smaksprøver?

M

mrspurple

Guest
hva slags smaksprøver gir dere? hvor mye? hvor fort går dere frem med å øke mengde? hs her vil ikke gi råd før v 6 mnd... noe jeg syns er dumt for hun skal jo ha mer mat når hun er 6 mnd?
 
Vi begynte med grøt da han var 4 mnd. Nå er han nesten 6 mnd og får 2 grøtmåltid + frukt- og sviskemos & 1 middagsmåltid. Brukte ca. 3 uker fra 1 ss grøt til full porsjon på dagen i første omgang.
 
hva slags smaksprøver gir dere? hvor mye? hvor fort går dere frem med å øke mengde? hs her vil ikke gi råd før v 6 mnd... noe jeg syns er dumt for hun skal jo ha mer mat når hun er 6 mnd?

hvor teit av hs din egentlig! Som om hun skal bestemme at barnet ditt ikke skal ha noe mat før 6 mnd!
Hva du vil begynne å gi bestemmer du igrunn selv :) Her begynte vi med grøt. Bare ett par sjeer i noen dager,så økte vi med en sje for hver dag. Og laget grøten tykkere og tykkere. Startet med helt tyntflytende :)
 
hva slags smaksprøver gir dere? hvor mye? hvor fort går dere frem med å øke mengde? hs her vil ikke gi råd før v 6 mnd... noe jeg syns er dumt for hun skal jo ha mer mat når hun er 6 mnd?
Hæ! Det er noe av det rareste jeg har hørt ifra en hs!
Vi fikk beskjed vi om at Amina nok kom til å ville ha grøt og lignende når hun bikka 4 mnd og at det bare var å gi henne det forsiktig (så ga hun meg masse papirer ang mat + en bok)
 
huff det er mye håpløse helsesøstre rundt om..... bare dumt å ikke svare da....
je introduserte med veldig tynn grøt 1-2 t-skjeer... økte smått og pent, innførte slike fruktglass i samme tempo, men aldri mere enn 1 ny ting om gange, og da fikk hun det samme i 2-4 dager før je prøvde noe annet nytt...
 
Det var ett rart svar fra en helsesøster å være. Om du ønsker å starte med smaksprøver så er det jo helt opp til deg ;)
vi er begynt med smaksprøve på grøt og litt sviskemos. Hun får fortsatt bare smaksporsjonen som står bakpå grøtpakken, så tenker jeg å øke litt ett litt. Gir fortsatt på dagen for det virker som hun får litt mageknip etterpå ;)
 
ja jeg blåste egentlig i hva hun sa ang grøt, så grøt får hun nå et fullt målltid før hun legger seg på kvelden. til å begynne med så sov hun til 5 om natta for hun var sikkert veldig mett, men nå våkner hun i mellom 23 og 02 for å ha mer mat og hver 3-4 time etter det igjen..gir på flaske.. jeg mener hun virker mer sulten på natta enn før, og kunne med fordel gitt mer mat oftere... men siden hs ikke vil gi råd før hun er 6 mnd så må jeg jo bare høre andre steder.. spurte også om mat for de som er 6 mnd, om man kan begynne med det nå som Ingrid er 5,5 mnd. men det kunne jeg ikke før etter 6 mnd pga at det kunne vissnok fremkalle allergier... snakk om å være forvirra...jeg trodde det hadde med klumper i maten og at barnet skal klare å svelge dette...
 
ja jeg blåste egentlig i hva hun sa ang grøt, så grøt får hun nå et fullt målltid før hun legger seg på kvelden. til å begynne med så sov hun til 5 om natta for hun var sikkert veldig mett, men nå våkner hun i mellom 23 og 02 for å ha mer mat og hver 3-4 time etter det igjen..gir på flaske.. jeg mener hun virker mer sulten på natta enn før, og kunne med fordel gitt mer mat oftere... men siden hs ikke vil gi råd før hun er 6 mnd så må jeg jo bare høre andre steder.. spurte også om mat for de som er 6 mnd, om man kan begynne med det nå som Ingrid er 5,5 mnd. men det kunne jeg ikke før etter 6 mnd pga at det kunne vissnok fremkalle allergier... snakk om å være forvirra...jeg trodde det hadde med klumper i maten og at barnet skal klare å svelge dette...
Det med allergier er første gang jeg har hørt, det jeghar hørt er det med litt mer klumper også at det kan være ting som magen til babyen ikke er helt klar til å fordøye enda sånn som kjøtt.

Men du kunne ikke fått en ny hs da?
 
vi har bytta til henne fordi hun er den beste som er der... det er 3 damer, ei er sykepleier og hun nytter det ikke få fornuftige svar av. hun andre er helt ny, begynte nå i sommer. og så har vi hun jeg har som lever for faget og er ei kjempe koselig dame på alle måter. det er kun det med maten jeg ikke er fornøyd med, så jeg vil veldig gjerne beholde henne =) bor på liten plass så det er kun den helsestasjonen som er her med mindre jeg vil kjøre 25 minutter pr vei =/
 
Skjønner da at du ikke vil bytte, men hun burde kanskje bli mer oppdater ang mat :D
 
Jeg ble anbefalt fra hs å gi smaksprøver på mat fra 4 mnd. da babyene aksepterer nye smaker bedre mellom 4-6 mnd. og er adskillig mer kresen på smak fra 6 mnd når de skal begynne å spise.
Jeg har da av og til most grønnsaker vi har hatt til middag eller frukt og blandet det med morsmelk slik at den blir tynnflytende og latt henne smake, aldri gitt mer enn en barneskje.(ikke hver dag) Nå er hun 5,5 mnd så nå skal jeg begynne mer ordtlig tilvenning.
Jeg begynte i dag med 1 barneskje avokado mos, det skal jeg gi i 4-6 dager. Så skal jeg gi henne 1 skje søtpotetmos i 4-6 dager, etter det vil jeg øke gradhvis på mengden av det jeg gir. Det som kan være lurt er å ha sviskemos tilgjengelig i huset i tilfelle ungen blir treg i magen. Når man begynner med mat skal babyen ha avføring hver dag sa hs til meg.
 
ja jeg blåste egentlig i hva hun sa ang grøt, så grøt får hun nå et fullt målltid før hun legger seg på kvelden. til å begynne med så sov hun til 5 om natta for hun var sikkert veldig mett, men nå våkner hun i mellom 23 og 02 for å ha mer mat og hver 3-4 time etter det igjen..gir på flaske.. jeg mener hun virker mer sulten på natta enn før, og kunne med fordel gitt mer mat oftere... men siden hs ikke vil gi råd før hun er 6 mnd så må jeg jo bare høre andre steder.. spurte også om mat for de som er 6 mnd, om man kan begynne med det nå som Ingrid er 5,5 mnd. men det kunne jeg ikke før etter 6 mnd pga at det kunne vissnok fremkalle allergier... snakk om å være forvirra...jeg trodde det hadde med klumper i maten og at barnet skal klare å svelge dette...

Det der er visst litt old school :p
Søstern min som har ei på 4 fikk beskjed at man ikke burde gi mat før fylte 6 mnd pga allergier, men det har de visst gått bort fra nå allerede.. Man bør ikke gi mat før 4mnd, pga fordøyelses systemet. Om barnet har behov for mer mat etter fyllt 4mnd, kan man begynne å gi mat. Om barnet ikke har behov, er det beste å fortsette å fullamme. (altså en vurderinssak for mor) Det nye er også at det er bra å gi smaksprøver fra 4 mnd, siden babyen bedre aksepterer nye smaker mellom 4-6 mnd alder.
 
Begynte med to bambino skjeer (ca en spiseskje), har økt til to nå. Purè av gulrot, søtpotet, pastinakk, eple, pære, banan og avocado. Morsmelk i banan og avocado. Ellers har hun fått drue og plomme i babyfeeder. Jeg har også blandet pureene sammen. Pære og gulrot var faktisk godt :p Ikke med vilje, men det slo an XD
 
Begynte med to bambino skjeer (ca en spiseskje), har økt til to nå. Purè av gulrot, søtpotet, pastinakk, eple, pære, banan og avocado. Morsmelk i banan og avocado. Ellers har hun fått drue og plomme i babyfeeder. Jeg har også blandet pureene sammen. Pære og gulrot var faktisk godt :p Ikke med vilje, men det slo an XD

Haha.. morsom kombo :p
 
Gir 2-3 teskjeer med smaksprøver hver dag. Hver smak minst et par dager før ny. Prøvd gulrot, avokado, pære, eple, mango, fersken og grøt hittil :)

Gutten sover litt ustabilt, men er fornøyd og legger på seg bra, så skal prøve å fullamme nærmest mulig opp mot 6 mnd hvis jeg klarer så derfor øker vi ikke noe mer ennå. Blir 5 mnd neste uke :)
 
Begynte med to bambino skjeer (ca en spiseskje), har økt til to nå. Purè av gulrot, søtpotet, pastinakk, eple, pære, banan og avocado. Morsmelk i banan og avocado. Ellers har hun fått drue og plomme i babyfeeder. Jeg har også blandet pureene sammen. Pære og gulrot var faktisk godt :p Ikke med vilje, men det slo an XD
Var en dag her hvor vi ikke hadde fått lagd middag til Amina enda og hadde bare 1 middag og 1 frukt mos
så den dagen fikk hun da potet, squash, gulrot, guava og eple! Skal si det var en slager! Har aldri sett henne spise så mye og være såååååå ivrig!

Så rare komboer funker noen ganger ;)
 
Var en dag her hvor vi ikke hadde fått lagd middag til Amina enda og hadde bare 1 middag og 1 frukt mos
så den dagen fikk hun da potet, squash, gulrot, guava og eple! Skal si det var en slager! Har aldri sett henne spise så mye og være såååååå ivrig!

Så rare komboer funker noen ganger ;)

Hehe, ikke alltid logisk hva de barna liker best :)

Jeg har en nevø på 4 år som digger reker og sylteagurk...
 
Har bare gitt grøt og fruktmos så langt. Må vel snart begynne med litt middag også
 
Hehe, ikke alltid logisk hva de barna liker best :)

Jeg har en nevø på 4 år som digger reker og sylteagurk...
Nei det er virkelig ikke logisk hva disse ungene liker noen ganger ;) men men de får da like det de vil :D jo mer Amina liker jo bedre er det jo
 
Nei det er virkelig ikke logisk hva disse ungene liker noen ganger ;) men men de får da like det de vil :D jo mer Amina liker jo bedre er det jo

Absolutt! Det er bare å kjøre på med mest mulig nå når de er mottakelige :D
 
Back
Topp