Smertelindring eller "naturleg" fødsel?

• Trådstarter Trådstarter Moderator Marte
  • Opprettet Opprettet
M

Moderator Marte

Guest
No er jo ein fødsel med smertelindring også ein naturleg fødsel, men i mangel på betre ord ;)
Har dokker nokon tankar om bruk av smertelindring under fødselen?

I denne artikkelen kan du lese og sjå ein video om smertelindring med medikamenter, og her kan du høyre meir om alternativ smertelindring med både tekst og video!

Babyverden har også sin eigen podkastserie, og i denne episoda kan du høyre meir om dei forskjellege typane smertelindring og kva som kan vere lurt å tenkje på!

Jeg fikk epidural sist, men vil prøve uten denne gangen.

Selv om epiduralen var fantastisk etter timevis med sterke rier som gjorde meg utmattet, laget den krøll også. Riene stoppet opp, jeg måtte få drypp, og så fikk jeg (og dermed babyen) feber. Babyen fikk derfor også veldig høg puls. Endte i keisersnitt etter mislykkede forsøk med vakuum.

Siden jeg nå regnes som andregangsfødende har jeg et håp om en noe raskere fødsel. Har derfor et mål om å klare meg med lystgass, varmepakke og evt akupunktur. Vi får nå se da...;)

Jeg tenker som så, at nå når utviklingen har kommet dit at vi har disse mulighetene så skal ikke jeg pine meg gjennom mer enn jeg må! Jeg kommer til å si ja takk til alt, men har et håp om å få starte i badekaret iallfall.:p

Vi får nå se hvordan det går, er tross alt førstegangs så aaaaaner jo ikke hva jeg snakker om!:hilarious:

Tar det som det kommer, man vet jo aldri hvordan det går stort sett;) ingen form for smertelindring med første.

Tenker jeg starter med den ikke-medikamentelle smertelindringen og så får jeg se hva jeg får behov for underveis :)

Får se det an hvor lang fødselen blir. Sist var det dusj, badekar, lystgass og epidural (men var svært lang fødsel). Nå har de ikke lystgass lengre der jeg skal føde, men epiduralen var gull verdt sist gang. Ga mulighet til å hvile litt før siste etappe. Så jeg tar det som det kommer denne gangen. Blir ikke å takke nei til smertestillende :hilarious::hungover:

Har hatt epidural de to forrige fødslene. Var lange fødsler så hadde vært uaktuelt uten :p
Lystgass ble jeg kvalm av.

Håper som med nr 1 å bruke badekar og dusj som smertelindrende ellers uten. Og vist det lar seg gjøre denne gang vannfødsel. Men må ta se som det kommer for man vet jo aldri hvordan det utarter seg

Tar gjerne imot smertestillende, problemet er at mine fødsler er så raske at jeg ikke når det eller får effekt av de.
Føler meg også litt dum så vil ha smertestillende når det er fort gjort, men jeg synes smerten er helt jævelig.

Eg har ikkje født før, så eg veit ikkje kva smerter som venter meg. Eg har ikkje sprøyteskrekk, men å stappa noko inn i ryggraden er eg ikkje komfortabel med. Så eg krysser fingrane for at eg overlever utan epidural.

Har kun hatt lystgass ved tre tidligere fødsler, så har ikke erfaring med epidural.

Har spurt etter epidural to av gangene, men har aldri fått tid til å sette det.

Det har gått veldig fint tidligere, men har veldig lyst på smertelindring denne gangen! :rolleyes:

Må nok bare se hvordan forløpet blir, og ta det som det kommer...:)

Rakk ikke smertelindring sist. Men vil gjerne ha smertelindring denne gangen, hvis fødselen blir lang:)

Back
Topp