 gikk fødselen så raskt at jeg ikke egentlig rakk å tenke på smertelindring i det hele tatt.
Lå 1-times tid i badekaret før jeg ble jaget opp og nedover korridoren, inn til fødestuen.
Klarte såvidt å komme meg nedover gangen (selvfølgelig fikk jeg det nederste rommet), og ba
om rullestol fordi det var så vondt å gå... Neeeeida det hadde de ikke. Dessuten hadde jeg bare godt
av å gå, og det var leeeeeenge igjen før jeg hadde full åpning. Da jeg endelig kom meg opp i sengen,
ville jeg bare presse. Jordmor sjekket, å jo jammen.... jeg hadde jo full åpning.
Fostervannet ble tatt, og 45 min. sendere lå jeg med verdens hærligste jente i armene:o)
Gikk egentlig utrolig fint, men jeg var ganske så forbannet på den håpløse jordmoren,
der jeg gikk nedover gangen, uten rullestol...
Uansett... jeg revnet endel da... og måtte sy. Heldigvis ble jeg helt bra igjen.

Med nr. 2 var det en ganske så anderledes fødsel. Hadde hatt masse rier flere dager i forveien...
og da jeg kom inn på sykehuset for sjekk, forsvant riene etter hvert. Det ble bestemt at de ville
hjelpe fødselen litt igang. Slitsomt å gå med rier så mange dager. Jeg ble da spurt om jeg ønsket noe
smertelindring. Ikke hadde de lystgass eller akkupunktur som jeg hadde lyst til å bruke...
Men jordmor tilbydde meg epidural?! Etter endel betenkning sa jeg ja. Og jeg anget ikke et sekund, i etterkant.
Selve nålen ble satt, men jeg fikk ingen smertestillende før fødselen var godt i gang. Og da fylte de på med en
sprøyte ( Hadde selvfølgelig også drypp med saltvann, for å forhindre blodtrykkfall). Jeg merket sakte men sikkert
at bedøvelsen forsvant, og da smertene ble uutholdelig ba jeg om mer. Utrolig hvor bra det virket på meg.
Hadde full førlighet i bena og var mye oppe og gikk. Bedøvelsen virket som et bedøvende belte rundt magen på meg.
Og da pressriene kom, kjente jeg faktisk det meste og kunne være med på å presse.
Revnet også denne gangen, men klarte selv å trykke den lille ut. Og da det hele var over, og de skulle sy,
måtte jeg faktisk få bedøvelse.

Så min erfaring er: Jeg velger Epidural når denne lille vennen også skal ut!
Jeg har født en uten noen form for smertelindring. For all del, det gikk bra det og.
Men etter fødsel nr. 2, med meget bra smertelindring, kan jeg ikke tenke meg noe annet denne gangen.
Og det er ingen tvil: Epidural er den smertelindringen som fungerer best.
Men for all del, hatten av for dere som vil klare dere uten!!!!!
Jeg hadde nok ikke valgt epidural, om det hadde vært mulighet for akkupunktur, badekar eller lystgass som
smertelindring.

Stå på for ditt valg! Så lenge det ikke er medisinsk uforsvarlig, så skal du selv
få lov å bestemme hva DU vil!!!! Ikke la deg overkjøre av en jordmor som hører fortiden til.
Det er ditt valg og din kropp!

Og prøv å ikke gru deg til fødselen, det er vondt, men det går bra!
For ikke å snakke om den utrolig flotte gaven man får når det hele er over.
Verdens nydeligste lille baby, som dere har laget[:)]
Sukk.... jeg smiler og har sommerfugler i magen bare jeg tenkter på det!

Lykke til!

Med vennlig hilsen
Lehcar

Hei alle sammen, og igjen tusen takk for svar. De beroliger en nervøs "fersking".
Har vurdert et annet sykehus hvor de har mer å velge mellom, men det er ikke praktisk mulig pga. avstandene det blir.
Skjønner at denne jordmoren er subjektiv når det gjelder å få unge, men jeg må innrømme at det hun sier setter spor alikevel. Nevnte dette for svigermor i tillegg, og hun la ut om at fødselen ikke var noe å tenke på. Gjorde ikke vondt i det HELE tatt. INGENTING å ta på vei for. Gikk så fort og bla,bla,bla........[:'(]
Svigermor er kjempeålreit hun altså, men da fikk jeg egentlig nok..... Dett var dett! Nå ville jeg ikke snakke med flere om dette!
Vet ikke helt om jeg skal le eller gråte!
Vi får se hvordan det går.... Enda har vel ingen blitt der inne, Right??!![8D]
Det ordner seg nok!
Ha en fortsatt god natt! Nå er det hvertfall natta for oss!

Hei på deg. Ser at du er fra Dovre,og da er det på Lillehammer du skal føde,ikke sant?
Vel,jeg har snakket med venner av meg som har fått barn der,og selv om det ikke er lystgass så er det ikke mangel på smertelindring! Du vil få det du trenger,så slapp av!
Mange jordmødre er litt sånn "tilbake til naturen" ,men når du er på sykehuset vil du få det du trenger!!

Hei du.
Skjønner deg godt jeg, men må også si at jeg har født to gutter uten smertestillende. Greit, med nr en fikk jeg litt morfin en halv time/ time før han kom ut, men fikk ikke no med nr to. Ingen fødsler er like, men syntes man burde gå inn for en fødsel uten smertestillende. Og går ikke det burde man kunne få noe ihvertfall. Rart at de ikke har noe annet enn ei stikkpille.
Klem

Har denne jordmoren født selv noen gang el??hehe...jaja...signerer denne jeg....men jeg går inn for en fødsel uten smertestillende...[:D]

Er det Lillehammer eller Gjøvik du skal føde på? Er ikke Dovre i nærheten av en av de plassene, isåfall ambefaler jeg deg å føde på Lillehammer istedefor Gjøvik.. Har venninner som har født der og er MEGET missfornøyd... Lillehammer tar og passer godt på deg de dagene du er der, de kommer ofte inn og spør om det er noe du trenger.. Er det noe du lurer på så er det bare og spørre de... Jordmødrene og barnepleierne der er helt suuuuuupre:) Tror ikke jeg ville hørt på hun jordmoren din.. Du får epidural om du vil det.. Lystgass vet jeg de ikke har på lhmr... Men med smerte skal man føde sitt barn er det noe som sier.. Smerter har man uansett liksom.. Håper alt ordner seg og lykke til

hehe tenkte det samme som deg. når jeg fødte datteren min så hadde jeg og epidural. dem skrudde den ikke av når press riene kom. de er like sterke selv om man har epuderal.
ORIGINAL: Cecci85

for no tull,jeg født for første gang for litt over 6 uker sideen...
jeg hadde eidural,og skjønta da hvordan jeg skulle presse forde om,
fikk drypp da,men det gjorde da ingenting...
det skal du ikke være redd for,og når de setter de får du bedøvelse så det kjenner du ikke...
slapp av du,ta det som det kommer...

for noe tull...
ORIGINAL: hildemor_84

ORIGINAL: louis2

det du sier er ikke tilfelle bare så det er sagt!! kjenner flere som har revnet uten epidural en med dette er en myte som er laget av denm som ikke er for epidural!!

Sa ikke at det ALLTID skjer...men det skjer OFTE.....du kjenner flere som har revnet ja..er jo ganske normalt å revne litt uansett...men en revner ofte mer med epidural.............må ofte ha omfattende sying nede på operasjonsstua............ Dette er ikke noe jeg tror fordi jeg er imot epidural,men fordi jeg så det veldig mange ganger selv da jeg jobbet på føden........... Jeg er ikke imot epidural,men ville ikke ha det pga det jeg har sett..... klarer jordmor å skru ned dryppet når en skal presse er det jo ingen problem, da kjenner man jo riene like godt...,men det er ikke alltid like enkelt å regulere dette...........og da kjenner man de ikke like godt, blir fortere sliten og må sansynligvis presse mye lengre.............. MEN som jeg sa i første innlegget folk er jo forskjellige og opplever dette på forskjellige måter............men jeg ville heller prøvd andre smertestillende metoder først...........

Angående badekaret så kastet jeg også opp som Linka...så det var oppi og utav badekaret om hverandre....måtte kaste opp hele tida...kastet opp ut bilvinduet på vei til sykehuset også[:)] men syns alikevel det var greit å ligge i badekaret pga jeg ble trettere da, og når jeg fikk lystgassen etterpå klaret jeg å puste bedre og pga kroppen var trett slappet jeg mer av.............. Så jeg tror også det går fint å bruke badekaret, selv om det ligger litt lengre nedi gangen.....klarer fint å gå litt...mange syns også det er bedre å gå enn å ligge når man har rier........

Bare en liten ting; jeg har ikke født selv ennå, og tenker på dette med smertestillende. I utgangspunktet vil jeg føde uten smertestillende, men jeg aner jo ikke hvordan en fødsel blir... Men jeg har jo lest om disse metodene, og om epidural står det bl.a. at om den blir satt feil, for langt inn f.eks. så kan man ende med sinnsyk hodepine i flere dager. Har selv opplevd mindre flinke leger på sykehus, og er veldig skeptisk til at noen skal putte en nå inni ryggen min. Men skjønner jo at det må være deilig å få god smertestillende.... Men jeg har funnet ut at jeg tar det som det kommer - ber om smertestillende om jeg føler det blir for ille. Aner ikke hvordan min smerteterskel er i forbindelse med fødsel....[8|]

Back
Topp