Smertefri fødsel - noen erfaringer?

Toadette

Betatt av forumet
Satt nettopp og så på et foredrag fra opplegget "smertefri fødsel". Skjønner det er et gammelt konsept, men mye her virket logisk for min del ift. mentalitet, muskler og kampen gjennom fødselen. Har noen erfaringer med slikt opplegg?

Jeg tenkte opprinnelig å "ta det litt som det kommer", men ser jo at det kan være mange fordeler ved å planlegge godt selv om fødselen kan gå alle veier. #førstegangs.

Del gjerne dine erfaringer, evt. hvis du anbefaler et annet opplegg.
 
Sniker fra oktober.. jeg har boken smertefri fødsel og metodene der hjalp meg mye under forrige fødsel. Spesielt spenning/avspenning/pusteøvelsene var gull vært. Nærmer meg fødsel igjen her for siste gang og jeg har begynt å gå gjennom metodene/øvelsene igjen. Kan virkelig anbefale boken og konseptet.
 
Vi har bestilt bootcamp kurs for par i København (bor i Danmark).
Har fått lydfiler og sånt i forkant, positivt innstilt så langt selv om jeg ikke har erfaring enda. Men mye av det gir god mening for meg logisk, og jeg tror uansett hva at det vil hjelpe for meg å ha noe å fokusere på, altså en helt konkret oppgave under fødselen. Er førstegangsfødende :)
 
Bestilte kurset Positiv fødsel og de har fokus på dette med smertefri fødsel i form av pusteøvelser og avspenning av kroppen. De mener jo ikke at fødsel skal være smertefri slik jeg har forstått, men at man skal lære teknikker og tenkemåter for å takle smerten og oppleve at den ikke er så intens. Syns det er mye bra, og logisk som du skriver, Toadette. Gleder meg til fødsel :Heartred:D
 
Bestilte kurset Positiv fødsel og de har fokus på dette med smertefri fødsel i form av pusteøvelser og avspenning av kroppen. De mener jo ikke at fødsel skal være smertefri slik jeg har forstått, men at man skal lære teknikker og tenkemåter for å takle smerten og oppleve at den ikke er så intens. Syns det er mye bra, og logisk som du skriver, Toadette. Gleder meg til fødsel :Heartred:D

Takk for svar! Ja, det er rart å kalle noe smertefritt når de tkommer til fødsel. Det er vel bortimot umulig :p
 
Den blir ikke smertefri, men jeg har selv merket stor forskjell på når jeg klarer å holde roen og puste til når jeg blir redd å mister fokus på avspenning, da går det fort down hill smertemessig.
 
Satt nettopp og så på et foredrag fra opplegget "smertefri fødsel". Skjønner det er et gammelt konsept, men mye her virket logisk for min del ift. mentalitet, muskler og kampen gjennom fødselen. Har noen erfaringer med slikt opplegg?

Jeg tenkte opprinnelig å "ta det litt som det kommer", men ser jo at det kan være mange fordeler ved å planlegge godt selv om fødselen kan gå alle veier. #førstegangs.

Del gjerne dine erfaringer, evt. hvis du anbefaler et annet opplegg.
Hei ❤️ vi var på Bootcamp for par rett før helgen i Smertefri fødsel og anbefaler det på det aller varmeste!! Forrige gang forberedte jeg meg med visualisering og lydfiler (tror det var positiv fødsel det het), men etter å ha hatt en samtale med jordmor Ragna hos Smertefri fødsel her i Norge så falt de siste brikkene liksom på plass i forhold til hva jeg kam forberede meg på... Mye info og om hva vi faktisk har rett til og muligheter for når det kommer til fødselen var og utrolig positivt og viktig å få med har bodd i Danmark i 10 år og har flere venninner som har hatt god erfaring med dette kurset selvfølgelig blir det ikke smertefritt, men det gir kontroll og ro i situasjonen å ha disse verktøyene med inn i fødselen uansett hva utfallet blir
 
Vi har bestilt bootcamp kurs for par i København (bor i Danmark).
Har fått lydfiler og sånt i forkant, positivt innstilt så langt selv om jeg ikke har erfaring enda. Men mye av det gir god mening for meg logisk, og jeg tror uansett hva at det vil hjelpe for meg å ha noe å fokusere på, altså en helt konkret oppgave under fødselen. Er førstegangsfødende :)

Gled dere ❤️❤️
 
Hei ❤️ vi var på Bootcamp for par rett før helgen i Smertefri fødsel og anbefaler det på det aller varmeste!! Forrige gang forberedte jeg meg med visualisering og lydfiler (tror det var positiv fødsel det het), men etter å ha hatt en samtale med jordmor Ragna hos Smertefri fødsel her i Norge så falt de siste brikkene liksom på plass i forhold til hva jeg kam forberede meg på... Mye info og om hva vi faktisk har rett til og muligheter for når det kommer til fødselen var og utrolig positivt og viktig å få med har bodd i Danmark i 10 år og har flere venninner som har hatt god erfaring med dette kurset selvfølgelig blir det ikke smertefritt, men det gir kontroll og ro i situasjonen å ha disse verktøyene med inn i fødselen uansett hva utfallet blir
 
Hei ❤️ vi var på Bootcamp for par rett før helgen i Smertefri fødsel og anbefaler det på det aller varmeste!! Forrige gang forberedte jeg meg med visualisering og lydfiler (tror det var positiv fødsel det het), men etter å ha hatt en samtale med jordmor Ragna hos Smertefri fødsel her i Norge så falt de siste brikkene liksom på plass i forhold til hva jeg kam forberede meg på... Mye info og om hva vi faktisk har rett til og muligheter for når det kommer til fødselen var og utrolig positivt og viktig å få med har bodd i Danmark i 10 år og har flere venninner som har hatt god erfaring med dette kurset selvfølgelig blir det ikke smertefritt, men det gir kontroll og ro i situasjonen å ha disse verktøyene med inn i fødselen uansett hva utfallet blir
Sniker fra februar med en veldig smertefull førstegangsfødsel i bagasjen :hungover: Hva innebærer det?
 
Sniker fra februar med en veldig smertefull førstegangsfødsel i bagasjen :hungover: Hva innebærer det?

Hei du ❤️ Hvis du har det i bagasjen så vil jeg absolutt anbefale å få en samtale omkring det og sjekke ut smertefri fødsel. Her lærer du konkrete verktøy for håndtering av ro, selvtillit og ikke minst hvordan du kan lære opp kroppen til å håndtere smertesignalet. Du blir bevisst og kan ta kontroll på en annen måte. Jeg forberedte meg sist, men føler enda mer nå at jeg er klar igjen (så klar man nå kan bli). Kanskje jeg ikke blir så utslitt som sist... har våde møtt og lest om flere som har vonde opplevelser fra tidligere fødsler, men etter dette kurset har en annen opplevelse og forståelse :) Har du Instagram så syns jeg du skal sjekke både mamastork og smertefri fødsel å lese folks fødselshistorier og erfaringer kan nok og selv si mer etter min egen fødsel nr 2 i desember
 
Satt nettopp og så på et foredrag fra opplegget "smertefri fødsel". Skjønner det er et gammelt konsept, men mye her virket logisk for min del ift. mentalitet, muskler og kampen gjennom fødselen. Har noen erfaringer med slikt opplegg?

Jeg tenkte opprinnelig å "ta det litt som det kommer", men ser jo at det kan være mange fordeler ved å planlegge godt selv om fødselen kan gå alle veier. #førstegangs.

Del gjerne dine erfaringer, evt. hvis du anbefaler et annet opplegg.
Hei!

Jeg kan ikke dele erfaringer enda, men tenkte bare å informere om at det går nettkurs i regi av Mamastork i Stavanger. Jeg har meldt meg på kurset som starter i kveld. Det koster litt, men. Påmeldingsfrist i går, men tror ikke kurset er fulltegnet, så sikkert mulig å melde seg på. Starter kl 16.30.

Jeg tror absolutt dette kurset har noe for seg. De jeg kjenner som er så gamle at de fikk undervisning i pusteteknikk på fødselsforberedende kurs, sier de hadde stor nytte av det og også hatt glede av det i andre krevende situasjoner senere.

Alle sier man ikke kan forberede seg på alle eventualiteter ved en fødsel, og det stemmer selvsagt. Men for min egen del tror jeg det å tørrtrene på pust og avspenning kan bidra til at både det uforutsette, det smertefulle og slitsomme kan bli litt lettere å takle. I alle fall hvis man har lett for å stivne til eller få panikk når man opplever smerte.
 
Satt nettopp og så på et foredrag fra opplegget "smertefri fødsel". Skjønner det er et gammelt konsept, men mye her virket logisk for min del ift. mentalitet, muskler og kampen gjennom fødselen. Har noen erfaringer med slikt opplegg?

Jeg tenkte opprinnelig å "ta det litt som det kommer", men ser jo at det kan være mange fordeler ved å planlegge godt selv om fødselen kan gå alle veier. #førstegangs.

Del gjerne dine erfaringer, evt. hvis du anbefaler et annet opplegg.

Har to fødsler bak meg. Styrtfødsler, men hadde ikke opphold mellom riene og ingen smertelindring (heller ikke lystgass). Øvde mye på avspenning/mentale øvelser i forkant (brukte «en god fødsel» tror jeg den heter), og under fødsel fokuserte jeg på pust + å slappe av i kjeven + ha åpne hender (altså ikke knyte nevene for da spenner man automatisk kroppen også) og å først og fremst la kroppen gjøre jobben. Helt smertefritt blir det nok ikke, men jeg har veldig fine fødselsopplevelser og opplevde å nesten ikke trenge å presse ettersom jeg klarte å jobbe med kroppen :Heartred Håper denne fødselen blir like fin.
 
Back
Topp