Smaragdpalme

Augustinaen

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
Junilykke2018
Sommerfuglene
⭐ Julestjernene 2020 ⭐️
Snøkrystallene2021❄️
Jeg har en smaragdpalme som betyr mye for meg, dessverre har jeg overvannet den veldig så nå har mange av grenene blitt gule. Jeg har klippet dem av nede ved bunnen, usikker på om det er riktig?

Og lurer på hvordan jeg skal behandle den fremover for å få den til å bli frodig igjen. Den har bare noen få grener nå, så set mildt sagt stusselig ut.. Legger ved bilde av ett penere eksemplar bare for å vise hvilken plante det er snakk om.

62D06C45-07E5-4045-BAD3-4F848617F186.jpeg

Smaragdpalmen skal helst vannes fra nedsiden (skålen), og aldri rett på de nye skuddene som ser ut som knoller i jorden. Da råtner den. Siden den allerede har blitt overvannet ville jeg ventet lenge med å gi den vann igjen. Spesielt hvis alle grenene er klippet ned, for da trenger den veldig lite vann. Gjør ingenting om den står i noen uker "til tørk".

Min står på et kontor med lite lys, men fin romtemperatur. Jeg potter den om hver gang den fyller opp potten med nye skudd :-) Din kommer nok til å se stusselig ut en god stund til, men med litt tålmodighet blir den nok pen igjen. Alt den trenger nå er hvile.

Smaragdpalmen skal helst vannes fra nedsiden (skålen), og aldri rett på de nye skuddene som ser ut som knoller i jorden. Da råtner den. Siden den allerede har blitt overvannet ville jeg ventet lenge med å gi den vann igjen. Spesielt hvis alle grenene er klippet ned, for da trenger den veldig lite vann. Gjør ingenting om den står i noen uker "til tørk".

Min står på et kontor med lite lys, men fin romtemperatur. Jeg potter den om hver gang den fyller opp potten med nye skudd :) Din kommer nok til å se stusselig ut en god stund til, men med litt tålmodighet blir den nok pen igjen. Alt den trenger nå er hvile.

Takk for svar!
Min står i en slags stor vase, så det er ikke potte med skål.. Jeg burde kanskje potte den om da så jeg kan vanne den fra bunnen..

Har du klippet av grener før? Lurer på hvor langt ned jeg skal klippe dem..

Jeg trenger at denne planten overlever, tålmodighet har jeg..

Takk for svar!
Min står i en slags stor vase, så det er ikke potte med skål.. Jeg burde kanskje potte den om da så jeg kan vanne den fra bunnen..

Har du klippet av grener før? Lurer på hvor langt ned jeg skal klippe dem..

Jeg trenger at denne planten overlever, tålmodighet har jeg..
Nei, aldri klippet en Smaragdpalme, men jeg fjerner alltid døde blader og grener fra planter hvis jeg er sikker på at de er døde. Du kan jo eventuelt se det an, hvis du er usikker? Eller ta bilde av planten og snakke med en gartner på et hagesenter. De kan nok gi deg råd :-)

Nei, aldri klippet en Smaragdpalme, men jeg fjerner alltid døde blader og grener fra planter hvis jeg er sikker på at de er døde. Du kan jo eventuelt se det an, hvis du er usikker? Eller ta bilde av planten og snakke med en gartner på et hagesenter. De kan nok gi deg råd :)

Har allerede klippet dem, Så får se hvordan det går.. Stilkene var helt bløte og gule så det var nok ikke håp for dem i alle fall..

Har allerede klippet dem, Så får se hvordan det går.. Stilkene var helt bløte og gule så det var nok ikke håp for dem i alle fall..
Da var de sikkert råtnet, ja. Du gjorde nok helt rett :-) Du får sette den til tørking, og håpe på det beste!

Dette var faktisk ganske nyttig.. Har en smaragdpalme selv som bar ett par gule stilker :D

Dette var faktisk ganske nyttig.. Har en smaragdpalme selv som bar ett par gule stilker :D

Godt å høre at det finnes flere. Vi får prøve å være mer sparsomme med vannet :P

Jeg har en smaragdpalme som betyr mye for meg, dessverre har jeg overvannet den veldig så nå har mange av grenene blitt gule. Jeg har klippet dem av nede ved bunnen, usikker på om det er riktig?

Og lurer på hvordan jeg skal behandle den fremover for å få den til å bli frodig igjen. Den har bare noen få grener nå, så set mildt sagt stusselig ut.. Legger ved bilde av ett penere eksemplar bare for å vise hvilken plante det er snakk om.

Vis vedlegget 316395

Følger du Belinda Jakobsen på insta? Hun har en plantepod og med Morten Bragdø. Verd å sjekke ut!

Back
Topp