Smerte helvette - infeksjon - råd?

Linkii

Forelsket i forumet
Jeg har vært hos legen min 2 ganger pga STORE smerter i brystene. Når barnet ammer går smertene langt inn i brystene. Begge gangene sa de det var sopp, men de tok ingen prøver. Siste gangen fikk jeg beskjed om å slutte å amme.. Eh… Noe som er uaktuelt! Jeg ønsker å amme… Så jeg har smørt meg med canesten i flere uker og fortsatt med amming.. Jeg gråter av smerte når jeg ammer. Idag så jeg at jeg har fått et åpent sår under brystvorten og det kommer infeksjon ut av såret. Kan dette virkelig være sopp?? Noen som har råd.? Skal på legevakten etterpå. Nå har det gått så langt at jeg vurderer å spørre om jeg kan få en pille for å stoppe melken. Jeg har så mye melk så kan ikke bare bråslutte…

Hvis det er sopp så må babyen behandles i munnen med mycostatin, ellers er det jo ikke noe poeng. Høres ikke noe særlig ut. Jeg hadde gått til en annen lege ja. Håper det ordner seg. :)

Hvis det er sopp så må babyen behandles i munnen med mycostatin, ellers er det jo ikke noe poeng. Høres ikke noe særlig ut. Jeg hadde gått til en annen lege ja. Håper det ordner seg. :)

Det har vi gjort, men soppen kommer tilbake :/

Dra til legen å be de ta prøve av 1) melken og 2) selve brystknoppen og 3) babyens munn.

Hvis det er sopp må både du og baby behandles.

Be legen eller helsesøster ringe kompetansesenteret for amming og rådfør seg der dersom det ikke er sopp.

Det anbefales å ikke bruke slike medisin mot melkestopp, noen sykehus har det faktisk ikke lenger pga alvorlige bivirkninger.
På ammehjelpen finnes det tips om ammeslutt:
https://ammehjelpen.no/artikkel/55/Ammesluttavvenning
og redusering av melkemengde:
https://ammehjelpen.no/artikkel/69/brystspreng-mye-melk-og-overproduksjon

Generelle råd for å trappe ned og slutte amming:
1) bind noe stramt rundt brystene
2) amme gradvis sjeldnere og sjeldnere
3) ved ammeslutt, pump vekk kun sprengen (så sjelden som mulig). Tøm
Brystet helt innimellom de første dagene for å unngå tette melkeganger. Det tar ca 1 uke etter ammeslutt før sprengen gir seg.

PS er babyen liten vil melkeproduksjonen styres av hormoner og ikke bare stimuli.

Hei!

Sånn hadde jeg det også, og legen mistenkte både sopp og brystbetennelse, men ville jeg skulle låne pumpe på helsestasjonen (fordi jeg ikke hadde selv enda) og pumpe etter hver amming i stedet, og bytte type ammeinnlegg, og det gjorde faktisk alt bedre på noen få dager.
Jeg tålte ikke de innleggene jeg hadde brukt, og hadde samme symptomer som deg.
Jeg ble Så glad når løsningen var så enkel.

Har du fått hjelp av en kyndig ammehjelper?
Du skal ikke få sår, da er det mulig det er noe galt med teknikken til babyen.
Smør heller med morsmelk og Purelan, la det tørke før du tar på ammeinnlegg og klær.
Det er viktig å bytte med en gang innlegget blir vått, og ofte ellers også.
Ikke bruk ullinnlegg rett på huden, det er vanskelig å få dem rene nok.
Pass på å ikke bli kald, hverken på puppene eller resten av kroppen.

Prøv å pumpe litt, og gi det på flaske/beger/sprøyte innimellom, hvis babyen tar det, så du får litt pause.

Hvor gammel er babyen? Legger h*n fint på seg?

Hei!

Sånn hadde jeg det også, og legen mistenkte både sopp og brystbetennelse, men ville jeg skulle låne pumpe på helsestasjonen (fordi jeg ikke hadde selv enda) og pumpe etter hver amming i stedet, og bytte type ammeinnlegg, og det gjorde faktisk alt bedre på noen få dager.
Jeg tålte ikke de innleggene jeg hadde brukt, og hadde samme symptomer som deg.
Jeg ble Så glad når løsningen var så enkel.

Har du fått hjelp av en kyndig ammehjelper?
Du skal ikke få sår, da er det mulig det er noe galt med teknikken til babyen.
Smør heller med morsmelk og Purelan, la det tørke før du tar på ammeinnlegg og klær.
Det er viktig å bytte med en gang innlegget blir vått, og ofte ellers også.
Ikke bruk ullinnlegg rett på huden, det er vanskelig å få dem rene nok.
Pass på å ikke bli kald, hverken på puppene eller resten av kroppen.

Prøv å pumpe litt, og gi det på flaske/beger/sprøyte innimellom, hvis babyen tar det, så du får litt pause.

Hvor gammel er babyen? Legger h*n fint på seg?
Takk for svar!! Vet du barnet mitt er nå 14 mnd.. Jeg har strevet med dettte i 5 mnd nå! Så helt utrolig at jeg fortsatt ammer.. Men nå er det kjøtt sår liksom.. Stort kutt under brystvorten som vesker. Derfor ble jeg veldig bekymret. Legen mente jeg hadde brystbetennelse. Så han anbf. at jeg skulle amme videre.. HAHA uaktuelt.. Har jeg virkelig hatt brystbetennelse i 5 mnd? Kan vel ikke gå ann… Så nå går jeg på antibiotika. Håper virkelig det hjelper! Nå ble det ihvertfall bråslutt på amming… :(

Takk for svar!! Vet du barnet mitt er nå 14 mnd.. Jeg har strevet med dettte i 5 mnd nå! Så helt utrolig at jeg fortsatt ammer.. Men nå er det kjøtt sår liksom.. Stort kutt under brystvorten som vesker. Derfor ble jeg veldig bekymret. Legen mente jeg hadde brystbetennelse. Så han anbf. at jeg skulle amme videre.. HAHA uaktuelt.. Har jeg virkelig hatt brystbetennelse i 5 mnd? Kan vel ikke gå ann… Så nå går jeg på antibiotika. Håper virkelig det hjelper! Nå ble det ihvertfall bråslutt på amming… :(

Å uff, hadde det akkurat likedan! Hadde ekstremt med sårhet fra begynnelsen til jeg ga opp ved 14 mnd. På slutten ammet jeg bare en gang i døgnet, men hver gang revnet det opp til djupe sår. Hadde ikke infeksjon eller noe sånt, men hadde overproduksjon, sensitiv hud og sannsynligvis litt stramt tungebånd hos baby pluss dårlig ammestilling.
Klarte det ikke lengre etter så lenge da jeg endte med å gråte meg gjennom ammingen og til tider nesten besvime av smerte.. :(

Å uff, hadde det akkurat likedan! Hadde ekstremt med sårhet fra begynnelsen til jeg ga opp ved 14 mnd. På slutten ammet jeg bare en gang i døgnet, men hver gang revnet det opp til djupe sår. Hadde ikke infeksjon eller noe sånt, men hadde overproduksjon, sensitiv hud og sannsynligvis litt stramt tungebånd hos baby pluss dårlig ammestilling.
Klarte det ikke lengre etter så lenge da jeg endte med å gråte meg gjennom ammingen og til tider nesten besvime av smerte.. :(
åååh. Det hørtes veldig likt ut! Jeg har masse melk og har sensitiv hud og barnet ligger i alle mulige vinkler i sengen og spiser så ammestillingen er så som så.. Ble det fort bedring når du sluttet å amme? Hvordan ble du isåfall bedre? brukte du noe salve?

Var sår i mange måneder med ene min. Ingen sopp og ingen infeksjon, de fant aldri årsaken. Det gikk seg til av seg selv etterhvert, tror det var baby som sugde feil uten at det kunne sees. Det beste for meg var albueskjell.

Du vil ikke pumpe/melke en periode til det gror? Evt skjold?

åååh. Det hørtes veldig likt ut! Jeg har masse melk og har sensitiv hud og barnet ligger i alle mulige vinkler i sengen og spiser så ammestillingen er så som så.. Ble det fort bedring når du sluttet å amme? Hvordan ble du isåfall bedre? brukte du noe salve?

Det er ikke noe særlig :/ Forble sår ganske lenge etter jeg sluttet og det ble vette mot slutten av svangerskap nr 2. Men klarte å be om tilstrekkelig hjelp da det ble like ille med nr 2. Mye bedre ammegrep, intervallamming for å stabilisere melkeproduksjon(det hjelper! Gå inn på Ammehjelpen.no), klarte å overtale ammepoliklinikken til å klippe tungebåndet selv om det ikke var så stramt(ble en enorm forandring etterpå), la brystvortene få lufte med melkedråper på og smøre med ringblomstsalve. Nu er minstemann 3 måneder og ammingen er bedre enn den noen gang har vært :) Eldsta ble lagt med amming til hun var rundt året gammel og tror det bidro til sårhet på grunn av dårlig ammestilling i senga og mye melk, i tillegg til at hun våkna ekstremt ofte gjennom hele natta og det eneste som hjalp for å få henne til å sove var amming.. Ble mange tårevåte netter på grunn av det alene :/

Jeg hadde ganske likt en periode. Legen trodde det kunne være sopp uten å ta prøve. Fikk Mycostatin jeg skulle smøre i munnen på babyen samt på brystvortene. Følte meg fin etter noen dager. Men be legen om å ta prøver! Selv om det funket for meg, trenger det ikke funke for deg og det kan være andre ting som gjør det.

Jeg har vært hos legen min 2 ganger pga STORE smerter i brystene. Når barnet ammer går smertene langt inn i brystene. Begge gangene sa de det var sopp, men de tok ingen prøver. Siste gangen fikk jeg beskjed om å slutte å amme.. Eh… Noe som er uaktuelt! Jeg ønsker å amme… Så jeg har smørt meg med canesten i flere uker og fortsatt med amming.. Jeg gråter av smerte når jeg ammer. Idag så jeg at jeg har fått et åpent sår under brystvorten og det kommer infeksjon ut av såret. Kan dette virkelig være sopp?? Noen som har råd.? Skal på legevakten etterpå. Nå har det gått så langt at jeg vurderer å spørre om jeg kan få en pille for å stoppe melken. Jeg har så mye melk så kan ikke bare bråslutte…

Sånn hadde jeg det med gutten min. I flere uker smurte jeg med kremer og canesten. Så på 6 ukers kontrollen (da var han 8 uker) trodde helsesøster at det kunne være eksem, og det fikk jeg bekreftet av lege. Prøv en mild kortison salve og se om det kan hjelpe. Eller spør lege/HS. Dette er et lite kjent problem. Pass på å få luftet puppene mest mulig hvis du kan. Gutten min var hyppig på brystet, så jeg fikk ikke luftet ofte nok, men etter ca 3-4 mnd kom det seg veldig.

Om du har sopp i melkegangene er det døfødt å smørre canesten på utvendig. Da må du også behandles med diflucan, i tillegg til at babyen må behandles med mycostatin uten sukker.

Det bør tas prøver av både melken og brystet, men ofte får man negativt svar (spesielt fra melkeprøvenen da ofte morsmelkens antiseptiske egenskap dreper soppen før den kan påvises i en dyrkningsprøve). Så sopp på/i brystet behandles i hovedsak på symptomer, ikke positiv sopprøve.

Men siden du har blitt sår i tilleg, kan det hende babyen din ikke har opptimalt sugetak. Har noen sjekket tungebåndet?

Anbefaler deg å ta kontakt med amnepol. om det fins der du bor eller kontakte ammehjelpen på ammehjelpen.no (på telefon eller Mail).

Back
Topp