Smertehåndtering

Verpehøna

Gift med forumet
Septembermødre <3
noen som har noen gode tips?

Vet av erfaring fra forrige fødsel at jeg er RÆVVA til å håndtere smerte :p
Lå stiv som en pinne i 22 timer og er rimelig sikker på at det var med på å forlenge fødselen. Skulle gjerne greid å få slappet litt bedre av og latt kroppen jobbe denne gangen. Ikke jobbe mot den hele tiden.

Pusteøvelser, rolig musikk, stearinlys, dempet lys(man slapper mer av da)

Nå vet du jo litt mer hva du går til, så kanskje det hjelpe?

Men epidural og annen smertelindring vil jo være et flott alternativ om man ikke klarer å slappe litt av.

Lykke til :-)

Pusteøvelser, rolig musikk, stearinlys, dempet lys(man slapper mer av da)

Nå vet du jo litt mer hva du går til, så kanskje det hjelpe?

Men epidural og annen smertelindring vil jo være et flott alternativ om man ikke klarer å slappe litt av.

Lykke til :)

Ble så kvalm av de pusteøvelsene forrige gang. Er så unaturlig å puste inn med nesen og ut med munnen. Får det bare ikke til hehe.
Kanskje jeg skal prøve å få laget en spilleliste denne gangen.

Ja endte opp med epidural forrige gang og da gikk det slag i slag etterpå ;) ser ikke bort i fra at det blir slik denne gangen også.

Tror nok at mye sitter psykisk. Så å forberede seg på fødselen er kanskje et godt tips?

Ja det er jo psykisk, men hva gjør du for å forberede deg?

Ble så kvalm av de pusteøvelsene forrige gang. Er så unaturlig å puste inn med nesen og ut med munnen. Får det bare ikke til hehe.

Ja endte opp med epidural forrige gang og da gikk det slag i slag etterpå ;) ser ikke bort i fra at det blir slik denne gangen også.

Jeg har aldri født før, så vet ikke hva jeg kommer til! Har slått meg til ro med det, og tar det som det kommer :) Men tenker at jeg trolig kommer til å ta et varmt og avslappende bad om det blir tid til det. Et bad er både god smertelindring og avslappende. Mannen din kan omså bli med i badekaret. Ta med noe musikk som du/dere kan lytte til, dersom du er glad i musikk :) Massasje fra samboer blir jeg også å forlange! :happy:

Du kan puste gjennom nesa hele tiden om det er bedre for deg. Er lurt å telle på inn og utpust også, nedtelling sa jordmor at funket best i fødsel. :) det er noe jeg øver på. Jeg leser også boka En god fødsel. :)

Man må ike puste inn nese og ut munn, men ha fokus på å puste med mage og ikke for fort, da tenker man på noe annet enn smerter!

For meg var det viktig å akseptere smertene og bare la dem komme i stedet for å vente på neste rie og grue meg. Syntes det var god hjelp i å tenke at en rie aldri kom igjen, og at for hver rie var jeg nærmere målet.

Man må ike puste inn nese og ut munn, men ha fokus på å puste med mage og ikke for fort, da tenker man på noe annet enn smerter!

Var bare hun jordmora jeg hadde som maste sånn om det den gangen. Men jeg føler ikke jeg får nok luft inn nesen hehe. Puster nesten bare med munnen til vanlig. Men fokus på dype åndedrett har vel nesten samme nytten.

Hjalp å puste i lystgassmasken i hvert fall. Var nesten ikke noe lystgass på, men måtte liksom konsentrere meg om å puste i den så da følte jeg det hjalp litt.

Har vurdert om jeg skal kjøpe den. Har du lest den? Eller noen andre som har lest den. Står det noe nyttig?

Skal til jordmor på onsdag så tenker å ta det opp med henne også så spent på om hun har noen tips.
Jeg har lest to kapitler, virker bra så langt. Fått anbefalt den av flere :)

Pust pust pust.. Samma om det er bare med nesa eller med nesa og munn. Det viktigste er at du tenker at du skal puste rolig inn og ut gjennom hver rie.. Konsentrer deg hardt om dette og forsøk å slapp av i kroppen og tenk at ved hver rie er du ett hakk nærmere lille baby... Jeg øvde på kveldene og ellers ved kynnere..
Da fødselen starta forrige gang fokuserte jeg intenst på pusten gjennom sammentrekningene og dro på sykehuset hvor det viste seg at jeg hadde full åpning. Da var mye av jobben gjort, uten at jeg tenkte at det var et smertehelvete! Håper jeg klarer det samme denne gangen også

Var bare hun jordmora jeg hadde som maste sånn om det den gangen. Men jeg føler ikke jeg får nok luft inn nesen hehe. Puster nesten bare med munnen til vanlig. Men fokus på dype åndedrett har vel nesten samme nytten.

Hjalp å puste i lystgassmasken i hvert fall. Var nesten ikke noe lystgass på, men måtte liksom konsentrere meg om å puste i den så da følte jeg det hjalp litt.
Enig, her hjalp med med lystgassmasken selvom alt var skrudd av etterhvert. Det var bare det å holde noe foran annsiktet og konsentrere meg om det.

Pust pust pust.. Samma om det er bare med nesa eller med nesa og munn. Det viktigste er at du tenker at du skal puste rolig inn og ut gjennom hver rie.. Konsentrer deg hardt om dette og forsøk å slapp av i kroppen og tenk at ved hver rie er du ett hakk nærmere lille baby... Jeg øvde på kveldene og ellers ved kynnere..
Da fødselen starta forrige gang fokuserte jeg intenst på pusten gjennom sammentrekningene og dro på sykehuset hvor det viste seg at jeg hadde full åpning. Da var mye av jobben gjort, uten at jeg tenkte at det var et smertehelvete! Håper jeg klarer det samme denne gangen også
Det her skal jeg definitivt prøve!!

Back
Topp