Smarte juleløsninger?

Mimmimarie

Forelsket i forumet
♡ Maibarna ♡
Neste år blir vi 3, har frem til nå feiret jul hos våre respektive familier. Neste jul funker ikke det lengre. Vi har desverre ikke foreldre som går godt sammen, så å be alle til oss er ingen løsning. Hvordan gjør dere det? Sikkert noen som har litt fiffig løsning..

Her har vi vært sammen i 6år. Hver jul siden 2008 har vi spist hver hos oss. Så etter middag har han kommet til mine foreldre til kaffe og pakker

Fra neste år er vi 3 vi og. Så da blir det slutt på å dele oss:)

Feira hver for oss til vi fikk barn, etter det har vi feira hos oss, alene annahvert år, og med besøk annahvert. Syns jul med bare oss er helt herlig! :D

Vi har litt samme problemet.
Vi feria hver for oss i år, og skal gjøre det neste år også.
Året etter skal vi be alle sammen, men kvier oss litt.
Ikke for det, det går fint og alle oppfører seg, men det er ikke så god kjemi mellom familiene våre :P

Ville da enten ha feiret med mann og barn. Eller annethvert år hos foreldre/svigers :-)

Annethvert år sammen med min familie og annethvert sammen med hans :)

Vi har feiret sammen siden begynnelsen, og feirer da annethvert år her og der

Nå har vi slutta med det også, og hjemme. Noen år kommer noen. Andre år er det oss.

Jeg sier an og til at det å ikke feire jul hos sine foreldre hvert år, er en del av det å bli voksen, rett og slett.

Jeg har jo også søsken, det har min mann også, så våre foreldre har flere å feire sammen med enn bare oss. Så selv om svigermor og mine foreldre får godt i lag, kan jeg ikke forvente at de er her hvert år, de har andre barn. Svigerfar har også små barn selv og feirer sammen med sin nye svigerfamilie.

I år ble det bare meg, samboeren og vår nyfødte datter siden familiene våre bor langt unna. Men tenker at fremover blir vi å feire annenhver jul hos min familie og annenhver hos hans familie.

Jeg har gjort set sånn at jeg feirer annenhver jul hos svigers og mine foreldre. Er jeg hos svigers på julaften så er jeg hos mine foreldre på nyttårsaften. Da tar jeg med meg vesla. Mannen er veldig hjemmekjær, så han har som regel vært hos sine foreldre hvert år om han ikke er i Nordsjøen.

Voksen eller ei, jeg kommer alltid til å feire jul med mine foreldre :) Når man ikke er så stor familie så må man ta vare på de man har. Kunne ikke falt meg at min sønn ikke skulle få feire med mormor og morfar, og de skulle sitte alene på julaften fordi jeg ble så voksen. Jeg har jo verdens beste foreldre ;) min mann sine foreldre bor ikke i Norge og feirer ikke jul, så vi får mammas ribbe hvert år. Min bror kommer til å feire annethvert år med oss og annethvert år med svigers, for hennes familie er veldig stor.

Altså, når mannens familie ikke bor her. Og ikke feirer jul, så blir det annerledes. Om hans familie også bodde her. Og feriet jul, så skulle aldri barna få feire hos farmor og farfar, fordi du ikke kunne tenke deg å feire noe annet sted?

Jeg har to foreldre, og en bror. Og vi feriet i flere år annethvert år hos dem og hos svigers, og med det var mine foreldre alene annethvert år. Men, ungene har jo også en farsfamilie og jeg kan ikke frarøve dem den.

Du er i en spesiell situasjon, men de fleste voksne mennesker kommer til en fase hvor det er naturlig at man noen år feirer hos en annen familie enn den man voks opp i, og å takle det er noe man bare må løse.

Altså, når mannens familie ikke bor her. Og ikke feirer jul, så blir det annerledes. Om hans familie også bodde her. Og feriet jul, så skulle aldri barna få feire hos farmor og farfar, fordi du ikke kunne tenke deg å feire noe annet sted?

Jeg har to foreldre, og en bror. Og vi feriet i flere år annethvert år hos dem og hos svigers, og med det var mine foreldre alene annethvert år. Men, ungene har jo også en farsfamilie og jeg kan ikke frarøve dem den.

Du er i en spesiell situasjon, men de fleste voksne mennesker kommer til en fase hvor det er naturlig at man noen år feirer hos en annen familie enn den man voks opp i, og å takle det er noe man bare må løse.
Det er jo da de fleste velger å ta annethvert år, og det ville jeg også gjort :-) Men jeg ville nok gjort mitt beste for at man kunne feire alle sammen, så ingen ble sittende alene. Har så liten familie her på østlandet at det har alltid vært viktig for meg.

Alle sammen kan fungere i noen settinger, og i mange ikke, ettersom mange har flere å ta hensyn til etc. Men hos noen fungerer det jo av ulike årsaker

Man må nesten bare finne løsnigner som passer for den enkelte. Og da som voksen ta innover seg at julen ikke alltid blir helt slik man hadde tenkt, men gjøre det beste utav det.

Mine foreldre sier at de er ikke alene, de er jo to. Mine svigerforeldre er skilt, svigerfar etablert på nytt, og de bor på en annen kant av landet enn oss (vi bor altså der min familie bor, ikke der hans bor) Det lar seg ikke gjøre at vi kunne feire hos begge, så det ble annethvert. Mine foreldre så verdien i at jeg og min bror fikk være sammen, og svigers så det samme der, så min bror feiret hos mine foreldre de årene vi var der, og sine svigerforeldre de årene vi var hos svigers. Mine to svigerinner (som er mannens helsøsken) feiret jul hos sin mor de årene vi feiret hos dem, og hos sin far de årene vi var hos mine foreldre. (svigerfar på sin side igjen feirer med sin nye familie, med eller uten et par døtre fra første ekteskap, sammen med sin nye svigerfamilie)

Opp og ned og rundt forbi Familie er ulike.

Men det er ikke bare på spøk,også litt på alvor, at jeg mener at det å av og til ikke feire jul hos sine foreldre, det er en av de delene ved å bli voksen som for mange ikke er så lett, men nødvendig for de fleste.

Back
Topp