Smartklokke nødvendig?

Stolt mamma

Forumet er livet
Septemberbarna 2019
Dere som har barn med mobilklokke (smartklokke som man kan ringe med+gps funksjon)hvor mange år var barna da de fikk mobilklokke og hadde de/dere egentlig brukt for den?

Last edited:
Eldste fikk når han ble.... 13? 14? Han trengte ny klokke og det virket fornuftig med en smart. Behov, nei, men det er likevel bedre enn den analoge klokka med knust glass han hadde hatt siden han var 9.

Mellomste fikk når hun ble 12, igjen et behov for å bytte ut den første klokka hun fikk. Slett ikke behov.

Minste er 7 og fikk vanlig klokke sist bursdag og må vente noen år på annet.

Men behov? Jeg ønsker meg også smartklokke. Men jeg har jo ikke behov for det. Men det hadde vært kjekt)

(altså, mine har vanlige smartklokke. Samsung watch, ikke sånn xplora klokke for unger som de kan ringe mamma med. De har hatt mobil lenge før de fikk smart klokke uansett så de trenger ikke en som kan ringe)

For to uker siden, fylte sønnen min Åsmund ti år, og jeg ga ham et smartklokke til bursdagen. Smartklokken har GPS og tillater videosamtaler med et 4G-nettverk. Batteriet er så kraftig at du ikke trenger å lade det opp på en hel uke.

Jeg gav en gps-klokke til min sønn da han skulle begynne å ta skolebussen alene i 2. klasse. Nå bruker jeg heller en AirTag på skolesekken. De har begge mobiler (14&11), men den glemmes godt som det er.
Airtagen har vært god hjelp når sekken har blitt glemt igjen på bussen.

Min frøken på 8 har ikke fått det og kommer nok ikke til å få det med det første heller :).

Vi skal kjøpe et ekstra sim kort som vi kan putte i en av de «gamle» telefonene vi har hjemme .
Hun skal øve seg på å være hjemme alene , så synes det er greit å ha en telefon hjemme så hun kan ringe dersom det er noe :). (Mulig hun får med seg denne telefonen ut når hun skal være med venner når hun blir litt større)

Hun har en helt enkel smartklokke fra fitbit :)

Vi er nok litt tidlig ute, eldste fikk xplora klokke nå til 5årsdagen i juli. Jeg farter mye rundt alene med barna så tanken er at det skal være lett å komme i kontakt med hverandre om vi kommer bort fra hverandre. Han har også akkurat begynt å gå på besøk alene(følger han såklart) noe han har vært skeptisk til og da var det en trygghet for han å ha mulighet for å ringe mamma uten å måtte via en annen voksen. Dette er slik jeg tenkte å bruke klokken. Den har derimot vist seg å være så mye mer for guttungen. Vi bor flere timer unna familie, og han har nå brukt den til å selv ringe familiemedlemmer og bygge sterkere relasjoner. Ser at dette er noe både han og besteforeldre synes er veldig stas! Angrer absolutt ikke selvom enkelte kanskje vil synes det er litt tidlig ☺️

Back
Topp