Smelte sjokolade - spørsmål

papayamammaen

Forumet er livet
Dere altså! Jeg gjør ting jeg aldri før har gjort nå etter at jeg begynte å henge sammen med dere flinke hobbyfolk [:D]

Jeg har en sånn sjokoladesmelter-greie med former som vi fikk i bryllupsgave for tre år siden. Den er nå tatt fram for første gang, og jeg prøvde å smelte litt sjokolade og helle i formene. (Tenker jo såklart på julegaver sammen med såpene jeg har laga[8D][:D])
Men, her kommer problemet: Sjokoladen ble sånn hvit og skjoldete på overflaten da den stivna. Hvorfor det, og hva kan jeg gjøre for å unngå det?

Noen som kan hjelpe meg? [:)][:)]

Dette har jeg også lurt litt på [:)]

DYTT!

Delfiafett?

Ja, funker det med delfiafett tro? Og i så fall, hvor mye? [:)]

jeg vet ikke om det blir rett i forhold til at du skal lage sjokolade i form, men når jeg smelta sjokolade på fredag så hadde jeg oppi 2 ss margarin i 400g melkesjokolade..... jeg brukte det jo til å dyppe sarah bernard kaker i....

kanskje du kan prøve med 1 ss defiafett?

Gå inn på www.detsoteliv.no så søker du på issjokolade

Der står en oppskrift[:)]

Elsker den nettsiden[;)]

(Link til en oppskriftsside)

ORIGINAL: Snøjenta

oi, dæven! det var mye defiafett! hehe

Hehe...sinnsykt mye[:D]

Å hjelpe meg! Men jeg vil ikke ha konfekt, jeg vil ha sjokolade. Ikke for det, konfekt er jo nam det også, men nå vil jeg ha det enkelt og "bare" sjokkis.

Åh, det var mange gode ting der inne altså! Mæææææn! [:o][:D][:D]

Da må vi nesten bare dytte til noen svarer da[:D]

MMMMMMMM hørtes godt ut!

Kan ikke forstå hvorfor det ikke skulle bli bra med vanlig sjokolade..[8D] Håper noen har en god løsning til deg! [:D]

Står det noe på den sjokoladesmelte-greia di???

Eh, ja det står jo noe, men jeg forstår det ikke helt. Om en vil ha blank overflate så kan en tilsette en viss mengde (som jeg ikke husker, kanskje en halv spiseskje?) av noe fett, lurer på kokos eller en annen type. Jeg vet ikke om en "blank overflate" er det samme som ingen skjolder?

Irriterer meg at det ikke blir bra, jeg avkjølte i romtemperatur for jeg trodde at kjøleskapet gir sånne flekker, men kanskje det er motsatt? [8|]

Jeg har ei svigerinne som er allergisk mot melk, så derfor tenkte jeg lage noen søte sjokolader uten melk til henne nemlig. Men de er jo ikke så søt om de har masse flekker [>:]

sjokoladesmelteren har sikkert for høy temperatur, slik at kakaofettet i sjokkisen krystalliserer seg.. rører du for mye i smeltet sjokolade blir det luftbobler i den, og det har lett for å danne hvit hinne.. skjolder kommer ofte av krystallisering av enten sukker eller kakaofett.. 

Åååå, sier du det! Ja, jeg smelta på stilling 2 selv om det vel stod at en skulle gjøre det i stilling 1. Jeg trodde kanskje at jeg hadde misforstått det, for det gikk så sakte, så jeg skrudde litt opp. ÅH, det hadde vært herlig om det bare var det som var problemet! [8D][:D]

Jeg skal ta bilde av skiten når jeg kommer hjem, kanskje du kan se om det er det som er grunnen? [:)]

sjokolade skal smeltes på max 40 grader om den er hvit, max 45 lys og max 50 mørk [:)]

så det tar tid... man kan smelte fortere når man skal dyppe og rulle ting som dekker sjokoladen, eller når det er delfia i. men er det for å "støpe om" sjokoladen, så er det veldig tidkrevende..

helst skal den stivne i en temp på mellom 24-27grader, så badet kan være et fint sted om det ikke er for fuktig.. luftfuktighet som er for høy ødelegger også overflaten... så du bør ikke ha dusjet der eller ha vasket klær samme dag om du vil la den stå til "tørk" der [:D]

kanskje du har en bod du kan varme opp til anledningen?

Hjelpe meg, det var informasjon jeg ikke visste om gitt! Tusen takk, bambilita! [:)][:)] Jeg gjør nytt forsøk i helga, får sette den på 1 og la den stå [8D]

Du må legge ut bilder da!! Er så spent på om du får det til!

Ja, skal ta bilder av de mislykka også. Fikk ikke tid i går, for da var jeg på julefest.
(Skikkelig artig med akevitt, øl og spekemat for gravidfrid forresten[:o][8D]. Flaks at folkene er hyggelige ihvertfall[:D], og så fikk jeg masse akevitt "for å ha noe å jobbe mot" [8D][:D])

Jeg må bare dytte denne opp for å fortelle at det funka å følge bruksanvisningen og smelte på lav temperatur som bambilita sa! Tusen takk, nå har jeg fiiine sjokoladehjerter uten melk til svigerinna mi!

Skal legge ut bilder senere [:D]

Back
Topp