Smakstester ved 4 mnd alder.

Bringebærdrops

Elsker forumet
Hei :)

Hørte på barselgruppa jeg var på at astma og allergiforbundet anbefalte å begynne med smaksprøver på mat ved 4 mnd alder. Det dreide seg bare om 1 ts om dagen da med f.Eks potet, banan og andre ting som så små barn kan smake på. Dette for å forbrede tarmene deres på mer fast føde og motvirke allergi.

Er det noen som skal begynne med det ved 4 mnd alder? :)

http://www.naaf.no/no/subsites/matallergi/Forebygging/

Har bare begynt med tynn grøt. Noe han digger!! Hehe. Blir skikkelig ivrig når han ser skålen og sur når det er tomt. 

Men hvis han fortsetter å drikke melk annenhver time, så tror jeg at jeg må forhøre meg med helsesøster om jeg ikke skal begynne med noe mer og. 

Jeg tror jeg har lyst til å gi smaksprøver, men ikke noe mer enn det foreløpig. Håper på å fullamme til han er 6 måneder :)

hvis du har flaskebarn såanbefaler demå begynne med litt fast føde når de er 4 måneder, og ved 6 måneder hvis du fullammer. HS sa til meg at jeg kunne begynne med smaksprøver da han var 3 måneder, men syntes det var tidlig og venter en måned til.

jeg fullammer, og han spiser heeele tiden, så tenker å begynne med velling på kvelden når han blir 4 måneder og håpe han får litt lengre soveøkter på natta. tenker at han også skal begynne å få små smaksprøver, men tenkte å vente til neste barselgruppemøte med helsesøster og diskutere det da. 

Lillejenta her får mme, så vi har startet med grøt. Men hun har også fått smake noen skjeer med pæremos og sviskemos. Etterhvert har jeg tenkt at hun skal få smake på litt forskjellige ting. Men så langt har hun bare likt grøten. Tar nok litt tid å venne de til ulike konsistenser og kald frukt og slikt, i alle fall her i huset.

Her blir det smaksprøver om ikke lenge. Jeg gleder meg til å bli ferdig med ammingen, og satser på at hun elsker mat som sin søster

Gutten min er 4 mnd idag. Han begynte med velling når han var 3 mnd. Men gikk fort over til grøt, siden han ikke var noe intr i vellinga. Så han har spist grøt en god stund nå. Han får grøt til frokost og kvelds nå, for han er ikke så intr i flaska på dagtid. Fikk beskjed på HS at jeg også kunne innføre middag nå. Så nå får han også hjemmelaga middag, potet og gulrot som jeg blander med mme. Til lunsj gir jeg flaske først i håp om at han skal drikke seg mett, men må ofte gi litt smothie eller pærepure i tillegg. Han er veldig glad i mat. Måtte begynne med grøt for han lå under vektkurven, han ble ikke mett på bare mme. Han har hatt litt trøbbel med hard mage, men nå har jeg 3/4 ts malt og ca 1 ts olje i grøten både morgen og kveld. Så nå fungerer magen hans fint igjen.

Terminnov11 skrev:
Gutten min er 4 mnd idag. Han begynte med velling når han var 3 mnd. Men gikk fort over til grøt, siden han ikke var noe intr i vellinga. Så han har spist grøt en god stund nå. Han får grøt til frokost og kvelds nå, for han er ikke så intr i flaska på dagtid. Fikk beskjed på HS at jeg også kunne innføre middag nå. Så nå får han også hjemmelaga middag, potet og gulrot som jeg blander med mme. Til lunsj gir jeg flaske først i håp om at han skal drikke seg mett, men må ofte gi litt smothie eller pærepure i tillegg. Han er veldig glad i mat. Måtte begynne med grøt for han lå under vektkurven, han ble ikke mett på bare mme. Han har hatt litt trøbbel med hard mage, men nå har jeg 3/4 ts malt og ca 1 ts olje i grøten både morgen og kveld. Så nå fungerer magen hans fint igjen.

Det sies også at man skal ha olje i hjemmelaga mat til de også. Jeg fikk beskjed om det da jeg lagde mat til ho eldste. Jeg lagde ulike mosa potet, gulrot, og andre grønnsaker. Etterhvert blei det også kjøtt og fisk i.

Her har lille gutten fått smake på min finger hvor det var kiwisaft fra kiwispisinga til storesøster og kjent smaken av fersken. Men venter til 4 mnd før han får mosa frukt. Og da skal han også få litt mosa potet.Ta det litt og litt sånn at jeg kan vite hva som eventueelt kan gi han plager.

vær forsiktig med sitriusfrukter når de er så små, de kan få allergiske reaksjoner...

Her har vi akkurat begynt med smaksprøver på grøt. Han likte det! :) Han krever mye mat, så ammingen er allerede kommet til kort, så har ingen planer om å kun gi mme til 6 måneders alder, nei. Det er jo ikke snakk om måltider på lenge enda, men har tenkt til å introdusere nye smaker gradvis framover.

Snakket med ernæringsfysiolog på sykehuset. Ho sa det er lurt å begynne med annen mat/ smaksprøver fra 4 mnd alder når en fullammer. Mindre sjangs for allergier.
Vi har begynt med litt risgrøt med banan, smaksprøver. Han blir 4 mnd 18. mars. 

Den eldste vår spiste 12 mnd grøten til ho var nærmere 3 år, så håper lillebror blir like glad i grøt 

Back
Topp